سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:02 - یکشنبه 01 شهریور 1394

اصفهان در روز تشییع شهدای غواص

پیام‌هایی که ناقص ماند؛ حماسه‌ای که گرفتار حاشیه شد

هرچه که در برخوردهای رسانه‌ای ماجرای روز تشییع شهدای غواص در اصفهان رخ داد، جز زیان برای مردم اصفهان و ناقص کردن زمینه‌های دریافت پیام شهدای غواص در روزهای پس از تشییع، چیزی در بر نداشت.

به گزارش اصفهان شرق؛ یکی از بحث‌های داغ روزهای هفته گذشته اصفهان که دست به دست در شبکه‌های اجتماعی و دهان به دهان در فضای شهر پیچیده است، ماجرای یک اتفاق حاشیه‌ای در روز بزرگ و تاریخی حماسه مردم اصفهان و سنگ تمام گذاشتن‌شان برای شهدای غواص بود.

اتفاقی که جدای از صحت و سقم آن، تلاش برای رسیدن به یک مقصر در شکل‌ گرفتن آن و به طور کلی اصل وقوع و نحوه رد تا تایید آن، روز شیرین حماسه مردم اصفهان و لحظات به یادماندنی هم‌آوایی با شهدای دست ‌بسته را به یک بحران و شوک عصبی تبدیل کرد.

از همان ابتدای شکل‌گیری این ماجرا دوطرف دعوا با تلاش برای تسخیر افکار عمومی و سعی در جذب اذهان عمومی به سمت خود، بر این بودند تا خود را طرف حق به جانب این ماجرا معرفی کنند.

اتفاقی که نه اجراکننده و نه افراد مخاطب هیچ کدام بر این موضوع تاکیدی نداشتند که دامن‌زدن به چنین برخوردها و بازتاب آن در بدنه جامعه نه تنها حضور پُر شور شهدای غواص را به حاشیه می‌برد بلکه با اصل همدلی و هم‌زبانی هم در تضاد و تقابل است.

به ویژه در روزهایی که غواصان دست‌بسته آمده بودند تا پیام‌رسان بسیاری از شعارها و دستاوردها باشند اما چنین رفتارهایی فقط در مسیر به حاشیه رفتن پیام تاریخی این گردان خط‌شکن حرکت کرد.

این روزهای آخر نیز نامه‌نگاری‌ها و برخی پیام‌ها و بیانیه‌ها به این داستان اضافه شده و نه تنها بدنه اجتماعی که مسئولان و اصحاب رسانه را هم در این جریان وارد کرده و این اتفاق نامبارک اما کوچک را تبدیل به تیتر یک رسانه‌ها کردند.

پس از انتشار خبر روزنامه کیهان و چند سایت خبری با تیتر «مرگ بر آمریکا در اصفهان ممنوع شد؟!» و اشاره به دستگیری دو تن از فعالین فرهنگی اصفهانی با حکم شورای تامین استانداری این شهر، به جرم تلاش برای تهیه پلاکاردهای دست‌نویس با مضامین استکبارستیزانه که با هدف شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری شهدای غواص تازه تفحص شده عملیات کربلای 4 صورت پذیرفته بود، استانداری اصفهان جوابیه‌ای خطاب به مدیرمسئول کیهان ارسال کرد.

البته کیهان نیز این جوابیه را بی‌پاسخ نگذاشت و نوشت: «گزارش خبری کیهان، با بررسی اتفاقی که رخ داده، پاسخ این پرسش اساسی را دنبال می‌کند که آیا قرار است در پی برخورد با فعالین فرهنگی و بازداشت آنها، تنها به این جرم که مشغول تهیه دست نوشته‌هایی با مضمون استکبارستیزی بودند، شعار مرگ بر آمریکا ممنوع شود!؟»

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان نیز همزمان با سالروز بازگشت آزادگان در دیدار تعدادی از آزادگان استان به این موضوع پرداخته و از طرح برخی موضوعات در رابطه با اتفاقات روز تشییع شهدا اظهار گلایه کرد.

البته این اتفاق نیز پایان ماجرا نبود و پس از چند روز 55 نفر از نمایندگان در تذکری به وزیر کشور، برخورد با مسئولانی که به بازداشت طلبه منتقد به توافق وین دستور داده‌اند را خواستار شدند.

به نظر می‌رسد حالا که روزهایی از این اتفاق و چالش تلخ گذشته و آرامش فضای شهر را فراگرفته است، بهتر می‌توان در رابطه با آثار این برخوردها و اتفاقات اظهارنظر کرد. بر هیچ کسی پوشیده نیست که استقامت و استواری جزء لاینفک روحیه مردم انقلابی اصفهان است.

اما برخی رفتارها علاوه بر خدشه‌دار کردن این ویژگی بارز، باعث بروز ناخرسندی‌های بسیاری شد که زیبنده شهر شهیدان و مراسم تشییع گردان غواص‌های خط‌شکن نبود.

چه آنانی که عرصه را برای بیان افکار و اندیشه‌های نشأت گرفته از تفکر ناب اسلامی بسته‌اند و یا سعی در کم کردن گزندگی بغض ملت ایران از استکبار جهانی را دارند و چه افرادی که در جاده‌ای پیش می‌روند که ارزش‌ها را گاهی در مسیر افراط به چالش می‌کشند و بهانه به دست آنهایی می‌دهند که منتظر کوچک‌ترین موضوع برای تاختن به امت حزب الله هستند.

به هر حال هرچه که در این برخوردهای رسانه‌ای دو طرف رخ داد، جز زیان برای مردم اصفهان و ناقص کردن زمینه‌های دریافت پیام شهدای غواص در روزهای پس از تشییع چیزی در بر نداشت.

منبع:فارس

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.