سرویس: تولیدی 08:10 - شنبه 02 تیر 1403

به قلم ملیحه سادات ضیایی؛

نقش بانوان در انتخابات مجلس

به تاکید حضرت آقا  زنها در برخی از مسائلِ مثل شناختِ اشخاص و راهبردها و جریانها، دقیق‌تر و ظریف‌تر از مردها نگاه میکنند و نقاطی را پیدا میکنند؛ پس  در شناخت نامزدهای انتخاباتی، در حضور در پای صندوقها، هم در داخل خانه و هم در خارج خانه میتوانند نقش ایفا کنند. با این تفسیر می توان گفت نقش آفرینی حق زن نیست تکلیف زن است

به گزارش اصفهان شرق؛ ملیحه سادات ضیایی نوشت؛ کشور اسلامی  ايران در حال پيمودن مسير توسعه و پیشرفت می باشد و نيازمند حركت و همكاري همة افـراد در هـر رده و سلسله مراتب اجرايي و عملي است.

استفادة مناسب از توانايي هاي زنان و ايجاد و تقويت روحيـة قانون پذيري، مسئوليت پذيري و مشاركت آگاهانه و خلاق در امور جامعه و آشناكـردن آنهـا بـا مشكلات واقعي جامعه و بسترسازي مناسب براي شكوفايي استعدادهای آنان و مشـاركتشان در همه امور  نيازمند حركتي كارشناسانه و علمي براي اين قشر و فعاليتهاي سياسي و اجتماعي آنان اسـت. از طرفی چنانچه یک کشور مانع مشارکت بعضی مردم در امور مهم مثل انتخابات شوند، این نظام دموکراتیک نیست، یکی از وجوه مهم دموکراتیک بودنِ نظام سیاسی حضور و فعالیت زنان در عرصه های سیاسی است. درواقع، زنان ۵۰٪ جمعیت جامعه را تشکیل می دهند. از آنجا که مردان نمی توانند به اندازه کافی از منافع زنان دفاع کنند، مشارکت زنان در همه فعالیتهای سیاسی یک ضرورت است بنحوی که می توان گفت اگر زنان در حوزه سیاسی، اقلیتی بشمار آیند، دموکراسی ناتمام است. مشارکت سیاسی زنان به معنای شرکت زنان در انتخابات و برای رای دادن نیست، بلکه مشارکت به معنای آن است که زنان در تمام نهادهای دموکراتیک نقش تعیین کننده و تصمیم گیرنده داشته باشند. حضور زنان در جامعه و افزایش  مشـار كت اجتمـاعي، سیاسی آنها امري بواقع مقبول و نشانه رشد و عقلانیت جامعه است.

زنان تمدن ساز هستند، اگر از یهودیت، آسیه زن فرعون را بگیرید چه چیزی از تمدن باقی می ماند؟ یا مریم مقدس را از تاریخ مسیحیت حذف کنیم چه چیزی باقی خواهد ماند همه تمدن ها به صورت ویژه مدیون بانوان هستند.

در انقلاب اسلامی،  اسلام اصیلی که نقش واقعی زنان را نشان دهد به ما آموزش دادند آموختیم که به این بهانه که نقش آفرین باشیم نقش اصلی خود را که حفظ ستون خانواده است از یاد نبریم

 حضرت امام خمینی  (ره) در مورد زنان فرمودند : بانوان رهبران انقلاب هستند. وقتی تاریخ انقلاب اسلامی را بررسی می کنیم، نمونه های بیشماری از نقش آفرینی جدی آنها را می بینیم، به عنوان مثال زنان پس از نماز عید فطر در قیطریه تهران که به امامت شهید آیت الله مفتح پیش از انقلاب برگزار شده بود، از خیابان شریعتی شروع به تظاهرات کردند و آقایان پس از اینکه مدتی نظاره گر بودند، به جمع آنها پیوستند. زنان در آن مقطع به صورت خودجوش تصمیم گرفتند و عمل کردند. در واقع زنان رهبران نهضت هستند.

بانوان نقش های مختلفی از جمله مادری، همسری، دختری، خواهری و مسئولیت های اجتماعی برعهده دارند. قطعاً مهمترین نقش  آنها، مادری است. اگر بانویی نقش مادری خود را به خوبی ایفا کند، قطعاً در نقش های دیگر خود نیز موفق خواهد بود.

بانوان در زمینه های علمی، فرهنگی، سیاسی، مدیریتی و اجتماعی اثرگذار هستند و به خوبی می‌توانند در مشارکت حداکثری خانواده و اطرافیان خود تأثیر بگذارند.

اگر ما ادعای تمدن سازی داریم، باید وارد صحنه و عملیات شویم، اقدام برای تمدن سازی بدون پیشتازی زنان امکان پذیر نیست. زنان باید پیش قراول و جلودار باشند، همان طور که در جنگ، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی حضور فعال، کلیدی و حساس داشتند.

رهبر عزیز انقلاب بیانیه گام دوم  را  دومین   مرحله ی خودسازی،‍ ‍ جامعه پردازی  و‍ ‍ تمدن سازی می نامند  که فصل جدید زندگی ‍جمهوری ‍اسلامی را رقم خواهد زد .

آرمان بزرگ این گام دوم تمدن سازی و ایجاد تمدن نوین اسلامی است,  ‍و‍ آمادگی برای ‍ طلوع خورشید ولایت آقا امام زمان عج

است .

زن ایرانی دارای هویت خانوادگی و فردی مستقل است، و همه وظایف مادری و همسری خود را به نحو شایسته ای انجام می دهد و هم در جامعه به عنوان یک کنشگر اجتماعی فعال نقش آفرینی می کند,  در خانواده و اجتماع اثربخش است و اثر هویتیش  در کنش های اجتماعی و سیاسی کاملاً مشخص و مشهود است. بانوان می‌توانند با دعوت خانواده, دوستان,   شهروندان و … به شرکت در انتخابات، در جهت مشارکت حداکثری و انتخاب صحیح فعالانه به ایفای نقش بپردازند.

به تاکید حضرت آقا  زنها در برخی از مسائلِ مثل شناختِ اشخاص و راهبردها و جریانها، دقیق‌تر و ظریف‌تر از مردها نگاه میکنند و نقاطی را پیدا میکنند؛ پس  در شناخت نامزدهای انتخاباتی، در حضور در پای صندوقها، هم در داخل خانه و هم در خارج خانه میتوانند نقش ایفا کنند. با این تفسیر می توان گفت نقش آفرینی حق زن نیست تکلیف زن است

انتهای پیام/ زنان نیوز

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.