سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:00 - چهارشنبه 12 آذر 1393

رئیس انجمن ناشران استان اصفهان:

اقتصاد نشر وقتی رونق می‌گیرد که مردم کتاب‌خوان شوند

رئیس انجمن ناشران استان اصفهان گفت: مشکل حوزه چاپ و نشر و اقتصاد این حوزه، زمانی حل می‌شود که مردم کتاب‌خوان شوند، بنابراین می‌طلبد تا به فکر طرح و برنامه‌ای برای رونق کتاب‌خوانی در مردم باشیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی صاحب‌فصول اظهار کرد: اینکه چرا ایرانی‌ها کتاب‌خوان نیستند نیاز به یک کار تحقیقاتی گسترده دارد و امکان تحقیقات گسترده هم باید فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه ما بیشتر فرهنگ گفتن و شنیدن داریم تا خواندن، افزود: سالیانه در حدود 60 هزار عنوان کتاب چاپ می‌شود که 50 درصد آن چاپ مکرر است و حدود 30 هزار عنوان کتاب، جدید است و بدون شک یک کتاب باب میل مخاطب در بازار کتاب پیدا خواهد شد.

رئیس انجمن ناشران استان اصفهان یکی از مشکلات حوزه کتاب و کتاب‌خوانی را عدم اطلاع‌رسانی از وجود عناوین مختلف کتاب در کتابخانه‌ها و نبود کتاب دلخواه که نیاز مخاطب را برآورده کند دانست و تصریح کرد: اهمیت به مطالعه کتاب و کتاب‌خوانی باید از مدرسه آغاز شود و آموزش و پرورش باید طرح‌هایی را برای مطالعه غیر درسی برای دانش‌آموزان اختصاص بدهد و شرایطی را فراهم کند تا دانش‌آموز به دنبال کار تحقیقاتی و مطالعه گسترده باشد چراکه این کار سبب می‌شود تا دانش‌آموز اهل مطالعه و کتاب‌خوان بار بیاید.

وی با تاکید بر اینکه برای تغییر دادن روند کم رونق کتاب‌خوانی در کشور باید کار جمعی کرد، افزود: صدا و سیما، آموزش و پرورش، آموزش عالی، وزارت ارشاد و البته شهرداری‌ها باید یک برنامه منسجم را برای رونق کتاب‌خوانی پیگیری کنند و تنها کسی که می‌تواند این تدارک را ببیند، دولت است.

صاحب‌فصول تاکید کرد: در درجه اول باید کتابخانه‌های مناطق تقویت شود، چرا که کتاب‌های قدیمی پاسخگوی نیاز مخاطب نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اگر یک سال کتاب جدید وارد آن کتابخانه نشود، آن کتابخانه مرده است، ادامه داد: به ازای هر دانش‌آموز باید 10 نسخه کتاب وارد کتابخانه‌ها شود.

رئیس انجمن ناشران استان اصفهان بیان کرد: کتاب‌های مندرس و کهنه به درد دانش‌آموزان نمی‌خورد و همچنین کتابخانه‌هایی که زیر پلکان مدارس تعبیه می‌شود، دانش‌آموز را کتابخوان نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه کتاب جزو سبد کالای خانوار نیست، گفت: نیاز به کتاب و کتاب‌خوانی را باید از کودکی در مخاطب ایجاد کرد تا در بزرگسالی این نیاز همچنان در اولویت زندگی افراد قرار بگیرد.

انتهای پیام

منبع:فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.