سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:15 - جمعه 27 تیر 1393

با تبليغ برخورداري آب زنده رود را از ما گرفتند!

درآمدزایی توریسم بر هیچ کس پوشیده نیست شهر ما چندین دهه است از درآمدهای مهم پایدارش از راه صنعت توریسم است ولی کسانی هستند که با تبلیغ برخورداری می خواهند این منبع درامد را از ما بگیرند چنانکه آب زنده رود را از ما گرفتند.سالها مردم شهرمان کریمانه ناظر انتقال آب به شهرهای تشنه و نیازمند بودند و چنین روزهای خشکی را انتظار نداشتند.از همین امروز باید به فکر آینده بود.

به گزارش اصفهان شرق؛ رئیس جامعه هتل داران و رئیس تور گردانان کشور جلسه با حضور معاون سازمان گردشگری داشت و مسائلی را مطرح کردابتدا رئیس تور گردانان از کمبود هتل در دو شهر اصفهان و شیراز گلایه مند بود که مجبور شده اند نوبت بازدید توریست ها را یکسال به تعویق بیاندازند. رئیس جامعه هتل داران ایران در همان جلسه خواستار حذف اصفهان و شیراز از چرخه گردشگری شده بود نکته جالب همین جاست و زنگ خطر هم از همین نقطه است اگر کسی سالها قبل می گفت آب در بستر زاینده رود جاری نخواهد بود با لبخند تمسخر ما روبرو می شد اما قهر طبیعت و عدم همکاری استان های مجاور و اشتباهات بسیار باعث شده امروز این رود خشک شود.
مسئولین از همین امروز باید به فکر باشند که این ظرفیت ایجاد درآمد در دهه های آینده از دست اصفهان نرود.
هر چند رئیس تورگردانان در مورد اینکه چرا نمی توان اصفهان و شیراز را حذف و شهرهای دیگر را جایگزین کرد وگفت :ایران بیش از هر چیز مقصد تاریخی ـ فرهنگی به شمار می آید و گردشگری که این کشور را انتخاب می کند قصد آشنایی و دیدن دو دوره پیش از اسلام و اسلام را دارد در کجا بهتر از شیراز و اصفهان می توان این دو دوره را به گردشگر نشان داد. وی گفت این شهرها را حذف نمی کنیم ولی شهرهای دیگر را به برنامه آن اضافه می کنیم. و چند روز پیش با افزودن یزد به دو شهر شیراز و اصفهان چرخه تضعیف این دو شهر تاریخی تکمیل شد اصولا در تمام کشورهای جهان یک یا دو شهر به عنوان نماد تاریخی مطرح می شوند و پس از پر کردن ظرفیت این شهرها به فکر خلق منابع جدید گردشگری می افتند مثل کاری که ترکیه انجام داده است ابتدا شهر استانبول معرفی و برای آن تبلیغ شد پس از پر شدن ظرفیت این شهر شهرهای جدید آنتالیا، آلانیا، کوش آداسی، بدروم مطرح شد . در مورد شهرهای اصفهان و شیراز غریب یکصد سال است که تبلیغات انجام شده و توریست های زیادی علاقمندی فراوانی برای سفر به این دو شهر دارند . متاسفانه اکنون که گردشگری در دولت یازدهم به عنوان یکی از منابع درآمد مطرح شده بخشی نگری باعث ایجاد طمع برای درآمدبیشتردربعضی ازشهرها شده و هتلداران ومسئولین خواستار مطرح شدن شهرهایشان کناراین دوشهر شوندکه این امرباعث تضعیف این دو شهر می شود .در مقالات قبل سعی شد ضمن آشنایی دوباره با ظرفیت های تاریخی شهرمان ایجاد ظرفیت های جدید تاریخی، احیا فرصت ظرفیت های جدید راهکار های جهت پذیرائی بیشتر از گردشگران ارائه شود و در ضمن اهمیت گردشگری در اقتصاد شهری توضیح داده شود اما مجدداً در مقاله سعی می شود گره های موجود بر سر راه گردشگری توضیح داده شود و خصوصیات شهر پذیرای گردشگر ارائه شود:
۱ـ اولین گره و مشکل گردشگران محل های اقامت هتل ها، کمپینگ ها و محل خواب گردشگر است که بنا به گفته معاون سازمان گردشگری اگر همین امروز جنبش هتل سازی شروع شود حداقل ۳ سال طول می کشد تا هتل ها آماده بهره برداری شود آیا باید برای رسیدن به اهداف ۳ سال صبر کرد؟ یا اینکه ظرفیت موجود را به تحرک وا داشت . مشکل اصلی توریست ها نبود محل اقامت و خواب عنوان شده و هتل داران شهر های دیگر سودجویانه خواستار حذف دو نماد کشورمان بر توریسم در سطح جهان شده انداگرترکیه را به مسجد ایا صوفییه استانبول، پاریس را به برج ایفل ، لندن را به پل ها و برج بیگ بن ، چین را به شهر ممنو عه و دیوار چین و …. می شناسند بهترین نماد شناسایی ایران تخت جمشید شیراز و گنجینه نقش جهان اصفهان است. برای طرح این نمادها سالها و قرن ها ملت ها زحمت کشیده اند حال هتل داری در منطقه ای بدون جذابیت خواستار حذف این دو شهر برای سود خود می شود متاسفانه نوعی تبعیض هم در کارها به چشم می خورد که برای ساخت هتل در شهرهایی مثل اصفهان وام ۱۶% و در مناطق محروم وام ۱۲% می دهند و تشویقی به مناطق محرومی است که زیر ساخت هایی همانند فرودگاه، مترو و … را ندارد و باید برای آن ایجاد شود.
برای اقامت گردشگران در شهر اصفهان چه باید کرد؟
۱ـ شورای شهر و شهرداری و مقامات مسئول باید آئین نامه ای را تدوین کنند و اصولاً برخورد شهر با رفتار گردشگر ان تعریف شود.
با تدوین برنامه های ۳۰،۲۰،۱۰ ساله گردشگری در زمینه های فرهنگی، اجتماعی دینی و … نقش شهر و گردشگر و مردم و وظایف اینان نسبت به هم مشخص شود و اصولاً هدف گذاری شود که این شهر ظرفیت پذیرایی از چند گردشگر را دارد.
۲ـ کاستی های محل های اقامت در سه برنامه کوتاه مدت ۳ ساله و میان مدت و دراز مدت مورد وارسی قرار گیرد.
برنامه کوتاه مدت محل های اقامت
همانگونه که در مقاله قبل نوشته شد هتل های موجود آمارگیری شود و ظرفیت های موجود به روز شود و هتل های ۳ ستاره به ۴ و ۵ ستاره تبدیل شوند با برنامه ریزی دقیق و محاسبه در مکان های نزدیک و دور آثار تاریخی مجوزهای ساخت هتل داده شود و سعی شود ظرفیت پذیری در این هتل ها را بالا ببرند.
۲ـ منازل قدیمی در نزدیکی آثار تاریخ شناسائی شوند و با بازسازی این منازل به سبک قدیم وسایل رفاهی جدید مثل حمام و دستشویی به روز در این مکان ها ایجاد و در اختیار گردشگران قرارگیرد .
۳ـ ساختمان های جدید در شهرک های اطراف با سرمایه گذاری بخش خصوصی و یا سرمایه گذاری بخش خصوصی و شهرداری خریداری شود و بصورت آپارتمان های کوچک ۴۰ متری بازسازی شوند که بصورت یک سوئیت جذاب در اختیار گردشگران قرار گیرد و ایجاد امکانات در حد یک هتل ۵ ستاره در این مجموعه ها و شهرک های اطراف اصفهان و بسیار کم خرج و ساده است و در این راه باید از معماران و طراحان جوان فارغ التحصیل شهرمان استفاده کنیم.
۴ـ ایجاد کمپ های اقامتی: درمحل های نزدیک اصفهان که دارای مناظر گردشگری طبیعی هستند مانند باغات غرب اصفهان و یا چشمه هایی مثل چشمه منظر و چشمه لادر می توان مکان های اقامتی ایجاد و به توریست هایی که توان اقتصادی کمی دارند محل اقامت ارزان و با قیمت های پایین تر ارائه کرد.
۵ـ برنامه ریزی جذب و توزیع گردشگران در طول سال
۶ـ با توجه به برگزاری اجلاس میراث معنوی کلانشهر ها با حضور مهمانان خارجی در اصفهان باید از این فرصت برای سرمایه گذاری محل های اقامتی اقدام کرد تا ضمن استفاده در این اجلاس این محل های اقامتی برای اصفهان باقی بماند
میان مدت
تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری به ساخت هتل البته مسئولین استانی و کشوری باید تصویب سیاست توریستی دراز مدت انگیزه لازم در سرمایه گذاران ایجاد کنند که تغییر سیاست ها ضررهای اقتصاد برایشان نداشته باشند یعنی تعریف توریستی که می تواند در ایران و اصفهان بازدید کند انجام شود و این تعریف برای مدت ۳۰ـ۲۰ سال با شئونات مملکت اسلامی تطبیق داشته باشد که مثلاً ده سال دیگر مسئول سازمان گردشگری بر سر کار نیاید که بگوید اصلا توریست به اصفهان نیاید و به شهردیگری برود سرمایه گذار در این حالت می داند سرمایه ای که می گذرارد می تواند در عرض ۱۰ سال باز گردد و بعد از آن برایش سود خالص است البته نهضت هتل سازیباید به صورت مردمی و اقتصادی انجام گیرد هر گونه رانت خواری و انجام کار توسط افراد ناوارد در زمینه هتل داری به ضرر شهرمان است کسی باید هتل سازی کند که هتل دار باشد یا علاقمند و تحصیل کرده این رشته باشد و فقط صرفه اقتصادی او را به این سمت نکشانده باشد
درازمدت
ساخت هتل های بزرگ ۴ و ۵ ستاره در چهار گوشه مثلاً خارج شهر اصفهان و ایجاد امکانات حمل و نقل ارزان و گران(مترو و اتوبوس و تاکسی) در دستور کار قرار گیرد. از طراحان و معماران باید دعوت کرد که ساخت این هتل ها با نگاهی به نمادهای فرهنگی مذهبی ساخته شود که در درازمدت خود جاذبه ی گردشگری باشد
خصوصیات اجتماعی شهر پذیرای توریست
ساعت کار متوالی : ساعت کار در اصفهان ۸ الی ۹صبح تا ساعت ۱ بعدازظهر وبعد از ظهر از ساعت ۵ الی ۸ شب است و از ساعت۱ الی ساعت ۵ بعداز ظهر همه در تعطیلات هستند و ساعت کار چند گانه ای بر شهر حاکم است در کلیه شهرهای توریستی جهان ساعت کار مغازه داران و فروشندگان خدمات و موزه ها از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۷ بعدازظهر و ساعت کار مترو ها ، مواد غذایی تا نیمه شباست.ساعت کار فروشندگان لباس و فروشگاه های بزرگ ۹ صبح تا ۹ شب است.
حال بنگریم ساعات تعطیلی این شهر۵-۱ بعد از ظهر برای توریست چگونه باید پر شود البته شاید امروز مشکلی نباشد. زیرا اکثریت گردشگرانی که به اصفهان سفر می کنند محدود خریدشان میدان امام است اما این نقیصه در اینده باید برطرف شود. با توجه به این که سن گردشگران بیش از ۴۰ سال است و انها از صنایع دستی اصفهان خرید می کنند و در این میان برای گردشگران جوان فکری نکرده ایم. حال اگر بجای چند صد هزار گردشگر در سال چندین میلیون نفر شدند شهر باید پذیرای مسافر شود و تمامی کسبه اش برای خریداران موارد جدیدی درست کنند که گردشگران خرید هایشان فقط سنتی و صنایع دستی نباشد. سالهاست که گردشگران در اصفهان فقط صنایع دستی خریداری می کنند ولی امرورز باید مانند سایر کشورهای جهان جذابیت های برای نسل جوان ایجاد کنیم در کشورهایی مثل ترکیه، فرانسه و … فروشگاه های بزرگ به فروش البسه و مایحتاح مارک دار و دیگر وسایل زندگی مشغول اندو چرخه تولید این محصولات هم در کشورهایشان براه می افتد. فروشگاه های بزرگ باید در کنار فروش محصولات کشورهای دیگر از منابع تولید کشورمان استفاده کند تا این صنایع هم پیشرفت کند
ایران چند ده سال زودتر از ترکیه صنایع نساجی را در اصفهان و سایر نقاط تاسیس کرد و تولیدات بسیار خوب بود و از پارچه نازک لباسی تا پارچه ضحیم برای پالتو و کت و شلوار به قیمت بسیار خوب انجام شود و سایر تولیدات داشت ولی متاسفانه به علت آنکه چرخه تولید یعنی کارگاه های لباس دوزی صنعتی نبود نتوانستند محصولات نهایی را تهیه کنند و اتمام تولید پارچه به دست افرادی افتاد که بصورت سنتی و دستی به تولید لباس پرداختند و بتدریج آن قدر این کار عقب افتاد و تولیدات صنعتی در همه رشته ها مثل لباس پیراهن کت و شلوار توسط کارگاه های صنعتی کشورهای دیگر به قیمت ارزان تولید شد و به کشور ایران وارد شد و بتدریج کارخانه های نساجی اجباراً تعطیل شدند در صورتی که در ترکیه حرکت رو به جلو در صنعت نساجی و تولید لباس متکی به چرخه های تولید به مصرف کننده ی نهایی رسیدند و برای همین امروز تولید کنندگان لباس در این کشور به سمت برند سازی رفته اند همان کاری که کشورهای غربی چند ده سال پیش کرده اند و خواسته ی اکثر جوانان امروزی برند پوشی است این چرخه اقتصادی وقتی تکمیل شد که میلیون ها توریست این محصولات را خریداری کردند سالهاست انتخاب اول و آخر همه گردشگران در شهر اصفهان صنایع دستی است که به صورت سنتی و فردی با قیمت گران تولید می شود باید این نقیصه را برطرف کرد و رویه ی جدیدی را برای جذب توریست های جوان تر فراهم کرد که در مقالات بعدی نوشته خواهد شد
۱ـ نظم شهری: ضمن آنکه مردم شهرمان از نظم در تمام سطوح استفاده می کنند توریستها نیز تبلیغ شهرمان را برای مردم کشورشان خواهند کرد .
۲ـ رفتار اجتماعی صحیح با گردشگران نیز از مواردی است که باید توسط متخصصان امر تعریف شود و توسط رسانه ها برای مردم تبلیغ شود تا با اجرای آن شهرمان پذیرای گردشگران بیشتری باشد. در سنگاپور اگر کسی پوسته ی آدامس و یا آب دهان روی زمین بیاندازد جریمه خواهد شد در شهرهای دیگر جهان پرتاب اشغال از شیشه ماشین جریمه دارد و جزو رفتارهای غلط به شمار می آید. شهر پذیرای گردشگر باید همه ی این مسائل در حدود استاندارد جهانی باشد . در بانک های خارج از کشور رعایت نوبت با انتظار پشت خط قرمز انجام می شود آیا بانک های شهر ما با اینکه به طور ماشینی نوبت می دهد چنین است؟
۴ـ رفتارهای ترافیکی : نوع رانندگی ماشین ها، موتور سواران و دوچرخه سواران باید استاندارد شود در قوانین کشورمان حرکات مارپیچی ماشین ها و وسایل نقلیه جریمه دارد ولی اکثر رانندگان چنین می کنند .
رعایت ایستادن پشت چراغ های قرمز توسط عابرین باید انجام شود ولی در اکثر چهار راه ها و بخصوص میدان انقلاب و دروزاه دولت این کار رعایت نمی شود و عابرین هر گونه بخواهند عرض خیابان را با چراغ قرمز و سبز طی می کنند این رفتارها را باید شناخت و راه حل صحیح توسط رسانه ها در ذهن مردم نهادینه شود تا جنبه های عینی آن تبلیغی برای شهرمان نزد گردشگران باشد.
۵ـ یکپارچگی رفتاری و مطابق میل گردشگر
در خبرها خواندیم که مسئولین شهر پاریس به استخدام پلیس و مترجم چینی اقدام کرده است زیرا ۱۰% توریستهای جهان چینی هستند و معمولاً زبان انگلیسی و فرانسوی شان ضعیف است.
ایران تراز بازرگانی منفی با چین دارد و هر ساله میلیاردها دلار کالا از دکمه و نخ و سوزن تا کارخانه های بزرگ فولاد میوها های فصلی مثل سیبری و زردآلو وحتی خشکبار از کشور چین به کشورمان وارد می شود مسئولین می توانند در مقاوله نامه های خود تبادل توریست را هم خواستار شوند.
۶ـ استاندارد سازی : امروزه در همه ی کشورهای جهان حمل نقل پذیرایی، اقامت در هتل انواع غذا ونوشابه برای مردم و توریستها استاندارد مشخصی دارد در شهرمان نیز باید چنین کنیم:
الف ـ غذاهای سنتی اصفهان مثل کباب و بریان همیشه به صورت سنتی ارائه می شود که توریست مجبور به میل آن با دست می باشد و معمولاً دست ها بعد از غذا چرب شده و بوی غذا می گیرد و شاید همین عاملی باشد که توریست از این غذا استفاده نکند. غذاهایی مانند ساندویچ وهمبرگر که از صد سال پیش در غرب تولید شده انقلابی در نوع غذا خوردن ایجاد کرده زیرا بسته بندی راحت و کاغذی آن نوعی مصرف را برای مردم تعریف کرده که جوانان طرفداران آن شده اند فست فود های دیگر مثل پیتزا، کنتاکی و … در همه ی کشورها مورد علاقه و اقبال همه ی نسل ها شده است زیرا استاندارد آن در تمام کشورها یکی است. در اصفهان چند سالی است که به کمک صنعت بسته بندی نوعی استاندارد سازی اولیه در دو غذای بریان و کباب و جوجه کباب به وجود آمده و آن استفاده از ظروف مقوایی مشابه ظروف پیتزا است. گروه های تحقیقاتی باید تشکیل شود و با ارائه ی راه حل هایی کلیه ی غذاهای سنتی شهرمان را استاندارد کرده و به گردشگران ارائه دهند .
ب : نوشابه ها ، نوشابه ی کوکا کولا و پپسی کولا در همه جهان استاندارد است اکنون شهر ما می تواند از فرصتی که مجامع پزشکی در مورد ضرر وزیان این دو نوشابه ها ایجاد کرده اند استفاده کند و دم نوش های خود را ارائه دهد با بسته بندی نوشیدنی های مانند چای، قهوه، تمر هندی، گل گاوزبان و …. سایر دم نوش های دارویی و آرامش دهنده و آب میوه های طبیعی مانند آب انجیر، آب هلو و آب زرشک و فرنی و شیره را به مردم شهر و گردشگران ارائه دهد اما ابتدا باید ظروف استاندارد طراحی شود و بهداشت چنان در این نوشابه ها رعایت شود که مردم و توریست ها علاقمند به مصرف آن باشد.
ج: استاندارد سازی فروش محصولات و خدمات و نظارت بر آن
گردشگران که بیش از ۴۰ سال است حداکثر از صنایع دستی اصفهان خرید می کنند حال اگر بجای چند صد هزار گردشگر در سال چندین میلیون نفر شدند شهر باید پذییرای مسافر شود و تمامی کسبه اش برای خریداران آیتم هایی درست که خرید سوغات هایشان فقط سنتی نباشد. سالهاست که گردشگران در اصفهان فقط صنایع دستی خریداری میکنند ولی امرورز باید مانند سایر کشورهای جهان جذابیت های برای نسل جوان ایجاد کنیم در کشورهایی مثل ترکیه، فرانسه و … فروشگاه های بزرگ به فروش البسه و کلیه وسایل زندگی مشغول اند که چرخه تولید این محصولات هم در کشورهایشان براه می افتد فروشگاه ههای بزرگ باید در کنار فروش محصولات کشورهای دیگر از منابع تولید کشورمان استفاده کند تا این صنایع هم پیشرفت کند
د: تقویت واستاندارد سازی صنعت بسته بندی از مواد غذایی تا بسته بندی چمدان در فرودگاه و هتل و فروشگاه ها چنان که امروز در مورد اکثر میوه ها در فروشگاه های بزرگ این کار انجام می شود.
هـ : استاندارد سازی دستشویی ها از مهمترین مسائل برای توریست ها که درکشورهای دیگر محل هایی در خیابان ها تهیه شده که از ان استفاده می شود.
و : تعریف استاندارد استفاده از سایر منابع گردشگری غیر از آثار تاریخی مثل پارک، رودخانه، چشمه ها و کوه های اطراف، شهر پذیرای توریست باید همه ی قسمتهایش در امر فروش کالا و خدمات به گردشگران فعال باشد در شهر زوریخ تور یک روزه ای به مبلغ دهها یورو بود که بازدید یک روزه از چند چشمه،کوه و دریاچه بود می توان از ظرفیت های شهرمان و حتی استان های همجوار مانند چهارمحال و بختیاری در این مورد استفاده کرد.
ز: رفتار اجتماعی استاندارد، رفتار صحیح با گردشگران از عوامل مهم جذب نفرات بعدی است همانگونه که رئیس جمهور محترم فرمودند با گردشگران باید خوب رفتار کرد گروه های فکری جامعه شناسان و رفتار شناسان باید رفتار صحیح با یک فرد خارجی را در تمام عرصه ها تعریف کنند و صدا و سیما و مطبوعات این نوع رفتار را در ذهن افراد نهادینه کند. باید برای مردم این مسائل تعریف شود و با تبلیغات در ذهن آنان نهادینه شود ولی قبل از آن باید سودآوری گردشگری در جنبه های عینی برای مردم توضیح داده شود تا بتوانیم شهرمان را در پذیرایی از گردشگران به یک شهر نمونه در سطح جهان تبدیل کنیم.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.