سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:20 - جمعه 22 فروردین 1393

دروغ سنج اسلامی- صداقت خود را محک بزنید!

این آزمون از روش قرآنی- عرفانی- برهانی بهره جسته است. در این روش با شناخت ذات یک شیء، صفات و ویژگی های آنرا می شناسند و با شناخت هرصفت، اعمال و رفتار ناشی از آن را بدست می آورند؛ البته در ساحتی از معرفت، روش تجربی را نیز معتبر می داند…

به گزارش واحد رصد اصفهان شرق: موسسه فرهنگی انشاء (اندیشه ناب شیعی ایرانی اسلامی) در حدفاصل چهارراه پلیس و چهارراه محتشم، طبقه سوم مسجد امام حسن عسکری واقع شده است. این موسسه در جهت اسلامی سازی علوم انسانی تلاش می کند و مدعی است که توانسته به تولید علم دست بزند و روانشناسی اسلامی یا به زبان دینی علم النفس عملی را تدوین کند و برای اجرای آن مرکز مشاوره ای احداث نموده است.

متن زیر آزمونی است که توسط حجت الاسلام والمسلمین حسین میرزایی، استاد اخلاق و مدیر موسسه انشاء طراحی شده است که با سخاوت مندی آن را در اختیار ما قرار داده اند. از آنجا که الانسان بصیر علی نفسه، این تست، که منطبق با احادیث و از روی نقشه ی نفس انسان طراحی شده است، به طور باور نکردنی نمره صداقت شما را در اختیارتان قرار خواهد داد و همانگونه که نگارنده ی این سطور را متحیر کرد شما را نیز به فکر فرو خواهد برد!

دروغ سنج

حجت الاسلام حسین میرزایی/ نزدیک صد سال است (البته تا آنجا که ما اطلاع داریم) که به طور رسمی تلاش شده ویژگی های افراد توسط تست هایی مورد سنجش قرار گیرد. سنجش ویژگی های و توانایی های کمّی افراد کار چندان دشواری نبوده و نیست؛ همانطور که سنجش ویژگی های کمی سایر اشیاء غیر از انسان هم آسان بوده و خط کش های گوناگونی برای آنها قرارداد کرده اند؛ مانند متر، دماسنج، کیلومترسنج و … اما به دست آوردن ویژگی های کیفی افراد با خط کش های کیفی دشوار و تبدیل آن به مؤلفه های کمی بسیار دشوارتر است. از سوی دیگر ممکن است تستی مثلا هوش سنج در جامعه ای و فرهنگ و تمدنی پاسخ گو و سنجشگر باشد اما همین تست در جامعه و فرهنگ و تمدن دیگری به طور تمام و کمال قابل اجرا نباشد و نتایج حاصل از آن قابل اعتماد نباشد. اگرچه در بعضی ویژگی های عام انسانی با رفع نواقص می توان به صورت عمومی از یک تست استفاده نمود اما ممکن است آنچه به عنوان یک ویژگی مثل هوش در یک جامعۀ غربی تعریف و شناخته می شود با آنچه به عنوان هوش، فطانت و زیرکی در یک جامعه با فرهنگ اسلامی تعریف و شناخته می شود متفاوت باشد؛ بنابراین تست هوش سنج طراحی شده در آن جامعه قابل استفاده برای این جامعه نیست. و این جامعه می بایست تستی بومی شده برای خود طراحی و استفاده نماید.

از جهت دیگر نقایص متدولوژیک و روش شناختی معرفتی موجود در تست هایی که از روش تجربی یا به اصطلاح علمی!! استفاده کرده اند مانع بسیار جدی در کپی برداری محتوایی از آنها در سایر جوامع است. در این روش اولا همۀ عوامل نشان دهندۀ ویژگی مورد بررسی قابل کشف نیست، ثانیا در صورت کشف قابل کنترل نیست، ثالثا درصورتی که هم همۀ عوامل کشف و هم کنترل شود دیگر نمونه قابل تعمیم نیست چراکه تعمیم فقط در موارد مشابه درست است و در فضای خارج از کنترل آزمایش کنندگان نمونه های مشابه یافت نمی شود چراکه عوامل خارجی تأثیرگذارند.

در مقابل برای رفع این نواقص می توان از روش قرآنی- عرفانی- برهانی بهره جست. در این روش با شناخت ذات و نفس یک شیء، صفات و ویژگی های آنرا می شناسند و با شناخت هرصفت و ویژگی، اعمال و رفتار ناشی از آن را بدست می آورند. به تعبیر دیگر در روش تجربی نتایج تا حد زیادی غیرقابل اعتمادند اما در این روش نتایج قابل اعتمادند. البته این روش در ساحتی از معرفت و شناخت، روش تجربی را معتبر می داند و در همان محدوده از آن استفاده می نماید. برخلاف روش تجربی که جاهلانه غیر خودش را معتبر نمی داند.

ویژگی های تست صداقت سنج

۱- این تست به روش قرآنی- عرفانی- برهانی طراحی گردیده است و به روش تجربی مورد آزمایش قرار گرفته و جواب مثبت داده و موفق بوده است.

۲- ضرایب اهمیت گویه ها براساس روش معرفتی پیش گفته و نیز نقشۀ نفس انسان که آن نیز از همین روش به دست آمده تعیین شده است که عددی بین ۱ تا ۴ است.

۳- ضریب موجودیت گویه ها توسط پاسخ دهنده مشخص می شود چراکه «بل الانسان علی نفسه بصیره» و عددی بین ۱-۵ است و پاسخگو به تناسب گویه ها با رفتارش از ۱ تا ۵ به خود نمره می دهد که هرچه متناسب تر، به عدد ۵ نزدیک تر به خود نمره می دهد.

۴- گویه ها به گونه ای طراحی شده اند که در صورت اشتباه یا تصمیم پاسخگو به پاسخ خطا، در مجموع تا حد زیادی خطاها همدیگر را خنثی می کنند.

۵- ضمانت علمی روایی گویه ها با ویژگی مورد سنجش، نزد طراح موجود است و در صورت تمایل با شرایطی قابل ارائه است.

۶- در انتهای تست میزان واقع نگری، سوءظن یا حسن ظن پاسخگو به خودش در این زمینه مشخص می گردد.

۷- پاسخگو می بایست گویه را بلافاصله پاسخ دهد به طوری که به خود فرصت فریب دادن خودش را ندهد.

۸- توصیه می کنیم پاسخگو نتیجۀ نهایی تست را در اختیار کسی که اعتمادی به او ندارد قرار ندهد چراکه این نتیجه یک ویژگی از خصوصیات او را معرفی می کند که ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد.

۹- این تست تلاش می کند یکی از ویژگی های افراد را به خودشان معرفی نماید نه کس دیگری؛ بنابراین پاسخگو صداقت را در پاسخگویی رعایت می کند.

نحوه نمره دهی

بر حسب داشتن یا نداشتن صفت مذکور در جمله، از ۱ تا ۵ به خود نمره دهید. هرچه وجود صفت در شما پررنگ تر است نمره به ۵ نزدیک تر می شود.

هر سوال ضریبی دارد که در نهایت نمره خود به هر سوال را در ضریب جمع کرده و کلیه اعداد را با هم جمع می کنید.

تست را به هیچ کس ارائه ندهید.

۱- آدم فراموشکاری هستم ×۲

۲- هر چه را از مردم شنیده ام بازگو می کنم ×۳

۳- در چیزهای کوچک دروغ می گویم ×۳

۴- درباره دوستانم راست می گویم، حتی اگر به ضرر آنها باشد ×۲

۵- جوانمردی ام کم است ×۲ (منظور فداکاری، کمک و غیره است)

۶- فقیرم ×۴  (فقر مالی؛ دلایل فقر: تنبلی، عجز، اسراف، دروغگویی: لذا اول سه مورد اول را بررسی می کنند و اگر فرد نداشت، آن وقت این مورد را نمره دهی می کنند)

۷- ضعیف النفس ام ×۴ (اعتماد به نفس و جربزه ندارم)

۸- دو رو هستم ×۴

۹- پر رو هستم ×۳

۱۰- کم حیا هستم ×۳   (خجالتی را هم شامل می شود)

۱۱- مردم مرا سبک می شمارند ×۱

۱۲- آدم حقیری هستم، در خود احساس حقارت می کنم ×۴

۱۳- مشهور به راستگویی هستم ×۳

۱۴- با حیله به مقاصد خود می رسم ×۳

۱۵- دوستانم به من اعتماد ندارند ×۴

۱۶- آشنایان مرا دوست ندارند ×۲

۱۷- ترسو هستم ×۴

۱۸- هر چه را می دانم آشکار می کنم ×۳

۱۹- دیگران را مسخره می کنم ×۳ (چه شوخی چه جدی)

۲۰- من از عقل بالایی برخوردار نیستم ×۲

۲۱- کلمات حکیمانه نمی گویم ×۳

۲۲- به دیگران چیزهایی را می گویم که گمان می کنند راست است ولی راست نیست ×۴

۲۳- اگر به نفعم باشم دروغ می گویم ×۴

۲۴- انسان مومنی نیستم ×۴

۲۵- آدم با شکوه و با هیبتی نیستم ×۳

۲۶- گاهی به وعده هایم عمل نمی کنم ×۳

۲۷- گاهی با دروغ مردم را می خندانم ×۴

۲۸- اگر به غذایی میل داشته باشم، اما شرایط مساعد نباشد، می گویم میل ندارم (سیرم) ×۳

۲۹- برای متقاعد کردن بچه ها به آنها قول می دهیم ولی عمل نمی کنیم ×۳

۳۰- هرگز و به هیچ وجه دروغ نمی گویم ×۳

۳۱- به دیگران از مشرق و مغرب و آسمان و زمین خبر می دهم اما از حلال و حرام خدا چیزی نمی دانم ×۴

۳۲- گاهی بدون اطمینان به گفته ام، سخن می گویم ×۳

۳۳- مردم زیاد از من بدگویی می کنند ×۲

۳۴- مردم زیاد غیبت مرا می کنند ×۲

۳۵- دور را در نظر دیگران نزدیک و نزدیک را دور می کنم ( واقعیت وارونه) ×۴

۳۶- بعضی از حرف هایم بعضی دیگر را نقض می کنند ×۴

۳۷- به قصد ایجاد صلح و دوستی دروغ نمی گویم ×۴

۳۸- عموم مردم را دروغگو می دانم ×۴

***    خودتان به طور کلی چه نمره ای به دروغگویی خودتان می دهید؟ ……

***    ۲۴÷( ۱۲۰- جمع اعداد آزمون) = نمره دروغگویی

– اگر نمره ی آزمون و نمره شخصی که به خودتان داده اید نزدیک است: شما انسان واقع نگری هستید

– اگر نمره آزمون بزرگتر از نمره شخصی است: حسن ظن به خود دارید

– اگر نمره امتحان کمتر از نمره شخصی است: سوء ظن به خود دارید

– اگر واقع گرا هستید، نمره ای که به درس خود داده اید، واقعی است

– اگر حسن ظن دارید، از نمره به قدر اختلاف از آن کمتر کنید

– اگر سوء ظن دارید به نمره به قدر اختلاف اضافه کنید

هرچه جواب حاصل به صفر نزدیک تر باشد شما انسان صادق تری هستید!

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.