سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:27 - پنجشنبه 05 دی 1392

حامد کمالی

برای قرآن چه کرده‌ایم؟

آیا قرآن فقط برای اموات است؟ یا درس زندگی ست؟ امام خمینی (ره) فرمودند: خدا لعنت کند آن‌هایی را که قرآن را به قبرستان‌ها بردند.

یادداشت: حامد کمالی

به این ایه شریفه توجه کنید:

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا وَمَن کَفَرَ بَعْدَ ذَلِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (سوره نور آیه ۵۵)

خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند وعده داده که حتما آنان را خلیفه و جانشین روی زمین خواهد کرد‌. همان‌گونه که پیشینیان را نیز بر روی زمین خلافت بخشیده است‌، و دین و آیینی را که برای آن‌ها پسندیده‌، پا بر جا و ریشه‌دار خواهد ساخت و خوف و ترس آن‌ها را به امنیت و آرامش مبدل خواهد نمود. به گونه‌ای که تنها مرا بپرستند و چیزی را شریک من نگیرند‌، و کسانی که بعد از این (همه نعمت باز) کافر شوند فاسقند. قرآن کتابی است که از سوی خدا نازل شده و شکی در آن نیست. قرآنی که دستور العمل  و راهنمای بشریت است این های جملاتی هست که از زبان همه مردم مسلمان در دنیا زده می‌شود اما تا به حال چقدر این دستورالمل را در زندگی پیاده سازی کرده ایم.

– قرآن و انقلاب اسلامی

بعد از گذشت سه دهه و نیم از انقلاب اسلامی که جهت برپایی حکومت اسلامی انجام شده خدمات و فعالیت‌های خوبی در زمینه معرفی قرآن صورت گرفته است. برگزاری مسابقات قرآن- کلاس‌های آموزشی، تولد سازمان‌ها و موسسات قرآنی همه و همه خود گویای این حقیقت است. امام آن‌چه که این فعالیت‌ها را کم رنگ می‌کند مشکلاتی است که در این راه وجود دارد که برخی از این مشکلات عبارتند از‌: ۱- نبود سازمانی واحد جهت هماهنگی موسسات سازمان‌های قرآنی که موازی کاری در این زمینه صورت نگیرد. ۲- پیاده نشدن روح حاکم بر قرآن در جامعه و عدم تسلط عوام و بسیاری از خواص بر رواخوانی ساده قرآن ۳- نبود بودجه کافی جهت آموزش و تربیت مربی قرآن، ۴- عدم  تولید ابزارهای آموزش قرآن به خصوص فضاهای قرآنی ۵- عدم فضاسازی استفاده از قرآن در فضا سازی‌های شهری ۶- نبود قوانین و مقرات تشویقی یا التزامی جهت آموزش قرآن در فضای ادارات، سازمان‌ها، نهادها، و…۷- نبود برنامه جامع آموزش قرآن در سطح کشور

این‌ها تنها بخش کوچکی از مشکلات موجود در این حوزه می‌باشد.

اما در این راستا باید چند نکته را مورد توجه قرار داد نکاتی که می تواند باعث تحول جامعه در راستای قرانی شدن و توجه به سبک زندگی قرآن شود.

– ضرورت آشنایی پدر و مادر با قرآن

پدر و مادر مسئول سلامت و رشد جسمی و روحی و مهم‌ترین عامل سعادت و یا شقاوت فرزندان خود هستند، هر چه آن‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری و تلاش بیشتری کنند نتیجه و ثمر آن را در آینده بیشتر خواهند دید. حساس‌ترین وظیفه پدر و مادر در برابر فرزندانشان، تربیت صحیح آنان است. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود :حق فرزند بر پدر این است که اگر پسر است مادرش را از بین نیکان انتخاب کند و نام نیکو بر او بگذارد و قرآن را به او بیاموزد و او را پاکیزه بپرورد. در جامعه ما پدر‌ها و مادرها تا چه اندازه به تربیت قرآنی و آموزش قرآن به فرزندان خود اهتمام ورزیده‌اند. آیا خود پدر و یا مادر به روخوانی ساده قرآن تسلط دارند. پدر و مادرها در خانه چه میزان قرآن می‌خوانند. شایسته است پدر صبح‌ها بعد از نماز چند آیه از قرآن را تلاوت کند تا فرزندان هم به تبعیت از پدر اندک اندک علاقمند شده و به سوی قرآن جذب شوند. نباید فراموش کرد که آخرت نیز از حقوق فرزند بر پدر و مادر نیز سوال خواهد شد.

‌- قرآن در جامعه

در جامعه امروز آن‌چه که می‌تواند آرامش بخش التهاب‌ها، اضطراب‌ها، گرافتاری‌ها باشد قرآن است. قرآن این گمشده امروز بشریت، در زمان‌های مختلف مورد بی‌مهری قرار گرفته و هم اکنون نیز قریب است. وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً / سوره‌ی فرقان ، آیه ی ۳۰

ترجمه: پیامبر به پیشگاه خدا عرضه داشت: پروردگارا! این قوم من، قرآن را ترک گفتند و از آن دورى جستند.

شما خواننده محترم قرآن را به دست خود بگیرید و در شهر خود مثلا میدان آزادی تهران یا هر جای دیگر قرآن را به اولین کسی که رسیدید بدهید و بگویید از روی آن بخوان قطعا روخوانی ساده آن را هم با تکلف می‌خواند تا چه رسد به ترتیل، مفاهیم، تجوید، حفظ، قرآئت و سایر معارف قرآن، در ثانی باید گفت تفاسیری که تا‌کنون از قرآن به چاپ رسیده است یک نسیمی از قرآن است.

اما با همین وجود با توجه به پیشرفت فناوری‌های نوین هر شخصی به راحتی می‌تواند از طریق تلفن همراه یا اینترنت و یا هر فناوری دیگری به قرآن و مفاهیم ارزشمند آن دستیابی داشته باشد و در قیامت فردی نمی‌تواند انکار نبود امکانات و نرسیدن صدای اسلام را به خود داشته باشد. به هرحال با توجه به تاکید ائمه اطهار(علیه السلام) و حتی خود قرآن مجید به خواندن آیات آن به صورت روزانه خود ما چقدر به این امر اهتمام ورزیده ایم.

در جامعه امروزی قرآن‌ها را سر سفره عقد و یا جلوی ماشین، می‌گذارند بس و البته هر وقت شخصی از دنیا می‌رود قرآن تلاوت می‌شود. این تنها استفاده‌های مردم از قرآن در زندگی روزمره است تاآنجا که هرگاه صدای قرآن بلند می‌شود خیلی‌ها گمان می‌برند که کسی به رحمت خدا رفته. سوال اینجاست که برای آن‌که قرآن بیشتر از این موارد وارد زندگی ما بشود چه کرده‌ایم؟

آیا قرآن فقط برای اموات است؟ یا درس زندگی ست؟ امام خمینی (ره) فرمودند: خدا لعنت کند آن‌هایی را که قرآن را به قبرستان‌ها بردند.

در این راستا نباید منتظر بود تا دیگران قدم به میان بگذارند هر کدام از ما خود به عنوان یک مسلمان در این رابطه مسولیم و باید وارد میدان شویم. گاه یک امر به معروف ساده کارهای بزرگی را انجام می‌دهد. و گاه نیاز به حرکت‌های بزرگتری هست اما نباید منتظر کسی نشست.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.