سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 14:51 - یکشنبه 08 آذر 1394

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان:

تعداد زنان مبتلا به ایدز رو به افزایش است/خدمات درمانی و پیشگیری بیماران ایدز کاملا رایگان است

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان گفت: همه خدمات درمانی و پیشگیری برای بیماران ایدز در ایران رایگان است و قبول هزینه بالغ بر ۴۰۰دلاری ماهانه برای هر بیمار ایدز توسط دولت از خدمات است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، غلامحسین صدری ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت ۱۰ آذرماه، روز جهانی ایدز، بیان کرد: امروز ایدز دیگر یک معضل بهداشت و درمانی صرف نیست، بلکه یک مشکل اجتماعی و فرهنگی است.

وی با بیان اینکه ایدز را قبلا به عنوان یک بیماری نا علاج و بدون درمان شناخته می شد، گفت: امروز روند درمانی بیماری ایدز بسیار رو به پیشرفت است و چه بسیار بیماران ایدزی که بهود پیدا کرده و توانسته اند به زندگی خود ادامه دهند.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به آمار جهانی تعداد بیماران ایدز گفت: امروز بالغ بر ۸۰ میلیون نفر مبتلا به ایدز وجود دار د که ۶۶درصد از آنها درافریقا است و بیش از ۳۰ درصد از انها را جوان افریقایی تشکیل می دهند، کشورهای اروپایی و امریکایی با اقدامات جدی و پیشرفته خود موجباب کاهش تعداد مبتلایان به ایدز را کاهش داده اند.

وی ادامه داد: تعداد مبتلیان به ایدز تا سال ۹۳ در ایران بالغ بر ۲۹ هزار و ۴۱۴ نفر است که ۱۲ درصد از انان را زنان و ۸۸ درصد مردان تشکیل می دهند، و عمده دلیل ابتلا به ایدز در ایران مربوط به سرنگ آلوده معتادین تزریق است.

صدری عنوان کرد: تعداد زنان آلوده به ویروس ایدز در حال افزایش است که این امر یک نگرانی جدی را برای ما در پ دارد چرا که مادر آلوده به ویروی ایدز می تواند کودک مبتلا به ایدز را هم متولد کند و این یک خطر جدی برای آینده جامعه است.

وی افزایش رفتارهای پرخطر جنسی در سالهای اخیر که عمده علل آن مصرف شیشه و مواد مخدر و همچنین فقرمادی است ، را یک نگرانی جدی دانست و عنوان کرد: بحث اشتغال و اقتصادی یکی ا ز موضوعاتی است که در امر افزایش رفتارهای پرخطر جنسی و به تبع مبتلیان به ایدز بسیار حائز اهمیت است.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان اذعان کرد:تعداد بیماران ایدز در استان اصفهان بالغ بر ۶۶۵ نفر است که ۲۴ درصد از آنا از راه ارتباط جنسی و ۶۷ درصد از طریق تزریقات و اعتیاد آلوده شده اند.

وی تاکید کرد: نگرانی عمده و جدی امروز ما، انتقال ویرویHIV از طریق ارتباط جنسی است که روند رو به رشد دارد، در مقابل دیگر نگرانی در رابطه با انتقال ایدز از طریق خون وجود ندارد، در حال حاضر رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال بیشتریت تعداد مبتلیان به ایدز را در ایران شامل می‌شود.

وی توزیع رایگان سرنگ سالم میان معتادان تزریقی، تحت درمان قرار دادن با متادون، آموزش گسترده برای مبتلایان، توزیع کاندوم رایگان و کاهش رفتارهای پرخطر جنسی از جمله اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر است؛ در حقیقت ابتلا به ایدز یک معضل بهداشتی و درمانی نیست، بلکه یک معضل فرهنگی و اجتماعی است.

صدری عنوان کرد: متاسفانه جوانان بیشتر در معرض خطر ابتلابه ایدز هستند، گسترش کمی وکیفی برنامه‌های کاهش آسیب و استقرار مراکز آموزشی محله محور و ایجاد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش و وزارت علوم از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

وی تاکید کرد: بیماری ایدز یک معظلی است که دولت به تنهایی نمی تواند آن را حل کند، بلکه نیازمند یک عزم ملی است، حل مشکلات اقتصادی به .یزه در سطح کم درآمد در ریشه کنی این بیماری موثر است.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان آگاه سازی و اطلاع رسانی را در سطوح مختلف جامعه پیرامون موضوع ایدز و راه های آلوده شدن به آن را از ضروریات دانست و خاطرنشان کرد: اجرای طرح همسان در دانشگاه ها به منظور پیشگیری از افزایش مبتلایا ن به ایدز یکی از راهکارها است.

وی افزود: همه خدمات درمانی و پیشگیری برای بیماران ایدز در ایران رایگان است و قبول هزینه بالغ بر ۴۰۰دلاری ماهانه برای هر بیمار ایدز توسط دولت از دیگر خدمات است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.