مصطفی رحماندوست:
بچههای امروز حوصله کلیشههای قدیم را ندارند
مصطفی رحماندوست گفت: اینکه قصه از کجا شروع شود یا چگونه تمام شود بستگی به خلاقیت قصهگو دارد؛ اما چیزی که باید بدانیم این است که بچههای امروز حوصله کلیشههای قدیم را ندارند.
به گزارش اصفهان شرق؛ نشست تأثیر قصهگویی بر تربیت دینی کودکان با حضور مصطفی رحماندوست نویسنده کتب کودک و نوجوان در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان و با حضور پرشور شهروندان اصفهانی برگزار شد.
رحماندوست در این نشست قصهگویی را یک مهارت و علم دانست و گفت: اینکه قصه از کجا شروع شود یا چگونه تمام شود بستگی به خلاقیت قصهگو دارد؛ اما چیزی که باید بدانیم این است که بچههای امروز حوصله کلیشههای قدیم را ندارند.
وی ادامه داد: از نظر والدین قصه خوب، قصهای است که بتواند فرزندان را به راه راست هدایت کند؛ اما حقیقتاً قصهگویی چیز دیگری است؛ قصه ابزاری است که به راحتی با آن میتوان بچهها را از بازیهای رایانهای و تلویزیون جدا کند چراکه قصه را در هر زمانی میتوان تعریف کرد.
این شاعر و نویسنده حوزه کودک ادامه داد: در مورد یازده خانم باردار بنا به اختیار خودشان پژوهشی را انجام دادیم تا تأثیر قصه را بر جنین متوجه شویم اما یک روز بر خلاف همیشه که من قصه تعریف میکردم و واکنشهای جنین را ثبت میکردیم؛ این بار مادران خود برای فرزندانشان قصه گفتند و نتایج نشان داد که واکنش جنین به قصهای که مادرش تعریف میکند بیشتر است آنجا بود که دلیل تأکید دین بر مادران باردار در خواندن قرآن برای جنین را متوجه شدیم.
رحماندوست اضافه کرد: سیگنالهای صوتی مادر در قصهگویی، بر احساسات کودک اثرگذار است؛ در قصهگویی مذهبی لازم نیست از همان ابتدا بهشت را برای کودک خود تعریف کنید بلکه باید مفاهیم دینی را چون احترام به والدین، امانتداری و … در قالب قصه بیان کرد.
وی با بیان اینکه در قصه لازم نیست آیات و روایات را مستقیماً آورد بلکه باید مفهوم آن را انتقال داد تصریح کرد: سه نوع ناشر داریم گروه اول ناشران دولتی که برای اینکه به مقامات بالاتر بگویند کتاب مذهبی چاپ کردهاند به نویسنده سفارش کتاب قصه مذهبی میدهند گروه دوم ناشرانی که میبینند بازار کتب قصه مذهبی خوب است بنابراین خارج از تخصص خود کتاب مذهبی چاپ میکنند و گروه سوم نیز ناشرانی که مفاهیم دینی را در قالب قصه بیان میکنند که کتب کانون کودک و نوجوان از همین نوع است.
شاعر شعر «صد دانه یاقوت» در پایان بیان داشت: در غرب، قصه یکی از پرجاذبهترین رسانهها است چراکه قصهگویی رسانهای است که کهن نشده و هیچ رسانهای مانند آن در انتقال عاطفه توانمند نیست.
منبع: فارس