سرویس: تولیدی » مقاله و یادداشت 12:44 - سه شنبه 16 تیر 1394

واکاوی بر ضرورت مقولۀ دشمن شناسی:

آمریکا شناسی؛ لازمۀ استکبار ستیزی

دشمن را بشناسیم؛ دشمنان جهانی که خودشان را به‌وسیله‌ی انواع و اقسام اقلام آرایشیِ رسانه‌ای و تبلیغاتی بزک میکنند و در مقابل چشم قرار میدهند، بشناسیم؛ آمریکا را بشناسیم.

اصفهان شرق/ مهدی نجفی
بیانات مهم و راهبردی مقام معظم رهبری و اشاره راهبردی معظم له بر ضرورت تقویت شناخت روز افزون از سیاست ها و توطئه های دولت آمریکا و ضرورت دشمن شناسی از جمله نکات برجستۀ سخنان ایشان در این دیدار بوده است که بار دیگر برخی سیاست های نادرست مراکز علمی و پژوهشی کشور به ویژه نهادهای سیاست گذار در عرصه های سیاست خارجی نظام اسلامی را آشکار نمود.

آمریکا شناسی به دور از پیرایه ها
بنابراین در وهلۀ نخست باید به اشاره مهم و استراتژیک رهبر معظم انقلاب اشاره نمود که فرمودند:« این را همه بدانند: امروز کشور به شناخت دشمن [نیاز دارد]. دشمن را بشناسیم؛ دشمنان جهانی که خودشان را به‌وسیله‌ی انواع و اقسام اقلام آرایشیِ رسانه‌ای و تبلیغاتی بزک میکنند و در مقابل چشم قرار میدهند، بشناسیم؛ آمریکا را بشناسیم».[1]

لذا در گام نخست ضرورت شناخت آمریکا امری ضروری است زیرا نباید فراموش نمود؛ پیش از انقلاب سیاست های رژیم پهلوی بر مبنای مدح و تمجید بی وقفه از ماهیت فکری آمریکا منحصر شده بود، لیکن پس ازپیروزی شکوهمند انقلاب رویکرد انتقاد از سیاست های پلید آمریکا در مراکز مطالعاتی کشور مورد توجه قرار گرفت، لیکن این راهبرد کلیدی با برخی نقائص و نابسامانی ها همراه بود که بهره گیری و ترجمۀ آثار از ایده های انتقادی چپ گرایانه و مارکسیستی در آمریکا مورد توجه قرار گرفت، این نوع نگاه تک بعدی ما را درشناخت واقعی امریکا با تضادها و چالش های جدی دچار نموده است.

بدیهی است تداوم این نقیصه خطرناک در حالی است که نظام اسلامی به علت برخورداری از موهبت منظومۀ فکری اسلامی و ایرانی می تواند به بهترین نحو ممکن سیاست ها و اهداف پلید آمریکا را به دایرۀ نقد کشاند و سیاست های مداخله جویانۀ آمریکا را با چالش های جدی مواجه سازد.
لذا وجود دو تفکر مسموم یعنی شیفتگان مطلق غرب و آمریکا و نیز غرب ستیزی بدون علم و مطالعه و تنها برامده از احساس و آمریکا شناسی تک بعدی منبعث از ایده های چپ گرایانه مانع از تحلیل دقیق چیستی نظام های لیبرالیستی غرب شده است.

اساتید شیفتۀ آمریکا؛ مروجان اسلام آمریکایی
بی شک این آسیب کلیدی در کشور را باید در آموزه های معنایی برخی از اساتید علوم سیاسی .. و مراکز علمی و برخی دانشگاه های کشور جستجو نمود که بر محور مدح و تمجید بی وقفه و عاشقانه از سیاست های آمریکا و دیگر جوامع غربی متمر کز شده است که این چاپلوسی های روشنکفرمآبانه پس از به روی کارآمدن دولت جدید و به علت طرح برخی شعارها از قبیل تعامل بی قید و شرط با آمریکا و کدخدا دانستن شیطان بزرگ تقویت گردید.به نحوی که مذاکره محوری با قدرت های استکباری به بهانۀ حضور جامعۀ جهانی با رویکرد نادیده گرفتن بسیاری از پلشتی های آمریکا در سال های اخیر با کلام خائنانۀ برخی از نظریه پردازان غرب گرا و سکولار به ورطۀ فراموشی سپرده شده است.

لذا هشدار کلیدی مقام معظم رهبری که فرمودند:« آن کسانی که امروز سعی میکنند از این هیولا – که سیاستهای آمریکایی و سیاستهای بعضی از دنباله‌روان آمریکا است – یک چهره‌ی موجّهی معرّفی کنند، اینها دارند خیانت میکنند؛ اینها دارند جنایت میکنند. این کسانی که این حقیقت روشن را کتمان میکنند، این دشمنی خباثت‌آلود را در زیر پرده‌های توجیه میپوشانند، اینها دارند خیانت میکنند به این ملّت. کشور ما و ملّت ما احتیاج دارد دشمن را بشناسد، عمق دشمنی را بفهمد»[2] ناظر به ترویج برخی تفکرات مسموم شیفتگان غرب و خصوصاً امریکا است که نمود آن را می توان در فضای مجازی و برخی سایت های مروج اسلام آمریکایی و سازشکارانه و تقبیح مولّفۀ استکبار ستیزی و نفی آرمان های امام خمینی(ره) به ویژه تحریف اندیشه های امام(ره) در مولّفه های مرتبط با سیاست خارجی مشاهده کرد.

نهضت ترجمه کتاب؛ لازمۀ تحقق آمریکا شناسی
بنابراین راه چاره صیانت از آرمان های اسلام اصیل را باید درراهبرد استراتژیک مقام معظم رهبری یعن مولّفۀ آمریکا شناسی جستجو نمود؛مسأله ای مهم که باید با استفاده از نیروی انسانی متعهد و وفادار به نظام اسلامی در بعد مطالعاتی و ترجمه مهمترین و اصلی ترین منابع مکتوب در موضوع آمریکا مورد اهتمام واقع گردد، و در ادامه ضرورت ایجاد کرسی های متعدد و همایش های مختلف در قالب آمریکا شناسی و دشمن شناسی در مراکز مختف علمی کشور به شدت احساس می شود تا با تعمیق شناخت واقعی وغیر پارادوکسیکال از شیطان بزرگ راهکارهای مقابله با توطئه ها و سیاست های سران کاخ سفید تحقق یابد.

آمریکا شناسی؛ شاخصۀ کلیدی برای دستگاه دیپلماسی
هم چنین باید گفت شاخصۀ کلیدی بیانات اخیرمقام معظم رهبری بر این نکته اشاره داشت که بدون شناخت دقیق و واقعی از دشمن نمی توان داعیه دار استکبار ستیزی در جوامع بشری گردید، زیرا استکبار ستیزی بدون شناخت دقیق دشمن منجر به افسردگی خواهد شد از آن رو که ارمغان جهل تنها ایجاد هیجانات کاذب و زودگر است که از فقر در شناخت دشمن سرچشمه می گیرد، بنابراین تداوم این سیکل معیوب می تواند به انفعال سازشکارانه دربرابر ابر قدرت های منتهی گردد.

از این رو ریشۀ بسیاری از مواضع منفعلانه را باید در جهل در شناخت آمریکا و متحدانش مورد نظر قرار داد، بنابراین رسالت مراکز علمی و پژوهشی به ویژه نهاد وزارت خارجۀ ایران خصوصاً دانشکده دستگاه دیپلماسی کشور باید بر تقویت شناخت دقیق آمریکا به ویژه ارتقای فکری میز مطالعۀ آمریکا دراین نهاد متمرکز گردد، زیرا به اذعان یکی از مسئولان سابق میز مطالعۀ آمریکا در این نهاد ، حتی یک برگ هم در مسأله آمریکا شناسی وجود نداشته اشت و به هیچ عنوان مطالعه پژوهشی در زمینه آمریکا شناسی صورت نگرفته است[3].

با این تفاسیر بیانات مقام معظم رهبری در ضرورت شناخت دشمن را می توان ناظر به کاستی های فراوان فکری در مقولۀ دشمن شناسی به ویژه شناخت امریکا در کشور دانست که تبعات این مسأله را می توان در برخی مذاکرات فی مابین ایران و آمریکا مشاهده نمود، بدین نحو که از یک سو سران کاخ سفید با برخورداری ازمراکز متعدد ایران شناسی در مراکز مختلف تحقیقاتی خود ، اطلاعات نسبتاً دقیقی از مسائل ایران در اختیار دارند اما در طرف مقابل دستگاه دیپلماسی کشور در تعاملا بین المللی به ویژه در مواجهه با دولت امریکا از فقر محتوایی در شناخت مسائل آمریکا رنج می¬برد و همۀ این آسیبها حاکی از عمق درایت مقام معظم رهبری است که با ایجاد ظرفیت جدید، همۀ دغدغه مندان عرصه های علمی و پژوهشی کشور را به تعمیق شناخت مسائل و سیاست های پلید آمریکا دعوت نمود،که تحقق این مطالبۀ مهم یقیناً موجبات تقویت اقتدار ملی در عرصه های بین المللی به ویژه در مواجهه موثر و مطلوب با سیاست های زیاده خواهانۀ سران کاخ سفید را فراهم خواهد نمود.
امید است منویات راهبردی رهبر معظم انقلاب در مقولۀ دشمن شناسی و لزوم شناخت ماهیت واقعی آمریکا برای همگان به ویژه مسئولان اجرایی کشور، خصوصاً دستگاه دیپلماسی نظام اسلامی به عنوان مهمترین پیش نیاز برای تحقق استکبار ستیزی و تحقق آرمان های والای امام خمینی(ره) مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

منبع:

[1] 06/04/1394
[2] بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهدای استان تهران6/4/1394
[3] سخنان دکتر فیاض به نقل از دکتر جلیلی در اولین همایش «آمریکا شناسی»،تالار شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران،28/8/1392

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.