سرویس: تولیدی » مقاله و یادداشت 09:22 - چهارشنبه 12 فروردین 1394

در سالروز استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

شاخصه های معنایی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

جمهوری اسلامی ایران برخلاف دیگر نظام های سیاسی جهان، نظامی کاملاً مردمی و برآمده از رأی ملت است، لذا دوازدهم فروردین سال 1358 را باید روزاستقرار نظام مقدس اسلامی و شروع ملت گرایی و حاکمیت رأی ملت در پذیرش این نظام مقدس و مترقی محسوب نمود.

 اصفهان شرق/ مهدی نجفی

جمهوری اسلامی ایران برخلاف دیگر نظام های سیاسی جهان، نظامی کاملاً مردمی و برآمده از رأی ملت است، لذا دوازدهم فروردین سال 1358  را باید روزاستقرار نظام مقدس اسلامی  و شروع ملت گرایی و حاکمیت رأی ملت در پذیرش این نظام مقدس و مترقی محسوب نمود.

مردم گرایی؛ حاکمیت مستضعفین

ملت گرایی شروعی برای حاکمیت مستضعفین بر زمین است، لذا در بیانات نوروزی مقام معظم رهبری در مشهد حمایت کامل از مستضعفین به عنوان مهمترین راهبردهای معنایی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است، از این رو امام خمینی (قدس سره) در تاریخ 12 فروردین 1358 پس از تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی طی پیامی رادیو تلویزیونی فرمودند:

«خداوند تعالی وعده فرموده است كه مستضعفین ارض را به امید و توفیق خودش، به مستكبرین غلبه دهد و آن ها را امام و پیشوا قرار دهد. وعده ی خداوند تعالی نزدیك است. من امیدوارم كه ما شاهد این وعده باشیم و مستضعفین بر مستكبرین غلبه كنند چنان كه تاكنون غلبه كردند… من از عموم ملت ایران تشكر می كنم كه در این رفراندوم شركت كردند و رأی قاطع خودشان را كه باید گفت صددرصد پیروزی بوده است دادند و به جمهوری اسلامی هم رأی دادند… جمهوری اسلامی است كه احكام مترقی او بر تمام احكامی كه در سایر قشرها و سایر مكتب هاست تقدم دارد.»[1]

جمهوری اسلامی؛ نماد توسعۀ اخروی و دنیوی

 ماهیت معنایی  نظام مقدس جمهوری اسامی ایران به گونه ای است  که بر خلاف مکاتب غرب و شرق که تنها در راستای توسعۀ بومی خود و تنها برای تحقق رفاه و پیشرفت مادی در دنیای زمینی  حرکت کردند، لیکن جهان بینی در نظام معنایی  جمهوری اسلامی  بر  مبنای اصالت آخرت گرایی و نیز گرایش به دنیا گرایی در حد ضرورت شکل می گیرد.

لذا « چون جمهوری اسلامی متصف به اسلامی بودن است پس باید دید که دین اسلام چه می گوید. اسلام جهان را به دو سمت می­کند، دنیا و جهان آخرت، و انسان را در کشاکش بین آن دو قرار می دهد[2].

دوگانه های پویایی آفرین

 لذا مبنای جمهوری اسلامی در حاکمیت ارزش های خداوند است که در قالب احکام اسلامی و امامت اوست، ولی در عین حال آزادی فردی نیز وجود خواهد داشت، از سوی دیگر دنیا گرایی نیز در حد معقول و مورد نیاز وجود دارد، اما اصل آخرت گرایی است، چون خانۀ آخرت بهتر است[3]. لذا بر خلاف مکاتب غربی و شرقی جمهوری اسلامی ایران نظام دو گانه اخلاقی  است که سبب پویایی نظام اسلامی خواهد شد و ازبسیاری از ضررهای ناشی از گرایش به فرد یا جامعه در امان خواهد بود، و اینجاست که امت حد وسط به وجود خواهد آمد«لتکونو امه وسطا».

ملت گرایی در مقابل روشنفکر گرایی

جمهوری اسلامی ایران نماد بارز محوریت و مشارکت ملت در تعیین حق سرنوشت خود است،  لذا در همه پرسی برای تعیین نظام در تاریخ 12فروردین سال 58، در تمام سخنان امام راحل واژۀ مردم و ملت به چشم می آید نه واژۀ روشنفگران و خود برتربینان.

لذا جمهوری اسلامی ایران با مردم و معرفت و شناخت مردمی آغاز شد و نظام استعلایی و خود برتربین غرب و شرق را زیر سوال برد، زیرا معرفت مردمی در این نظم برخواسته از متن زندگی مردم و فرهنگ و سنت آنها است، نه برخواسته از ذهن برترو استعلایی، لذا در ماهیت معنایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران روشنفکران جامعه همیشه از مردم عقبند و مردم نیز از مدعیان روشنفکری در همۀ عرصه پیشتازند، به نحوی که این پیشتازی را می توان در بصیرت مردم در همۀ عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ملموس مشاهده کرد،که جلوۀ عینی آن در انحراف فکری روشنفکران به سمت فتنه گران و نابودی بذر فتنه 88 توسط ملت دانست.

معناگرایی جمهوری اسلامی در مقابل معنازدایی غرب

بی شک اندیشمندان بزرگ مکاتب غربی به مانند کانت فلسفۀ بدون معناگرایی را پایه ریزی کرد و موجب تهی شدن غرب از فلسفۀ معنا گرا در زندگی مردم و در جوامع غربی شد، به همین دلیل فلسفۀ کانت ،خادم دانش تجربی شد و متافیزیک را باطل کرد.

هم چنین دیگراستوانه های فکری غرب هم چون «ماکس وبر» نیز معنازدایی را در قالب افسون زدایی پایه ریزی کرد.. ، در حالی که مبنای جمهوری اسلامی ایران بر معناگرایی استوار است، که با فطرت گرایی بینان نهاده شد،« فطره الله التی فطرالناس علیها».

لذا این نهضت مردمی در قالب اصالت فطرت، به نوعی بازگشت به خویشتن خویش را آغاز کرد.(انا لله و انا الیه راجعون).

بنابراین برخلاف توهمات روشنفکران که به زعم باطل خود می خواهند ماهیت جمهوری اسلامی رابا کلمۀ پوپولیسم(مردم محوری) تحقیر می کنند، باید گفت، نهضت مردم گرایی انقلاب اسلامی ایران در تمامی ابعاد جهان، در حال بسط و گسترش است و آموزه هایی هم چون حمایت و دفاع از مظلوم، مخالفت با جنگ، مخالفت با فساد اخلاقی و بی اخلاقی، معنویت گرایی در زندگی…همه وهمه نشان می دهد مردم محوری کاملاً در حال به روز شدن است، از این رو نهضت معناگرای انقلاب اسلامی در حال حاضر نهضتی جهانی و در وسعت وجدان های پاک بشری و فطرت های بیدار است.

 

[1] صحیفه نور، جلد سوم، چاپ جدید، ص 483.

[2] ایزوتسو،1368،105-118

[3] سورۀ انفال،68-67

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.