امام جمعه نصرآباد:
وحدت دست برداشتن از عقاید حقه افراد نیست
امام جمعه جرقویه سفلی گفت: معنای صحیح وحدت این است که با حفظ عقاید خود، با تکیه بر مشترکات دینی و رها کردن اختلافات در یک صف واحد قدم برداریم.
به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از جرقویه سفلی: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا فرهنگ، با توصیه نمازگزاران به رعایت تقوا و پارسایی و قرائت این فرموده خداوند متعال در قرآن کریم : « و اعلمو ان الله مع المتقین » گفت : انسانهای متقی خدا را در زندگی بیشتر حس می کنند، و در مقابل خداوند هم در زندگی ، آنها را یاری می کند.
شناخت جایگاه شادی و نشاط، از دیدگاه اسلام، موضوعی بود، که امام جمعه مزبور، به عنوان یکی از راه های ترویج و نشر معارف الهی در جامعه اسلامی، در خطبه اول نماز جمعه این هفته ، پیرامون آن صحبت نمود و عدم آگاهی از مصادیق شادی و تبادر موارد نادرست به ذهن را از علل سر در گمی مردم در زمینه شادی های مفید عنوان کرد و با بیان این حدیث از مولای متقیان که فرموده اند : » چه بسا خواسته های بی حسابی ، که انسان دنبال آن می رود ، و در پی آن حزن طولانی گریبانگیرش می شود.» ، افزود: متاسفانه برخی افراد سراغ چیزهایی می روند، که بعد از شادی موقت، غم و اندوه دائمی نصیبشان می شود؛ این در حالی است ، که چه بسا جلسات و گریه هایی که به ظاهر غم بار است اما به انسان نشاط و آرامش می دهد ، که نمونه آن مجالس سوگواری ابا عبدالله الحسین علیه الیلام است که همه ما آن را تجربه کرده ایم.
وی در ادامه به ظاهر پیشرفته و همراه با رفاه و فاقد مشکل اقتصادی برخی کشورها و نبود نشاط و آرامش واقعی در این کشور ها اشاره کرد، و در اثبات این موضوع، به آمار خودکشی در کشورهای پیشرفته صنعتی ، به استناد آمار سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد و با بیان این که ژاپن با این وضعیت به ظاهر پیشرفته ، رتبه هفتم خودکشی را دارد، که هر 15 دقیقه یک نفر در آن کشورخودکشی می کند و سالانه 39 هزار نفر دست به خودکشی می زنند، که 30درصد مرگ و میر این کشور را تشکیل می دهد و در کره جنوبی از هر یکصد هزار نفر44 مورد خودکشی می کنند، در حالی که در ایران این رقم 6 نفر در یکصد هزار نفر است ؛ و هرچند این رقم و رتبه 57 جهانی زیبنده کشور اسلامی ما نیست؛ اما این نشان می دهد شادی هایی که آنها دنبال آن هستند،آرامبخش نیست ، و به همین خاطر مردم دست به خودکشی می زنند.
امام جمعه نصرآباد سپس با بیان این که در اسلام شادی ها دو دسته اند ؛ گفت : اسلام با آن دسته از شادی ها موافق است، که مطابق با فطرت انسان و سازگار با ارزشهای واقعی باشد و با بندگی خدا منافاتی نداشته باشد؛ و آن را یکی از نیاز های اساسی زندگی می داند ، کما این که امام رضا علیه السلام توصیه می فرمایند که در تقسیم ساعات شبانه روز بخشی را برای بهره گیری از لذت های حلال قرار دهید، و تاکید دارند که اگر از این قسم به نحوه مطلوب استفاده شود، انسان از اوقات دیگر بهره وری بیشتر خواهد داشت و این امام همام در روایت دیگری فرموده اند : « از لذایذ دنیوی نصیبی برای کامیابی خویش قرار دهید؛ و خواهش های دل را از راه های مشروع برآورید، و مراقبت کنید ، که در این کار به مردانگی و شرافت شما آسیب نرسد، و دچار اسراف و تند روی نشوید. تفریح و سرگرمی لذتبخش و حلال شما را درادامه زندگی یاری می کند و با کمک آن بهتر در زندگی دنیوی موفق خواهید شد. »؛ اما اسلام با آن گروه از شادی ها که خلاف دستور خدا و پیامبر و فطرت انسانی باشد، مخالف است.
خطیب نماز جمعه نصرآباد بعد ازآن به تشریح ملاک های تشخیص شادی مورد پسند اسلام با شادی مخالف شرع پرداخت و گفت : یکی از معیار های شادی مورد پسند دین نبود گناه در آن است ، چنان که خداوند متعال در آیه 75 سوره غافر ، در مورد کسانی که در اثر شادی گرفتار و مورد غضب خداوند واقع شدند، می گوید: « اینها به نا حق در زمین شادی می کردند، و از روی غرور و مستی به خوشحالی می پرداختند.» ؛ یعنی در شادی هایشان خداوند را فراموش می کردند ، همچنین امام صادق علیه السلام می فرماید: « به خاطر رضایت و خشنودی مردم خداوند را به غضب در نیاورید و به وسیله دوری از خدا به مردم نزدیک نشوید.»
امام جمعه نصرآباد در ادامه در خصوص دعوت و رفتن به عروسی؛ با استناد به این حدیث که « برای مومن سزاوار نیست ، در مجلسی بنشیند، که در آن معصیت خدا می شود ، و نتواند جو آن را عوض کند.»گفت: اگر برای عروسی دعوت شدید ، قبول کنید؛ اما با احترام به دعوت کننده و صاحب عروسی بگویید ، که من به احترام شما می آیم ، اما اگر دیدم مراسم عروسی آلوده به گناه است ، بر می گردم ، ناراحت نشوید ، چون نمی توانم در جلسه ای بنشینم که در آن گناه می شود. و اگر گفت : اتاقی جداگانه برای شما و افراد شاخص تدارک دیده ام ؛ بگویید نه ، من نمی توانم در اتاقی جداگانه بنشینم و بدانم که در این مجلس معصیت خدا می شود و بگویم به من کاری ندارد . هیچ مجوزی برای نشستن در مجلس آلوده به گناه وجود ندارد.
وی ملاک دیگر برای شادی مشروع را همراه نبودن با آزار و اذیت و سرو صدای زیاد و حق الناس بیان کرد و گفت : حق الناس خیلی سخت است و خدا به راحتی از آن نمی گذرد و همه کسانی که با اقدام ، عمل و حضورشان باعث نارضایتی حتی یک نفر بشوند، ضامن هستند، و ما حتی در عزاداری ها هم حق نداریم با سرو صدای بلند گو برای مردم محل مزاحمت ایجاد کنیم و تنها صدای اذان را اجازه داده اند که از بلند گو پخش شود. ضمن این که تمسخر و غیبت و تهمت در مجالس برای خندیدن و شادی باعث حسرت در روز قیامت می شود.
دیگر معیار تشخیص شادی خوب و بد نبود لهو و لعب در برنامه است کما این که امام صادق علیه السلام صحابی خود را از استماع صدای موسیقی منتشره از منزل یکی از خانه های در مسیر منع کرد.
امام جمعه نصرآباد خطبه دوم را نیز با سفارش به تقوا و پاکدامنی آغاز کرد و آرامش در سختی ها و مشکلات ، و سپاسگذاری از خداوند در خوشی ها ر ا از نشانه های متقین بیان کرد و در ادامه به بیان مطالبی پیرامون مناسبت ها ییش رو از جمله هفته وحدت، سالروز اجرای توطئه کشف حجاب توسط رضا خان در سال 1314 ، روز شهدای دانشجو به مناسبت شهادت شهدای هویزه و بازداشت شیخ علی سلمان ، رو حانی برجسته بحرینی پرداخت؛ و با تجلیل از ابتکار امام راحل (ره ) در نام گذاری هفته وحدت ، با رد دیدگاه کسانی که فکر می کنند، منظور از وحدت دست برداشتن از عقاید حقه خود است ، گفت : دین اسلام و مذهب تشییع دارای استدلال است و شیعه برای عقاید خود دلیل منطقی دارد ؛ و معنای صحیح وحدت این است ، که با حفظ عقاید خود ، با تکیه بر مشترکات دینی و رها کردن اختلافات ، در یک صف واحد ، به مقابله با استکبار ، که قصد اختلاف انگیزی بین مسلمانان را دارد، بپردازیم و نگذاریم انگلیس که تخصص در تفرقه اندازی دارد، با همکاری امریکا و اسرائیل ، با ایجاد نا امنی در کشورهای اسلامی، فضای امنی برای اسرائیل و پیشبرد اهداف نامشروع آن فراهم کنند ؛ و نباید اجازه داد عده ای به نام تشیع به جای هفته وحدت ، دم از هفته برائت زده ، و بر طبل تفرقه بکوبند ، و به نفع استکبار کار کنند، و باید از هر کاری که باعث جریحه دار شدن احساسات و در مقابل هم قرار گرفتن مسلمانان می شود، پرهیز کرد، باید توجه داشته باشیم که هیچ کس به اندازه امام علی علیه السلام برای وحدت کار نکرد، 25سال خانه نشینی را اختیار کرد ، و با خلفا در ارتباط بود برای این که اصل دین باقی بماند.
این خطیب بزرگوار با اشاره به روی کارآمدن رضاخان ، با کودتای انگلیس ها ، با هدف عوض کردن ارزش های دینی در جامعه ؛ و سفر او به ترکیه و برداشت و فکر غلط که پیشرفت نتیجه بی حجابی است ، و مقاومت و شهادت تعدادی از بانوان در راه مقابله با توطئه کشف حجاب ؛ پاسخ یکی از بانوان دربار پهلوی در 17 دی ماه 56 ، در مصاحبه با روزنامه اطلاعات، را که پرسیده بود ، آینده زن ایرانی را چگونه پیش بینی می کنید ؟ بیان کرد؛ که گفته بود: ( کاری خواهیم کرد که تا چند سال آینده ، در کتابخانه های ایران ، وقتی کتاب لغتی برداشته می شود ، در بخش حرف «چ» و «ح» دو واژه چادر و حجاب حذف شده باشد.) و افزود این ها چنین فکر و برنامه ای داشتند ، که یک سال بعد آن انقلاب به پیروزی رسید ، شما ببینید امام چه کار بزرگی کرد ، و با رهبری داهیانه خود و به کمک امداد الهی و وحدت مردم مانع شد ، که به اهدافشان برسند.
هر چند آن زمان رضاخان با زور نتوانست حجاب را بردارد، اما متاسفانه الان این ماهواره ها دارند، خانواده ها و دختران ما را به بی حجابی سوق می دهند ، که باید متوجه و مواظب باشیم ، بخصوص در منطقه ما که همه چادری هستند، اگر فرد بی چادری مشاهده کردیم ، باید با رعایت همه جوانب تذکر بدهیم؛ چرا که بی چادری بی عفتی می آورد و بنیان خانواده را سست می کند.
بازداشت شیخ علی سلمان ، دبیرکل حزب الوفاق بحرین، توسط نیروهای آل خلیفه موضوع دیگری بود که این امام جمعه محترم درباره آن صحبت کرد و گفت: اینها فهمیده اند که نمی توانند جلوی این جنبش عظیم را بگیرند ، و دست به کار شدند و نمی دانند که با دستگیری سران نهضت نمی شود جلوی نهضت مردمی را گرفت.
آخرین مطلبی که خطیب مذکور به آن پرداخت، صحبت های رئیس جمهور امریکا درباره کشورمان است، که گفته ایران می تواند قدرت اول منطقه باشد ، اگر حرف مارا گوش بدهد؛ در حالی که ایران قدرت برتر منطقه هست؛ چرا که سی و اندی سال است، به هر دری می زنند، نمی توانند، به کشور ما نفوذ کنند ؛ و پشت سر این گفتار اقدام به تحریم های جدید علیه کشورمان کردند ، همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند این ها قابل اعتماد نیستند . و مطمئن باشید همان گونه که تاکنون نتوانستند در کشور ما به اهدافشان برسند ، درآینده هم نخواهند توانست به عزت ما آسیبی برسانند.