به منظور کاهش آلودگی هوا؛
موتورهای برقی به نصف جهان می آیند
مطالعات نشان مي دهد که بین 60 تا 70 درصد عامل اصلي آلايندگي هواي شهرها، وسايل نقليه هستند و مطالعات دقيق تر ثابت کرده که موتور سيکلت ها در بين وسايل نقليه، متهم شماره يک هستند و شش تا هشت برابر خودروها در آلودگي هوا نقش دارند.
به گزارش اصفهان شرق؛ از این رو چند سالي است که مسؤولان و توليد کنندگان به اجماع رسيده اند که به تدریج موتور سيکلت هاي دو زمانه را از چرخه توليد خارج کرده و شماره گذاري آنها را متوقف کنند و در حرکت بعد، براي جايگزيني موتورسيکلت هاي برقي به جاي بنزيني اقدام کنند.
همچنین اعلام کرده اند بر اساس مصوبات هیات دولت، موتور سیکلت های برقی را طی یک برنامه پنج ساله جایگزین موتور سیکلت های بنزینی خواهند کرد، البته سازمان ها و مؤسسات دولتی نیز باید در جریان جایگزینی محصولات جدید، خرید موتور سیکلت های برقی را مد نظر قرار دهند و واحدهای تولیدی نیز به تدریج تولید موتورسیکلت های برقی را در کنار مدل های بنزینی قرار دهند تا به صورت پلکانی تولید موتورسیکلت های بنزینی کاهش و مدل های های برقی آن افزایش یابد.
پس از تصمیم برای تولید موتورسیکلت های بنزینی، شرکت ژاپنی تراموتور سازنده خودروهای الکتریکی سازگار به محیط زیست اعلام آمادگی کرد که با همکاری یک شرکت توزیع کننده ایرانی، محصولات خود را در ایران به فروش خواهد رساند.این توافق میان شرکت تراموتور و یک شرکت ایرانی به مدت ۵ سال منعقد شده است.
اما بايد به اين موضوع توجه شود که موتور سيکلت، مرکب اقشار کم بضاعت است و اگر قيمت موتور سيکلت هاي برقي معادل با موتورسيکلت هاي بنزيني و يا بيشتر از آنها باشد اين طرح با شکست همراه خواهد شد.
شواهد نشان مي دهد موتور سيکلت هاي برقي از لحاظ قيمت، توان رقابت با قيمت ناچيز موتور سيکلت هاي بنزيني رنگارنگ چيني که در کشورمان مونتاژ مي شوند را ندارد.
قيمت ۳ برابری موتورسيكلتهاي برقي ،کاهش چند برابری کاهش آلودگی هوا
کارشناسان معتقدند در شرايطي که طبقه ضعيف جامعه، توان خريد موتور سيکلت هاي برقي را به دليل قيمت بالاي آنها نخواهند داشت، شهرداري هاي کلانشهرها بايد در اين رابطه ورود پيدا کرده و موتور سيکلت برقي را با سوبسيد در اختيار شهروندان قرار دهند و در مقابل آن، برق مورد نياز براي موتورسيکلت ها را در ايستگاه هاي شارژ گرانتر بفروشد و ما به التفاوت قيمت برق را از وزارت نيرو پس بگيرند.
به گفته کارشناسان، مزيت اين روش اين خواهد بود که راکب موتور سيکلت در نهايت قيمت واقعي وسيله خريداري شده خود را مي پردازد اما در زمان طولاني تر، به اين ترتيب به نقدينگي او فشار وارد نمي شود و از طرفي ديگر شهرداري نيز سرمايه گذاري خود را پس مي گيرد.
شهردار اصفهان يكي از عوامل اصلي آلودگي هوا در شهرها را تردد موتورسيكلتهای بنزینی می داند و می گوید: طرح جايگزين كردن موتورسيكلتهاي برقي با موتورسيكلتهاي بنزيني یکی از تصمیم های خوب زیست محیطی است که باید جدی گرفته شود.
سيدمرتضي سقائيان نژاد ادامه می دهد: در اين رابطه با ۴ كارخانه وارد مذاكره شده كه اميدواريم اين طرح در سال جاري عملياتي شود.
وي خاطرنشان می کند: با وجود اينكه قيمت موتورسيكلتهاي برقي ۳ برابر موتورسيكلتهاي بنزيني است اما اين نوع موتورسيكلتها تاثير بسزايي در كاهش آلودگي هوا دارند.
موتورسیکلت های برقی در داخل با قیمت ارزان تر تولید می شوند!
کارشناسان معتقدند که با تولید موتورهای برقی علاوه بر کاهش آلودگی هوا، میزان تصادفات نیز کمتر شده و بنزین کمتری به هدر می رود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان می گوید: موضوع وضعیت موتورسیکلت ها در کشور ما مساله مهمی است چرا که با توجه به تردد ۶ میلیون موتورسیکلت در کشور قطعا نقش عمده ای در آلودگی هوا دارند.
علیرضا صلواتی با اشاره به اینکه هر موتورسیکلت برابر با ۶ تا ۱۰ خودرو آلایندگی ایجاد می کند ، ادامه می دهد: در شهر اصفهان حدود ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در حال تردد وجود دارد که آمارها نشان می دهد ۳۵ درصد عامل تلفات ناشی از تصادفات درون شهری به خاطر موتورسوارانی است که مرتکب تخلف می شوند.
وی تصریح می کند: در بیش از ۵۰ درصد تصادفات سطح شهر، یک طرف آن پای موتورسیکلت ها در میان است ، ضمن اینکه اکثر تخلفاتی همچون سرقت ها و ناامنی ها به وسیله این مرکب انجام می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید می کند: بحث ساماندهی موتورسواران قرار است به صورت پایلوت کشور در اصفهان انجام شود.
وی بیان می کند: نمونه هایی از موتورسیکلت های برقی که مدتی است وارد کشور شده اند، با قیمت هایی بین ۷ تا ۸ میلیون تومان به فروش می رسند که شاید با استقبال مردم رو به رو نشود اما با توجه به اینکه ۱۴ کارخانه تولید موتورسیکلت در استان اصفهان داریم ، از این رو طی مذاکراتی با سازمان صنعت –معدن و تجارت در صدد تولید موتورسیکلت های برقی در داخل هستیم تا این موتورسیکلت ها با همان کیفیت و البته با نرخ های بسیار پایین تری به بازار عرضه شوند.
صلواتی یادآور می شود: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر نیز طرحی را برای تولید موتورسیکلت های برقی با کمترین هزینه پیشنهاد داده اند که در این باره شهرداری اصفهان قول داده در صورتی که این طرح محقق شود ،حمایت های لازم را از آنها به عمل آورد.
اصفهان، پیشگام در استفاده از موتورسیکلت های برقی
از آنجا كه پليس اصفهان هميشه در طرح هاي اجتماعي و انتظامي پيشتاز بوده و سعي كرده تا الگوساز باشد، اين بار نيز به عنوان اولين استان در كشور طرح استفاده از موتورهاي برقي در گشت هاي پليس راهور را راه اندازي كرد تا زمينه را براي ترغيب و تشويق مردم به بهره برداري از اين موتورها فراهم كند.
فرمانده انتظامی استان اصفهان در گفت و گو با “ایمنا” می گوید: مدت ها در اتاق هاي فكر اين فرماندهي با اساتيد دانشگاه ها و كارشناسان انتظامي در خصوص راهكارهاي كاهش تلفات انساني ناشي از تصادفات موتورسواران بحث و تبادل نظر مي شد تا اينكه بهترين راهكار از سوي اعضاي اين جلسات، ترغيب و تشويق مردم به استفاده از موتورهاي برقي به جاي موتورهاي بنزيني اعلام شد.
سردار عبدالرضا آقاخاني می افزاید: جلوگيري از آلودگي هوا، پيشگيري از حداقل ۳۰درصد از مرگ وميرهاي تصادفات موتورسواران، كمك به بهداشت روح و روان جامعه و آرامش دادن و جلوگيري از آلودگي صوتي، صرفه جويي در مصرف سوخت و كمك به اقتصاد كشور و كمك به سهل و آسان شدن تردد با موتورسيكلت از جمله مزيت هاي استفاده از موتورهاي برقي است.
وی با بيان اينكه هم اكنون براساس آمارهاي به دست آمده ۵۶ درصد از جرايم شهري به وسيله موتورسيكلت هاي بنزيني و به اصطلاح موتورهاي تيزرو انجام مي شود، می گوید: يكي از مزيت هاي مهم بكارگيري اين نوع موتورها پيشگيري از وقوع جرايم به خصوص سرقت است.
اين مقام انتظامي تصریح می کند: شهرداري اصفهان که هميشه و در همه حال يار و مددكار پليس بوده و در طرح هاي انتظامي و ترافيكي به كمك پليس آمده،اين بار نيز آمادگي خود را اعلام كرده كه در طرح خريد و تعويض موتورسيكلت هاي بنزيني به برقي پيش قدم شود.
فرمانده انتظامی استان اصفهان از تعدیل موتورسیکلتهای اسقاطی به موتورسیکلتهای برقی توسط شهرداری اصفهان خبر داده و می افزاید: شهرداری اصفهان در یک حرکت مثبت اعلام آمادگی کرده به منظور کاهش آلایندگی ها در این کلان شهر، موتورسیکلتهای اسقاطی را به برقی تبدیل کند.
سردار آقاخانی هزینه اجرای این طرح را ۲۵۰ میلیون ریال عنوان کرده و می گوید: سرعت این موتورها ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر است و بدون آلودگی صوتی و هوا با برق شارژ میشوند.
وی با بیان اینکه هنگام اتمام شارژ باطری، این موتورها با استفاده از پدال تبدیل به دوچرخه میشوند، می افزاید: از این موتورها در محدوده تاریخی و مرکزی شهر اصفهان همچون چهارباغ اصفهان و اطراف میدان امام که خودرو عبور نمیکند، استفاده میشود.
فرمانده انتظامی استان اصفهان ابراز اميدواری می کند با همت مسؤولان و مشاركت خوب مردم اصفهان استفاده از موتورهاي برقي در این شهر همگاني شود تا از اين طريق استان اصفهان بتواند رتبه اول كشته هاي موتورسيكلت در كشور را به رتبه اول كاهش فوتي هاي ناشي از تصادفات موتورسيكلت ها تبديل كند و قطعاً تحقق اين هدف دور از دسترس نخواهد بود.
اجرای سیاست های تشویقی ضروری است
از آنجا که موتورسيکلت هاي بنزيني ۸ برابر خودروهايي با استاندارد يورو ۲ آلودگي توليد مي کنند و در کلانشهري مانند اصفهان که بر اساس آمارهاي غير رسمي، حدود ۳ هزار موتور سيکلت بنزيني در آن تردد مي کنند بايد برنامه ريزي هاي جامع تري صورت گيرد تا در آينده امکان تنفس از شهروندان گرفته نشود.
تامين شارژ موتورسيکلت هاي برقي، جانمائي، تملک زمين، برپايي ايستگاه هاي تامين برق، نحوه رساندن برق به موتورسيکلت ها و تامين ايمني موتورهای برقی نيازمند برنامه ريزي است.
از نظر قيمت نيز موتورسيکلت هاي برقي با توان يک الي ۲ کيلو وات که توسط چين توليد مي شوند قيمتي در حدود ۳۰۰ الي ۵۰۰ دلار دارند و نمونه هاي اروپايي آن نيز قيمتي در حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار دارند. اما موتورسيکلت هاي با توان فراتر از اين و تا سقف ۸ الي ۱۰ کيلو وات تنها در اروپا و امريکا عرضه مي شوند و قيمت آنها نيز در مقياس ۱۰ الي ۲۰ هزار دلار است که البته هزينه هاي گمرک را نيز بايد براي وارد کردن اين موتورها به کشور محاسبه کرد.
همچنين در کنار قيمت اوليه موتور سيکلت هاي برقي، قيمت باتري آنها نيز موضوع ديگري است که بايد در رابطه با آن برنامه ريزي شود.
اگر باتري موتورسيکلت هاي برقي از نوع سرب – اسيدي باشد نيازمند تعويض پس از حدود ۳۰۰ الي ۵۰۰ مرتبه استفاده است اما باتري هاي ليتيومي قيمت بيشتري دارند و تا ۲ هزار مرتبه شارژ و دشارژ دوام مي آورند.
به هر ترتيب، با ورود موتورسيکلت برقي بايد سياست هاي تشويقي مطلوبي در اختيار خريداران آنها قرار گيرد زيرا موتورسيکلت هاي بنزيني موجود در کشور آنقدر ارزان هستند که وقتي توسط پليس توقيف مي شوند، براي صاحب آن صرف ندارد که براي ترخيص موتورسیکلت خود پول پرداخت کند، از این رو چنانچه تسهيلات ويژه در اختيار شهروندان قرار نگيرد کمتر کسي حاضر به خريداري موتورسیکلت های برقی خواهد بود.
انتهای پیام
منبع:ایمنا