گذری بر بیانات امام:
تئوری سازی؛ مهمترین رسالت بسیج برای حل بحران های جهانی
بیانات اخبر مقام معظم رهبری در موضوع رسالت بسیج در عرصه های داخلی و معادلات جهانی و طرح مطالبات از نهاد مقدس بسیج با استفاده از تعابیری همچون عمل علمی،عمل هنری، عمل جنگی،عمل سازندگی و عمل اقتصادی…همه و همه بیانگر ضرورت بازتولید آموزه های بسیج در عرصه های جهانی است.
اصفهان شرق- مهدی نجفی طلبه سطح خارج حوزه علمیه قم
در حاشیۀ مطالبات اخیر مقام معظم رهبری از شجرۀ طیبۀ بسیج
بیانات اخبر مقام معظم رهبری در موضوع رسالت بسیج در عرصه های داخلی و معادلات جهانی و طرح مطالبات از نهاد مقدس بسیج با استفاده از تعابیری همچون عمل علمی،عمل هنری، عمل جنگی،عمل سازندگی و عمل اقتصادی…همه و همه بیانگر ضرورت بازتولید آموزه های بسیج در عرصه های جهانی است.
بی شک این منظومۀ فکری با ارزش از ظرفیت های بسیار بالائی در پاسخگوئی به بحران های جوامع بشری برخوردار می باشد به نحوی که نمود عینی این عقبۀ فکری بی بدیل را می توان در بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی غربی مشاهده نمود.
بدیهی است باید به دنبال راه حل برای حضور هر چه بشتر شجرۀ طیبۀ بسیج در جوامع بشری بود لیکن برای تحقق کارآمدی بسیج باید به لوازمی به عنوان ضروریات پویایی بسیج در مجامع جهانی پایبند بود تا کمال و سعادت مردم در اقصی نقاط جهان تحقق یابد، لوازمی حیاتی که مقام معظم رهبری بخشی از اهمّ آن موارد را در دیدار با اعضای عالی بسیج مستضعفین بر شمرد که تئوری سازی و تولید فکر در راستای رفع نیازهای جوامع اسلامی و دیگر جوامع بشری از مهمترین خواسته ها و مطالبات مقام معظم رهبری بود.
بی شک بسیج باید در مباحث علمی از جمله پیشروترین اقشار جامعه باشد،لزوم تئوری پردازی در مباحث مختلف درنظام اسلامی و تولید فکر و اندیشه در رصع مشکلات و بحران های جوامع بشری باید از جمله اصول راهبردی ثابت و مستمر نهاد مقدس بسیج مد نظر قرا رگیرد.
لذا یکی از عوامل اصلی رشد و پویایی نهاد بسیج در تبیین و تئوری سازی در مورد نیازهای جامعه اسلامی و جوامع بشری نهفته است، باید اذعان نمود آموزه های بسیج از قبیل ظلم ستیزی،عدالتخواهی،استکبار ستیزی…از ظرفیت عظیم در نقش آفرینی معادلات منطقه ای و جهانی برخوردار می باشد، مگر نه این است بسیج مردمی در سوریه و عراق و دیگر کشورهای اسلامی در مقابله با قدرت های استکباری و گروه های تروریستی تکفیری عیناً با الگوبردرای از شجرۀ طیبۀ بسیج و تجربیات ارزشمند این نهاد مقدس در طول جنگ تحمیلی صورت گرفته است؟به جرأت می توان ادعا نمود شاکلۀ خیزش مردم عدالت خواه در اقصی نقاط جهان علیه ظالمان و زورگویان قطعاً برگفته از روح خیزش شجرۀ طیبۀ بسیج در 8 سال دفاع مقدس است که اینچنین عظر روح افزای آن در جوامع بشری طنین انداز شده است،از این رو قدرت های استکباری همۀ توان خود را برای تخریب آموزه های بسیج به کار بستند تا به خیال باطل خود از نفوذ روح الهی عدالت طلبی و استکبار ستیزی منبعث از ماهیت بسیج در دیگر جوامع بشری جلوگیری نمایند، لیکن سالهاست فطرت عدالت جوی مردم در جوامع اسلامی و دیگر جوامع انسانی، تحت تأثیر گزارهای الهی بسیج قرار گرفته است،لذا تئوری سازی و بازتولید آموزه های اسلامی از سوی مسئولان بسیج می تواند این نعمت الهی را برای جوامع بشری تمام نماید، از این روست مقام معظم رهبری مسئولیت بسیج را در قبال حوادث زندگی؛ سرنوشت مردم جهان،سرنوشت کشور و سرنوشت جامعه…و حتی سرنوشت غیر مسلمین و غیر مومنین از طریق تئوری پردازی و تولید فکر واندیشه برای نیازهای جامعۀ اسلامی و جوامع بشری را مورد تأکید قرار می دهد.
لذا شایسته است این پرسش را مطرح کنیم که در عمل به چه میزان شجرۀ طیبۀ بسیج در زمینه تئوری پردازی فعالیت داشته است؟به راستی آیا بسیج در زمینه امر به معروف و نهی از منکر توانسته است با تئوری پردازی ،جوانان این مرزو بوم را به تکلیف اسلامی خود آشناتر سازد؟حال آنکه متأسفانه غالبا به دنبال معلول می رویم و نه علت،به عنوان مثال برخی اعضای بسیج با مظاهر جلوه نمائی و بدحجابی و مباحث دیگر برخورد می کند اما چرا سیاستگذاران محترم بسیج تا به حال در مورد فقه پوشش،تئوری قبح یا حسن حجاب،زیبائی شناسی پوشاک جامعۀ اسلامی از منظراسلام،تفاوت موسیقی سالم و غیر سالم از منظردین و….کار شاخصی ارائه نکرده اند و تئوری ویژه ای بیان نکرده است،موارد مذکور و موارد دیگر جزء نیازهای تمام اقشار جوامع اسلامی می باشد و بسیج نیز بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری باید بر مبنای مسئولیت وارد رفع نیازهای جوامع اسلای و بشری گرددو تکلیف خود را ادا نماید. مقام معظم رهبری در این زمینه می فرمایند:« همه مسئولند:من مسئولم،شما مسئولی؛آن یکی مسئول است».
لذا بسیج باید با تئوری سازی در بحث علمی و مباحث مورد نیاز جامعه و جامعه جهانی بتواند منطبق با نیاز های روز گام بردارد به عنوان مثال بسیج باید به عنوان گروه فرا ساختار در دانشگاه از دانشکد ه های مختلف تئوروی های مختلف و متعددرا انتخاب نماید، مثلا در فقه سیاسی،فقه ارتباطات ،فقه فرهنگ،و….را طلب نماید و خود نیز در این مسیر علمی گام بردارد که این امر خود باعث پویایی بسیج در موضعات و مولفه های علمی خواهد گردید.
هم چنین در تشریح بعد بین المللی باید گفت پس از وقوع بیداری اسلامی در جهان اسلام،کشورهائی همچون مصر رسماً از نظام اسلامی، ایده و تئوری حکومت اسلامی بر مبنای آراء و اندیشه های علمای تشیع همچون شهید مطهری،امام موسی صدر و شهید علامه سید محمد باقر صدر را مطرح نمودند، لیکن متأسفانه متولیان فرهنگی کشور در ارائۀ تئوری و نظریه در مسألۀ حکومت اسلامی و دیگر مسائل کلان در وقایع و حوادث کشورهای اسلامی و دیگر جوامع بشری آنچنان موفق عمل نکرده اند.
بدیهی است نظريه پردازي در بسیج مي تواند كليد بسياري از مشكلات باشد يعني اگر بتوانيم در مباحث كاربردي زندگي انساني و نظم بخشي به مفاهيم بشري جايگاهي را براي تبیین تئوری در بسیج تعريف نماييم يقينا خواهيم توانست در معادلات جهاني نيز نقش ايفا نماييم و براي آينده زندگي بشر نقش آفريني كنيم. مثلا شجرۀ طیبۀ بسیج بايد در مسایل جديد مانند موضوع حیات انسانی و مقولۀ زندگی و نیز مسأله مرگ يا مسایل اقتصادي كه جزو دغدغه هاي بشري است وارد شود، از آنجا كه منابع این نهاد مقدس مبتني بر منابع ديني است. يقينا با برخورداري از منابع غني كه در آيات و روايات وجود دارد خواهد توانست پاسخگوي اين نيازها باشد .
لذا بسیج می تواند با ارائۀ چارچوب فکری و تئوری در مباحثی همچون بانک داری اسلامی،تبیین چیستی معنای زندگی و نیز حیات پس از مرگ و ورود به مباحث چالشی غرب و افشاگری چارچوب ظالمانۀ اقتصاد سرمایه داری غرب و نیز مقابله با سبک زندگی غربی از طریق ترویج سبک زندگی اسلامی در مسئولیت و رسالت جهانی خود در تغییر سرنوشت مردم جهان موفق عمل نماید.
امید است یا تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای عالی بسیج مستضعفین در ادامه شاهد تغییرات بنیادین در سیاستگذاری های بسیج در امر تبیین تئوری و تولید فکر و جنبش نرم افزاری در رفع نیازهای جامعۀ اسلامی و دیگر جوامع بشری باشیم.