سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:00 - جمعه 18 مهر 1393

همگام با مهم‌ترین رویداد فرهنگی سال در اصفهان

جعفری: پرونده ثبت چوگان ایران در یونسکو هنوز باز است

رئیس هیئت چوگان استان اصفهان گفت: پرونده چوگان ایران در یونسکو هنوز باز است و بدون‌شک با کمک مسئولان، این ورزش به نام ایران ثبت می‌شود.

به گزارش  اصفهان شرق؛  حسین جعفری جبلی در نشست تخصصی چوگان که در حاشیه اجلاس میراث فرهنگی ناملموس برگزار شد، اظهار کرد: بحث ورزش چوگان یکی از برنامه‌های مهمی بوده که در اجلاس ناملموس باید به آن توجه ویژه‌ای شود زیرا ورزش چوگان مادر تمام ورزش‌‌ها به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: ورزش چوگان از هزاران سال پیش در این سرزمین رواج داشته و حتی قدمت این ورزش به قبل از دوران صفویه می‌‌رسد اما در دوران صفویه از احترام بالاتری برخوردار بوده و به آن توجه بیشتری می‌شده است.

رئیس هیئت چوگان اصفهان افزود: شعرای بزرگ حماسی‌سرای ایران مانند نظامی گنجوی و مولانا در اشعار خود از ورزش چوگان یاد کرده‌اند و مقام معظم رهبری در سال 1375 و در سال‌های بعد از آن نیز همیشه به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش و جوانان شده‌اند تا توجه ویژه‌ای به ورزش چوگان داشته باشند.

وی بیان کرد: رهبر انقلاب اسلامی فرمودند که ورزش چوگان به ما تعلق دارد اما ما آنها را رها کردیم و دیگران آن را گرفتند و باید گفت که این صحبت کاملا صحیح بوده اما امیدوار هستیم در سال اقتصاد و فرهنگی، فدراسیون چوگان برنامه‌های خوبی را در دستور کار داشته باشد و بتواند کمک شایانی را به ورزش چوگان کند.

جعفری جبلی گفت: صنایع دستی اصفهان ریشه در ورزش چوگان دارد و متعلق به ایران بوده که در سال‌های گذاشته کشورهای دیگر مدعی آن شده‌اند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا آن را برای خود به ثبت جهانی برسانند اما خوشبختانه برای دنیا اثبات شده که چوگان به ایرانیان تعلق دارد.

وی بیان کرد: در سال 2006، 2 بار پرونده ایران در زمینه چوگان بررسی شد که در بازدید 2 سال گذشته همه اسناد و مدارک ارائه شد و حتی از هنرمندان صنایع دستی خواسته شد که با گفته‌های خود بر اثبات ورزش چوگان اصفهان کمک کنند.

رئیس هیئت چوگان اصفهان افزود: خوشبختانه شاهد حمایت‌های لازم از جانب شهردار و رئیس شورای شهر اصفهان بوده‌ایم و زمینی به اندازه 50 هکتار در اختیار این هیئت قرار گرفته که کلنگ ساخت آن در این اجلاس ناملموس زده می‌شود.

وی به برنامه‌های اجرایی هیئت چوگان در اجلاس ناملموس اشاره کرد و گفت: مسابقات چهارجانبه جام ولایت چوگان در باشگاه سوارکاری خوراسگان روزهای 17 و 18 مهر با حضور تیم‌های منتخب سپاهان و ذوب‌آهن، مقاومت بسیج اصفهان و نیروی زمینی ارتش از ساعت 2 تا 6 بعد از ظهر با اجرای موسیقی میراث چوگان برگزار می‌شود.

جعفری جبلی تصریح کرد: نمایشگاه اسناد چوگان به مدت یک هفته از تاریخ 17 مهر در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود و در این اجلاس برنامه پرده‌برداری از تمبر چوگان را در دستور کار خود داریم.

وی گفت: خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی به دنبال ثبت جهانی چوگان بوده و شب گذشته در دیدار با خانم چوی درباره برنامه‌های چوگان توضیحاتی ارائه شد و می‌توان گفت، پرونده چوگان هنوز باز بوده و بدون‌شک با کمک مسئولان این ورزش به نام ایران ثبت می‌شود.

رئیس هیئت چوگان اصفهان خاطرنشان کرد: امیدوارم که تمام اقشار ملت ایران که به چوگان عشق دارند نهایت تلاش خود را به کار بگیرند تا این ورزش مانند کشتی به نام ایران در دنیا مطرح شود.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.