سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 10:57 - سه شنبه 28 مرداد 1393

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

مسئولین در قبال منتقدین از ادبیات خشن استفاده نکنند + فایل صوتی

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخشی از سخنان پنج شنبه شب هفته قبل در جمع زائران رضوی (علیه السلام) ضمن برشمردن ویژگی های انتقاد سازنده، مسئولین را از به کار بردن ادبیات خشن در قبال منتقدان برحذر داشتند.

به گزارش اصفهان شرق: هفته ی گذشته حجت الاسلام حسن روحانی در همایش سالانه سفرا و نمایندگی های ایران در خارج از کشور که با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد ضمن حمایت از مذاکره کنندگان با ادبیاتی بسیار تند در مقابل منتقدین موضع گرفت. وی در بخشی از سخنان خود گفت: «عده ای شعار سیاسی می دهند اما بزدل سیاسی هستند. هروقت مذاکره می شود می گویند می لرزیم؛ به جهنم! بروید جای گرم که نلرزید.»

حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور نیز با دفاع از ادبیات نامناسب رئیس جمهور در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت: «به نظر بنده رئیس جمهور عصبانی نبود، ولی صریح بود».

سخنان زننده رئیس جمهور و همچنین دفاع غیر متعارف حسام الدین آشنا با موضع گیری مسوولان در قبال به کار بردن این گونه ادبیات آن هم از زبان شخص رئیس جمهور همراه بود تا جایی که حتی رسانه های اصلاح طلب نیز نسبت به این سخنان موضع گرفتند. روزنامه ابتکار خطاب به روحانی نوشت: «شجاعت خود را در قبول اشتباه و عذرخواهی از مردم، حتی مخالفان سیاسی تان نشان دهید».

در این بین حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید که این روزها در شهر مقدس مشهد به سر می برند در سخنانی رئیس جمهور را از به کار بردن این گونه ادبیات بر حذر داشتند.

ایشان در بخشی از سخنان پنجشنبه شب هفته گذشته (۲۳ مرداد ماه) که در جمع زائران حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) در صحن جامع رضوی ایراد فرمودند خطاب به رئیس جمهور گفتند:

«در سطوح بالای اجتماع، مسئولین باید با حسن خلق با یکدیگر و منتقدانشان رفتار کنند. این چند روز در صفحه ی جراید بحث درباره ی این مسئله است که بعضی از مسئولین بالای جمهوری اسلامی منتقدانشان را با الفاظ خشن مورد حمله قرار داده اند. این درست نیست!»

ایشان در ادامه با تشریح انتقاد صحیح و اینکه اینگونه انتقاد عامل زنده بودن جامعه است گفتند:

«اولا انتقاد سازنده باید در جامعه باشد. جامعه ای که انتقاد سازنده ندارد جامعه ای مرده است؛ عقب نشینی می کند، تنزل می کند. جامعه ی زنده این گونه است که هر کس چیزی به فکرش رسید، چه موافق و چه مخالف بگوید؛ اما انتقاد باید سازنده باشد که سه اصل در آن رعایت شود. دروغ در آن نباشد، تهمت نباشد و اهانت هم نباشد. اما (منتقدین) آزاد باشند (که) انتقاد کنند. مسئولین هم نباید انتقادکنندگان را مورد حمله قرار دهند و تعبیراتی کنند.»

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به حدیثی گوهربار از حضرت علی علیه السلام که می فرمایند “آلة الرئاسة سعة الصدر” (ابزار ریاست صعه ی صدر است) مسئولان را به رعایت این حدیث سفارش کردند و فرمودند:

«مسئولان باید در مقابل انتقادات بدون آنکه پرخاش کنند و یا عصبانی شوند تحمل و ملایمت داشته باشند و حوادث را در خود هضم کنند».

همچنین ایشان ابراز امیدواری کردند رفتار صحیح در قبال انتقاد از یکدیگر در همه ی سطوح جامعه از جمله روابط بین مامورین ادارات و ارباب رجوع، کسبه و خریدار، اعضای خانواده و … نهادینه شود.

فایل صوتی این سخنان که در تاریخ ۲۳ مرداد ماه ایراد شده است در ادامه آورده شده است.

جهت شنیدن فایل صوتی اینجا را کلیک کنید.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.