نگویید داروساز بگویید داروفروش/ داروخانه ها شبیه سوپرمارکت شده اند
داروسازان مدت ها است که نسبت به حذف حق فنی داروخانه ها توسط دیوان عدالت اداری شاکی هستند،این در حالی است که در این زمینه با دو گروه متفاوت روبرو می شوی گروه اول داروسازان هستند که حذف آن را نوعی بیعدالتی میدانند و در سمت دیگر مردم که تصور میکنند حذف این حق فنی در کاهش هزینه های سلامت آنها تاثیر فراوانی دارد.
به گزارش اصفهان شرق؛ ” نگویید داروساز بگویید داروفروش” این شعاری بود که یکی از مشتریان داروخانههای شهر به من گفت. با تعجب نگاهش کردم، گفت چرا متعجبی؟ در ایران همه فروشنده هستند، منتها نوع فروشندگی آنها فرق میکند، برخی لباس و کفش میفروشند، برخی دانش و برخی دارو … اینکه تعجب ندارد. در پاسخش گفتم چه دلیلی برای این حرف خود دارید؟ گفت: اگر این افراد داروساز هستند باید داروهای جدید بسازند و آن را وارد بازار کنند اما چیزی که در این بین مشاهده میشود این است که بیشتر این افراد تنها در ساعتهای مشخصی در داروخانه حضور دارند و هدف آنان نیز خرید و فروش دارو است نه تولید دارو!
و بعد با دست به گوشه ای از داروخانه اشاره کرد و گفت: آن آقا را می بینی این فرد مسوول فنی داروخانه است که ساعاتی در روز را در داروخانه حضور یافته و در قبال آن حق فنی داروخانه را دریافت میکند.
قانعم کرد، حرفش کاملا درست بود، اما
طبیعی هم بود فردی که مدتی را در یک مکان به عنوان مسوول می گذراند در قبال آن پولی را دریافت کند.
اگر میخواهید بدانید حرف اصلی ام از این همه سخن پراکنی چیست باید شما رابه سمت دفترچههای بیمه رهنمون کنم، اگر کمی به برگه هایی که توسط داروخانه پر شده است توجه کنید به مبلغی به نام حق فنی برمیخورید که در هر بار مراجعه فرد به داروخانه از حساب او و به نفع پزشک داروساز حاضر در داروخانه کم میشود.
اما چرا حق فنی؟
این حق فنی در زمانی مشروعیت دارد که نخست داروساز در مدت مشخصی در داروخانه حضور داشته باشد و در نهایت اینکه قبل از دریافت دارو یا به عبارتی نسخه پیچیدن مشاوره دارویی به بیمار ارائه شده و نحوه مصرف دارو برای او توضیح داده شود، در این صورت میتوان گفت گرفتن حق فنی مجاز است.
چیزی که در حال حاضر در تمام که نه؛ اما در بسیاری از داروخانههای ایران مشاهده میشود، ازدحام جمعیت، نبود پزشک داروساز در داروخانه و عدم مشاوره برای بیماران است اما با کمال تعجب شاهد دریافت حق فنی از جانب بسیاری از داروخانه داران هستیم.
مصوبه حذف حق فنی از داروخانه ها نخستین بار توسط دیوان عدالت اداری مطرح شد
ماه گذشته ۲۳ تا ۲۴ تیر بود که صحبت از “حذف حق فنی از داروخانهها” توسط دیوان عدالت اداری مطرح شد، حجهالاسلام منتظری رییس دیوان عدالت اداری در مورد لغو حق فنی داروخانه ها گفت: حق فنی داروخانه ها لغو شده و این مراکز حق ندارند هزینهای تحت این عنوان از مردم دریافت کنند، این سخنان هر چند به کام مردم خوش آمد اما کام داروخانهها را که سود قابل توجهی از این بابت میبردند را تلخ کرد.
حذف حق فنی کامل کام داروخانه داران را تلخ کرد
با انتشار این خبر بسیاری از داروسازان در برابر این مصوبه گارد گرفتند و مدعی شدند که حذف حق فنی از داروخانهها موجب ورشکستگی آنها خواهد شد.
در واکنش به این طرح رییس انجمن داروسازان تهران گفته بود: طبق قانون در صورت عدم حضور داروساز؛ داروخانه باید تعطیل شود و اگر اشتباهی در عرضه دارو بهوجود آید باید مسوول فنی و داروساز مجازات شوند بنابراین داروساز تکالیف قانونی داشته که این تکالیف نیز ما به ازایی دارد.
وزیر
بهداشت:به مصوبه دیوان عدالت اداری تمکین می کنیم
پس از واکنش بسیاری نسبت به این مسئله ویر بهداشت بود که وارد عمل شد، وی با اشاره به مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال افزایش ۱۵ درصدی حق فنی داروخانهها در سال جاری، گفت: تمام ما موظف به اجرای قانون هستیم و به مصوبه دیوان عدالت اداری تمکین میکنیم.
وی با اشاره به ابطال حق فنی که توسط دیوان عدالت اداری مصوبه هیات وزیران در مورد افزایش نرخ حق فنی را که در سال جاری ابلاغ شده بود، گفت: امیدوار بودیم که در این زمینه هماهنگیهایی با وزارت بهداشت صورت گیرد با این حال از طریق کارشناسان به دنبال بررسی این مصوبه هستیم.
وزیر بهداشت تصریح کرد: امیدواریم با دیوان عدالت اداری به توافق برسیم و از مسیرهای قانونی دیگر بتوانیم مشکل تعرفه حق فنی داروخانهها را برطرف کنیم.
نیاز طرح تحول نظام سلامت به حمایت قوای سه گانه
با این حال وزیر بهداشت معتقد است در شرایطی که وزارت بهداشت در حال اجرای طرح ملی تحول نظام سلامت است و بیش از سایر مواقع دیگر به استمرار حمایتهای دیگر دستگاهها نیاز دارد، اتخاذ تصمیماتی که منجر به ایجاد اختلال در روند اجرای طرح میشود، اهدافمان را برای به ثمر نشستن آن دچار چالش می کند.
قوای سه گانه در این زمینه با وزارت بهداشت همکاری کنند
هاشمی افزود: از آنجا که اجرای طرح تحول نظام سلامت با هدف رفع دغدغههای بیماران در تامین هزینههای درمانی است، انتظار می رود قوای سه گانه همکاری و حمایت اثربخشی را در راستای اجرای هر چه بهتر این طرح ارائه کنند.
به دنبال این سخنان بود که پای مجلسیها هم به این بخش باز شد و محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با یکی از رسانه های کشور در زمینه ابطال حق فنی داروخانهها، گفت: تاکنون وزارت بهداشت درخواست و کمکی از کمیسیون نداشته که ابطال مصوبه حق فنی را بررسی کند،
البته برخورداری از حق فنی، متعلق به داروخانهها است به شرطی که هر داروخانه مسوول حق فنی داشته باشد و به بیماران پاسخگو باشد.
جلیل سعید لو افزود: ابطال حق فنی خدمت نیست بلکه بازگشت به عقب است و اگر حضور داروسازان ارزشی برای نظام سلامت ندارد باید دارو را نیز در بین سوپرمارکتها توزیع کرده و یا در فروشگاههای زنجیرهای بگذارند تا بیماران خودشان نسبت به خرید و مصرف آنها اقدام کنند.
وی در پایان گفت: اغلب داروخانهها طبق بررسیهای علمی انجام شده در مرز ورشکستگی به لحاظ اقتصادی قرار دارند و حذف حق فنی آنها را زودتر به این سمت میکشاند.
رییس سازمان غذا و دارو: اقدام دیوان عدالت اداری در این زمینه نادرست است
رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو اصل اقدام دیوان عدالت اداری را نادرست خواند و گفت: دیوان عدالت اداری نمی تواند چنین حکمی را صادر کند مگر اینکه تمام قوانین مربوط به ۲۰ سال گذشته در مورد دریافت تعرفه خدمات فنی را ابطال اعلام کند.
وی افزود: تا قبل از این مصوبه، داروخانه ها هر سال مبالغی را به عنوان حق فنی روی نسخه ها دریافت می کردند و هر سال نیز این مبالغ اصلاح می شد. مصوبات قبلی در مورد دریافت حق فنی هنوز باطل نشده، وزارت بهداشت تابع قانون است و به داروخانه ها اعلام کرده که تعرفه ها بر مبنای عدد سال گذشته دریافت شود نه بر مبنای افزایش ۱۵ درصدی. ولی اگر قرار است ابطال کامل حق فنی اعلام شود، باید همراه با صدور مصوبه جدیدی در این زمینه باشد.
داروخانه ها شبیه سوپرمارکت شده است
در این بین کم نیستند افرادی که داروخانه ها را به سوپرمارکت تشبیه میکنند که همه نوع اقلامی در آن یافت میشود، لوازمی که میتوان آنها را در سوپریها و حتی فروشگاههای لوازم آرایشی پیدا کرد و نیازی به مراجعه به داروخانه نیست.
یکی از مشتریان یکی از داروخانههای خیابان امام حسین(ع) در این زمینه می گوید: تعداد زیادی از این داروخانهها؛ دارو را به صورت آزاد یعنی بدون تجویز پزشک به افراد ارائه می کنند و مبلغی را نیز به عنوان حق فنی از فرد دریافت می کنند در حالیکه این کار نوعی خلاف محسوب می شود.
فرد دیگری در پاسخ به سوال من که آیا حذف حق فنی از داروخانه ها درست است یا خیر میگوید: بسیاری از بیماران سواد
و یا توانایی خواندن نسخه های پزشکان و دستورات دارویی که در نسخه قید شده را ندارند و این مسوولان داروخانه ها هستند که آنها را خوانده و به بیمار دوز دارو را تجویز می کنند؛ بنابراین دریافت حق فنی داروخانه از بیمار اگر مبلغ مشخصی باشد حق است و نمی توان منکر آن شد.
به سراغ داروخانه جالینوس رفتم اینجا یکی از داروخانه های قدیمی شهر است در آنجا سراغ مسوول فنی داروخانه را می گیرم و نظر او را در زمینه حذف حق فنی از داروخانه ها جویا می شویم.
مردم حذف حق فنی را حق خود می دانند
کمی ابروها را در هم گره میزند و بعد از مدتی مکث میگوید: این روزها با حذف حق فنی از داروخانه ها شاهد قضاوت های بد و عجولانه ای از جانب مردم هستیم، پزشک داروسازی که در داروخانه فعالیت میکند هم مانند بسیاری از مردم در این مکان فعالیت میکند بنابراین گرفتن حق فنی برای او لازم است در غیراینصورت حقوقی برای او در پایان ماه تعلق نمیگیرد، اگر به دقت به دفترچه های بیمه خود و مبلغ کسر شده به عنوان حق فنی دقت کنید مبلغ آن در برابر هزینه های درمانی بسیار ناچیز بوده و قیاس این دو با یکدیگر بسیار غیرمنصفانه است.
داروخانه ایران واقع در خیابان فردوسی نیز گزینه خوبی برای صحبت است، دلیل آن هم پر رفت و آمد بودن محل است.
مسوول فنی آن داروخانه هم معتقد است که داروساز واقع در محل مسوولیت بالایی در زمینه خواندن نسخه و تجویز دارو به بیمار دارد و وظیفه او کمتر از پزشک معالج نیست.
از او دلیل خرید و فروش لوازم آرایشی و بهداشتی را در داروخانه جویا میشوم که در بسیاری از سوپر مارکت ها و فروشگاههای لوازم آرایشی و بهداشتی مشاهده میشود و نیازی به وجود مشاور در این زمینه ندارد او در پاسخ سوالم میگوید: خوب بسیاری از داروخانهداران به علت ورشکستگی به این سمت گرایش یافتهاند در حالیکه برخی از داروخانه ها که مشتریان زیادی دارند کمتر به سمت فروش این مواد گرایش دارند و حتی اگر مشاهده کرده باشید بخشی برای مشاوره با بیماران توسط پزشک داروساز حاضر
در داروخانه اختصاص یافته که با بیمار در مورد چگونگی مصرف دارو مشورت میکند.
مسوولیت داروساز کمتر از پزشک معالج نیست
این داروساز اضافه میکند: داروساز در کنار نسخه پیچ دارویی را که برای بیمار تجویز شده را مورد بررسی قرار میدهد و در قبال صحیح بودن دارو و دستور دارویی که به فرد داده میشود مسوول است بنابراین طبیعی است که قبال آن دستمزدی در این زمینه دریافت کند.
یکی از مراجعان به این داروخانه که تنها برای خرید قطره چشم وارد داروخانه شده است، به من میگوید: حذف این حق از داروخانه ها غیرمنصفانه است اما خرید و فروش وسایل و اقلام غیردارویی در کنار دارو، سود کلانی را شامل داروخانه داران میکند بنابراین تصور میکنم اگر از همین راه هم به فرد حقوقی پرداخت شود کفایت میکند و حذف حق فنی ناچیز موجب ایجاد مشکلی برای داروسازان نخواهد شد.
تنها چیزی که در بین این همه سوال و جواب ذهن من را به خود مشغول کرده یک سوال است که آیا حذف حق فنی از جانب دیوان عدالت اداری تنها برای کاهش هزینه های درمان از سوی مردم بوده است و اینکه حذف این حق فنی چه دردی از بخش بهداشت و درمان مملکت دوا میکند؟
برای پاسخ سوالم با جستجو در اینترنت به پاسخ جالبی از جانب سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان برخوردم.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان: دریافت حق فنی حق داروسازان است
محمد حسین قربانی معتقد است که با توجه به هزینه های بالا، هزینه نیروی انسانی، اجاره بها و … پرداخت حق فنی از جانب مردم کاری به جا است این در حالی است که با توجه به اینکه تاکنون گفتگویی با وزارت بهداشت در این زمنیه نداشته ایم نمیتوانم دراین زمینه نظر قطعی بدهم.
حتی قربانی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم مشاوره و ارائه خدمات توسط مسوولان داروخانهها، گفت: در قانون پیشبینی شده که داروساز برای بیمار وقت بگذارد و او را توجیه کند و در مورد نوع مصرف دارو و عوارض آن به بیمار توضیح دهد.
و در پایان نیز رعایت اعتدال در احقاق حقوق مردم و داروسازان را از اولویت های مدنظر وزارت بهداشت دانست و بر آن تاکید کرد.
منبع: ایمنا