ابعاد مختلف سلامت کودکان در بحران کرونا آسیب دیده است
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، به تشریح نتایج یک مطالعه جهانی با موضوعیت آثار کووید ۱۹ بر سلامت کودکان پرداخت.
به گزارش اصفهان شرق؛ مروئه وامقی، گفت: گزارشهای معتبر سازمانهای بین المللی مرتبط با کودکان مانند سازمان جهانی بهداشت، یونیسف و…، از وضعیت کودکان در ایام کودکان همه گیری بیماری کرونا نشان میدهد، برخلاف تصور همگان که بر مصونیت کودکان در برابر بیماری کرونا تاکید داشتند، در واقع، سلامت اجتماعی- روانی و اقتصادی کودکان در اثر عوارض ناشی از کرونا، به مخاطره افتاده است.
وی با اشاره به اینکه کاهش دسترسی به خدمات بهداشتی در این دوران، سبب کمبود امکانات مراقبتی و واکسیناسیون و افزایش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال شده، افزود: مطالعه روی وضعیت ۱۱۸ کشور با سطح درآمد پایین و متوسط، نشان داده است که طی ۶ ماه به دلیل کاهش سطح پوشش خدمات روتین بهداشتی و درمانی و افزایش مرگ و میر نوزادان، تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار مرگ کودکان زیر پنج سال نیز به آمارهای قبلی اضافه میشود.
وامقی همچنین تصریح کرد: پیش از بحران کرونا، بررسیها نشان میداد که هر ۵ ثانیه یک کودک کمتر از ۱۵ سال میمیرد، از هر پنج کودک یکی سوءتغذیه دارد، بیش از نیمی از کودکان ۱۰ ساله ۵۳ درصد در کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط (تا چهار از هر پنج کودک در کشورهای فقیر) قادر به خواندن و درک داستانهای ساده نیستند و یکی از هر چهار کودک کمتر از ۵ سال تولدش ثبت نشده و حال، هر چه بحران ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ طولانیتر شود، تأثیرات آن بر این کودکان، چشمگیرتر و این آمارها بالاتر میروند.
وی گفت: تغییر وضعیت اقتصادی خانوادهها به دلیل افت درآمد، سبب کاهش امکانات برای خانوادهها و آسیب بیشتر به کودکان شده و تعطیلی مدارس و استفاده از آموزش مجازی برای کودکان در این خانوادهها نیز سبب آسیب مضاعفی شده است، چرا که خدمات و امکانات اینترنتی در اختیار ندارند و برای دسترسی به این امکانات، خانواده نیازمند منابع مالی است.
وامقی افزود: پیامدهای ناشی از تعطیلی مدارس، کم نیستند، چرا که همه مدارس بیش از ۱۸۸ کشور دنیا تعطیل شده اند و تحصیل بیش از یک میلیارد و نیم کودک و نوجوان یعنی ۹۱ درصد از دانش آموزان جهان با اختلال مواجه شده، اما اگر مدارس این کشورها تعطیل هم نمیشدند، وضع بهتری را نمیتوانستیم برای کودکان در این مدارس تصور کنیم، چون در بحران فعلی و با توجه به ضرورت فاصلهگذاری اجتماعی، قرنطینه فردی و شستشوی مداوم دستها با آب و صابون بهعنوان یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از انتقال کووید ۱۹، آمار وجود خدمات اولیه آب، سیستم فاضلاب و بهداشت در مدارس تأسف بار است.
وی ادامه داد: بررسیها نشان میدهند که از هر سه مدرسه در جهان، یک مدرسه (۳۱ درصد، حدود ۵۷۰ میلیون کودک) با کمبود آب آشامیدنی، بیش از یک سوم مدارس (۳۴ درصد، حدود ۶۲۰ میلیون کودک) با کمبود سیستم فاضلاب و تقریباً نیمی از مدارس (۴۷ درصد، حدود ۹۰۰ میلیون کودک) با کمبود خدمات بهداشتی اولیه شستشوی دست مواجه هستند.
وامقی اظهار داشت: از سویی، تعطیلی مدارس و ماندن کودکان در خانه، سبب شده است که بیشتر در معرض خشونت خانگی قرار بگیرند و سلامت روانی و امنیت کودکان در این شرایط به خطر بیافتد، و همزمان، عوامل تنش آفرین جدیدی برای والدین و مراقبان آنان ایجاد شود که باید در پی یافتن امکانات جدیدی برای مراقبت از کودکان باشند.
وی افزود: نکته مهم در تمام این پیامدها، تبعیض به وجود آمده بین کودکان در خانوادههای کم درآمد و فقیر نسبت به خانوادههای مرفه است، بطوری که کودکان خانوادههای کم درآمد و فقیر، به دلیل کمبود امکانات ناشی از نبود یا کمبود منابع مالی، آسیب بیشتری نسبت به کودکان در خانوادههای مرفه دیده اند.
وامقی همچنین گفت: کمبود امکانات آموزشی و ترک تحصیل کودکان در خانوادههای کم درآمد و فقیر بیشتر از دیگر خانوادهها مشاهده میشود، ضمن آنکه برای کودکان دچار معلولیت در این خانواده نیز آسیبها به دلیل محدودیت در تردد و دسترسی کمتر آنان به خدمات درمانی و توانبخشی، بیشتر است و در واقع، اثرات منفی ناشی از همه گیری بیماری کرونا بر کودکان، به صورت نابرابر ایجاد شده است.
این استاد و محقق دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پایان، افزود: نتایج حاصل از مطالعه پیامدهای ناشی از همه گیری کرونا با عنوان گزارش «کرونا و کودکان؛ یافتههای جهانی اثرات کووید ۱۹ بر کودکان» تدوین شده، نشان میدهد که کودکان جهان از سه مسیر اصلی شامل «اثر مستقیم ویروس که ناشی از آلودگی به خود ویروس است، اثرات غیرمستقیم آن شامل تأثیرات اجتماعی و اقتصادی اقدامات سرکوب کننده انتقال ویروس و کنترل همهگیری و همچنین، اثرات درازمدت تر آن و ایجاد تأخیر در تحقق اهداف توسعه پایدار از این بحران تأثیر میپذیرند.