سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:30 - یکشنبه 25 خرداد 1399

ورود جوانان جهادی به عرصه حقوقی با «مقسطین»/ حقوقی که با عدم آگاهی تضییع می شوند

دبیر کارگروه جهادی حقوقی امام رضا (ع)گفت: بعضاً عموم مردم و به‌خصوص اقشار مستضعف حقوقی دارند که می‌توانند به آن دست پیدا کنند اما به دلیل عدم آگاهی و عدم توانایی مالی برای گرفتن وکیل و مشاوره حقوقی نمی‌توانند به حقوق خود دست پیداکرده و به‌مرورزمان از آن صرف‌نظر می‌کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ اردشیر رستمی، پیرامون جزییات طرح جهادی حقوقی «مقسطین» ابراز داشت: این طرح به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد به سرپرستی رضا عزیزی ملک‌آبادی از مدرسان دانشکده حقوق دانشگاه و از وکلا دادگستری برنامه ریزی شده و با توجه به رشته تحصیلی خود، بررسی کردیم چه کار جهادی می‌تواند صورت بگیرد.

دبیر کارگروه جهادی حقوقی امام رضا (ع) ادامه داد: در نتیجه بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم بعضاً عموم مردم و به‌خصوص اقشار مستضعف حقوقی دارند که می‌توانند به آن دست پیدا کنند اما به دلیل عدم آگاهی و عدم توانایی مالی برای گرفتن وکیل و مشاوره حقوقی نمی‌توانند به حقوق خود دست پیداکرده و به‌مرورزمان از آن صرف‌نظر می‌کنند.

ورود جوانان جهادی به عرصه حقوقی

وی با اشاره به آیه ۱۳۵ سوره نساء تصریح داشت: از آنجایی که قرآن می‌فرماید «ای کسانی که ایمان آورده‌اید کاملاً برای تحقق قسط قیام کنید»، این کارگروه تحت عنوان «کارگروه جهادی حقوقی امام رضا (ع)» شکل گرفت و در قالب طرح «مقسطین» تعدادی از اساتید، وکلا، قضات و دانشجویان حقوق در حال ساماندهی هستند که برای خدمات حقوقی و مشاوره‌ای رایگان اقدام خواهد شد.

رستمی بابیان مذاکره در خصوص این طرح با نهادهایی همچون کمیته امداد و سازمان بهزیستی افزود: در اولین اقدام پیرامون این طرح امروز پیش از خطبه‌ای نماز جمعه شهرستان یزدان شهر نجف‌آباد به تفصیل بیان خواهد شد، طی صحبت با امام‌جمعه این شهرستان بنا هست روزهای جمعه مصلا یزدانشهر میزبان این طرح باشد.

دبیر کارگروه جهادی حقوقی امام رضا (ع) اذعان داشت: در طول هفته جاری که طرح به‌طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد، بحث تبلیغات این طرح را خواهیم داشت تا جامعه هدف خود را به طرح جهادی حقوقی «مقسطین» دعوت کنیم و نهادهای حمایتی هم موارد مورد نیاز را به این طرح هدایت کنند.

حرکتی حقوقی از شهرهای حاشیه‌ای تا گسترش استانی

وی با تأکید بر مرکزیت این طرح در مساجد گفت: در سیره نبوی، همه امور به مساجد ختم می‌شد به‌طوری که در مسجد کوفه هم ‌مکانی وجود داشته تحت عنوان «دَکة القضاء» که مردم مسائل حقوقی خود را در آن مکان حل‌وفصل می‌کردند از همین رو امیدواریم در قدم نخست در شهرستان یزدان شهر و باقی شهرهای حاشیه‌ای و سپس در خود شهر نجف‌آباد این طرح را به ثمر بنشانیم و سپس آن را در سطح استان اصفهان گسترش دهیم.

رستمی متذکر شد: این طرح دو جنبه خواهد داشت، نخستین جنبه آن ارائه خدمات حقوقی در امور مدنی، کیفری و خانواده به‌صورت رایگان در راستا فعالیت‌های جهادی به مردم است و سوی دیگر این طرح بستری برای تعالی علمی دانشجویان رشته حقوق است به‌گونه‌ای که در کنار هر استاد که این خدمات را ارائه می‌دهد، دو دانشجو رشته حقوق حضور خواهند داشتن تا علاوه بر شرکت در این کار خیر، آموخته‌های خود را به‌صورت علمی تجربه و تمرین کنند.

ملاحظات قانونی این طرح درنظرگرفته شده است

دبیر کارگروه جهادی حقوقی امام رضا (ع) ارائه خدمات حقوقی از سوی این کارگروه را در حد مشاوره حقوقی، دادخواست و شکوائیه نویسی مطرح کرد و تأکید داشت: از آنجایی که حقوقدانانی که در این طرح مشارکت دارند دارای پروانه وکالت هستند، به‌طور قانونی بحث دخالت در امر وکالت هم پیش نخواهد آمد و در ادامه کار ظرفیت وکالت رایگان برای اقشار مستضعف وجود دارد.

وی در پایان صحبت‌های خود در خصوص گزینش حقوقدانان و دانشجویان برای حضور در این طرح خاطرنشان کرد: دکتر عزیزی به‌عنوان سرپرست طرح «مقسطین» با توجه به تجارب کاری و اشراف علمی، بحث گزینش و سازمان‌دهی را حقوقدانان را بر عهده خواهند داشت و اعضا کارگروه جهادی حقوقی امام رضا (ع) گزینش دانشجویان را بر عهده خواهد داشت.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.