سرویس: غیر تولیدی 15:15 - یکشنبه 15 دی 1398

اقدام متقابل حتمی و بسیار دردناک است / دست ایران برای اقدامات زنجیره ای کاملا باز است

یک کارشناس منطقه با اشاره به تهدیدات ترامپ علیه ایران گفت: با توجه به پایگاه های امریکا در اطراف ایران، دستمان برای اقدامات زنجیره ای کاملا باز است.

به گزارش اصفهان شرق، سعد الله زارعی در مورد چرایی تصمیم ترامپ در مورد ترور سردار شهید سلیمانی گفت: آمریکایی ها بر اساس یک جمع بندی غلط فاز اقداماتشان را از شکل کنترلی به سمت اقدامات تهاجمی تغییر دادند و ترور شهید بزرگوار سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد بخشی از این نقشه عملیاتی آمریکا است که مبتنی بر رویکرد تهاجمی است.

وی خاطر نشان کرد: طبیعتا در تغییر رویکرد از کنترل به تهاجم همیشه چهره های شاخص تر مقابل مد نظر قرار میگیرند و بدین صورت در این تئوری افراد مهم و تاثیر گذار از صحنه خارج میشوند .جنایت ترور سردار بزرگ اسلام نیز بر همین اساس صورت گرفت .

این کارشناس منطقه در مورد احتمالات زمان و مکان و ابعاد پاسخ متقابل ایران عنوان کرد :ایران قبلا در این زمینه آزمون داده است ؛ وقتی گروهی تروریستی که در سوریه اقامت داشتند به مجلس شورای اسلامی حمله کردند سپاه پاسداران با اقدام نظامی علیه آنها نشان داد که توان و ظرفیت ضربه زدن به دشمنان فراسوی مرز ها را دارد. بنابراین از منظر کلی این پاسخ متقابل برای ایران یک وضعیت غیر منتظره به حساب نمی آید.

زارعی افزود : اما در این که سطح پاسخ ایران چگونه خواهد بود ، این یک مسئله نظامی است که بایستی در جلسات امنیتی مسئولان تصمیم برای آن بررسی و تعیین شود ؛اما آنچه که مسلم است انجام عملیات انتقام و دردناک بودن آن است .

زارعی در ادامه گفت : زمان و مکان این امر در حاشیه است . ما زمان و مکان را در اختیار داریم . یعنی اگر ایران بخواهد زنجیره ای از پاسخ ها را هم تنظیم کند امکان آن کاملا فراهم است چرا که آمریکایی ها دراطراف مرز های شمالی و جنوبی و شرقی و غربی جمهوری اسلامی ایران مستقر و به راحتی در دسترس هستند .از پایگاهی که در عمان و بحرین و امارات و قطر و عربستان دارند تا بگرام و نقاطی که در ترکمنستان و قزاقستان مستقر هستند و پایگاه هایی مانند اینجرلیک در ترکیه و عین الاسد در عراق و پایگاه آنها در جزیره یمنی سکوترا ، اینها همه موقعیت هایی هستند که دست کارشناسان نظامی ما را در طراحی باز میگذارند .

جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.