احسان علیخانی:
اطلاعی از کمّ و کیف دستمزد عصرجدیدیها ندارم/ مشابه «ماه عسل» در تلویزیون زیاد است
مجری برنامه «عصر جدید» به حواشی دستمزد بالای شرکتکنندگان این برنامه واکنش نشان داد.
به گزارش اصفهان شرق؛ احسان علیخانی مجری و تهیهکننده سینما و تلویزیون، امسال با تهیهکنندگی مستند «شیب تند» در سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور پیدا کرده است. در حاشیه اکران این فیلم با او درباره موضوعات مختلفی مثل «عصر جدید»، جشنواره سینما حقیقت و ساخت فیلم مستند گفت و گو کردیم که در ادامه آن را میخوانید:
مشکلی با تقلید از «عصر جدید» هم ندارم
احسان علیخانی درباره ساخت برنامههای استعدادیابی در تلویزیون و تقلیدی بودن آنها اظهار کرد: دوستی چند وقت پیش در نشست خبری «عصر جدید» به من گفت، چرا «ماه عسل» را رها کردی؟ در پاسخ به او گفتم آنقدر برنامههای مشابه با «ماه عسل» در تلویزیون زیاد شد که به نظرم ظرفیت مخاطب در این زمینه پر و حتی لبریز شده بود. در ادامه همان دوست به من گفت چه زمانی «عصر جدید» را رها میکنی و من گفتم زمانی که اتفاق «ماه عسل» برای «عصر جدید» هم رخ دهد. برای سری جدید «عصر جدید» هنوز برنامه دقیقی که در رسانهها اعلام کنم، ندارم.
وی ادامه داد: من بیست سال است در تلویزیون کار میکنم. معمولاً کار خوب و تاثیرگذار مورد تقلید دیگران قرار میگیرد و مشابه آن زیاد ساخته میشود.
پول در آوردن برگزیدگان عصر جدید به من ارتباطی ندارد
این تهیهکننده درباره حاشیههای کسب درآمد برگزیدگان «عصر جدید» گفت: یکی از رسالتهای «عصر جدید» معرفی استعدادهاست؛ شکلگیری این برنامه برای این بود که آنها کار کنند و پول در بیاورند. حالا اینکه برای کارهایشان چقدر پول بگیرند و به چه اندازه منصف باشند، دست خودشان است؛ من در جریان کمّ و کیف این موضوع نیستم.
کابوسی که به یک مستند تبدیل شد
مجری «عصر جدید» درباره چگونگی ساخت مستند «شیب تند» بیان کرد: در سال ۱۳۹۷ که یک سال از زلزله کرمانشاه گذشته بود، با چند نفر از دوستانم به بازدید از سرپل ذهاب رفتیم تا از آخرین وضعیت بازماندگان و مشکلات آنها باخبر شویم. زمان بازدید به پیشنهاد یکی از دوستان به خارج شهر رفتیم و با روستایی با شرایط ویژه روبرو شدیم؛ آنجا یک سنگ بسیار بزرگ خانهای را کاملاً خراب کرده و یک نفر جانش را در این حادثه از دست داده بود. یکی از دوستان گفت روستای دیگری وجود دارد که تمام اهالی آن با کابوس سقوط دو سنگ بزرگ در آن مواجه هستند. بخشی از اهالی این روستا در قبرستان روستا چادر زده بودند و متاسفانه با گذشت یک سال هنوز آنجا آواربرداری نشده بود. این ماجرا برایم خیلی مبهم بود. متوجه فضای عجیب این روستا و حس و حال اهالی آن شدم که استرس فراوانی از سقوط این سنگها داشتند.
جشنواره سینما حقیقت نمایشی و تبلیغاتی نیست
علیخانی با اشاره به اینکه با لقمان خالدی کارگردان این اثر پیش از این هم همکاری داشته است، گفت: موقعیتی را آنجا دیدم که فهمیدم میتواند به مستند تبدیل شود و در نهایت از لقمان خالدی خواستم ساخت این مستند را به عهده بگیرد. سینماحقیقت جشنوارهای حرفهای و تخصصی است و در آن فضای تبلیغاتی (شوآف) وجود ندارد. میدانم که این جشنواره محل رفت و آمد افرادی است که درد دارند. اگر بچههای مظلوم مستند، جشنوارهای حرفهای هم نداشته باشند کجا باید کارشان دیده شود؟ ساخت مستند به نظر من فوق العاده است و جزو مواردی است که بسیار به ذائقه من میخورد. میتوان گفت یک بخش طولانی از کار حرفهای من در این سالها مستندسازی بوده است.
این اولین بار نبود که سراغ ساخت مستند رفتم
وی در پایان گفت: سالها در تلویزیون کار مستند کردم. «ماه عسل» جزو معدود برنامههایی است که مبتنی بر مستند بود. ما در این برنامه گفتوگوهایی داشتیم که بر مبنای مستند طراحی شدند. مستند «شیب تند» صرفاً یک عکس و قاب نیست. حرف «شیب تند» برای امروز جامعه ما حرف جدیتری دارد. ما در این اثر فقط یک آسیب فیزیکال را بیان نمیکنیم. «شیب تند» درد عمیق تری را روایت میکند که خیلی از ما با آن آشنا هستیم.
انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران