«کودکان اقتصاددان» ثمره آتش به اختیاری یک استاد در جنگ اقتصادی
عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: مردم نیز باید اقتصاد مقاومتی را فهم و نقشآفرینی کنند که تحقق آن نیاز به یک جریان تربیتی دارد، برای آموزش مفاهیم اقتصادی به کودکان کتابهای اقتصادیار کوچک 1 و 2 است که در مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان در دسترس است.
به گزارش اصفهان شرق؛ برخی با شنیدن اسم بسیج افرادی را به یاد میآورند که بدون نظم و تفکری منسجم دست به فعالیت جهادی میزنند اما این ارتش 20 میلیونی نخبگانی را در خود پرورش داده که هر زمان رهبر انقلاب آنان را فراخوان کرده پا به میدان جهاد در عرصههای مختلف گذاشتهاند.
مهدی طغیانی، عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، از همین گروه بسیجیهاست که از دوران کودکی به عضویت این سازمان درآمده و با پرورش در ردههای مختلف بسیج به خدمت مشغول شده است و سابقه حضور در اقشار مختلف تخصصی بسیج را دارد.
طغیانی اظهار کرد: از دوران نوجوانی وارد بسیج محلات شدم و در دوران دبیرستان به عضویت بسیج دانشآموزی درآمدم و با ورود به دانشگاه در بسیج دانشجویی مشغول به فعالیت شدم و هماکنون عضو بسیج اساتید دانشگاه اصفهان هستم و بنابر زمینه فعالیت خودم اقشار مختلف بسیج را تجربه کردهام.
عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در تشریح تفاوتهای بسیج محلات و اقشار مختلف بسیج عنوان کرد: بسیج محلات به دلیل تقسیم جغرافیایی گروههای مختلفی از مردم را دربرمیگیرد و ممکن است کارگر کارخانه، استاد دانشگاه و دانشآموز مدرسه همگی در یک پایگاه فعالیت کنند ولی اقشار مختلف بسیج که به تناسب حوزه کاری تشکیل شدهاند تخصصیتر فعالیت میکنند و محتوا متناسب با مخاطب تهیه میشود، بسیج اساتید بر ارتقای قدرت تحلیل اساتید متمرکز است و به نیاز اساتید برای ارائه تحلیلهای تخصصی پاسخ میدهد تا اساتید بتوانند متناسب با جایگاه خودشان در جامعه موضعگیری کنند.
بسیجی بودن به داشتن کارت بسیج نیست
وی تصریح کرد: عنوان فرمانده جنگ نرم که مقام معظم رهبری به اساتید دانشگاه میدهد یک فرماندهی اندیشهای است، بسیج دانشجویی و بسیج اساتید هر دو دغدغههای یکسانی دارند و به همین دلیل اساتید میتوانند بر دانشجویان اثرگذار باشند، نباید تصور شود این فرماندهی از جنس امر و نهی کردن است، بسیج اساتید حتی در امور اجرایی خودشان فعالیت میکنند، اما در حوزه فکری لازم میدانم که دانشجویان از ظرفیت اساتید بسیجی استفاده کنند.
طغیانی گفت: عضویت در بسیج به معنای بسیجی بودن آدمها و رفتارهایشان نیست، ممکن است کسی عضو بسیج باشد اما رفتار او هیچ شباهتی با منش بسیجی نداشته باشد و از سوی دیگر استادی که عضو بسیج نیست در مقام عمل اخلاق بسیجی داشته باشد و همه او را استادی انقلابی بدانند، تلاش کردهام تا روحیه بسیجی را در خودم تقویت کنم و این روحیه را در تدریس و ارتباط با دانشجو نیز منتقل کنم.
پرکردن خلأهای فکری و نظری در حوزههای تخصصی
عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان تأکید کرد: یکی از وظایف هر استاد بسیجی تشخیص و پیگیری مأموریت میدانی و تخصصی خودش در راستای اهداف انقلاب اسلامی است، مأموریت خودم را ارتقای فرهنگ اقتصادی جامعه تعریف کردهام، مقام معظم رهبری تبدیل اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان همگانی را از نخبگان مطالبه کردهاند و نیاز است تا لایه فرهنگی این اقدام طراحی و اجرا شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: به عبارت دیگر مردم نیز باید اقتصاد مقاومتی را فهم و نقشآفرینی کنند که تحقق آن نیاز به یک جریان تربیتی دارد، برای آموزش مفاهیم اقتصادی به کودکان کتابهای اقتصادیار کوچک 1 و 2 است که در مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان در دسترس است و هماکنون در حال تهیه منابع آموزش اقتصادی برای گروه سنی نوجوان هستیم.
وی خاطرنشان کرد: چند سال قبل هیچ منبع مکتوبی در حوزه اقتصاد تحریم نداشتیم و نمیتوانستیم پایاننامهای در این حوزه تعریف کنیم، در همین راستا با همکاری چند نفر از اساتید کتاب «اقتصاد تحریم: مبانی نظری تحریم در ایران و جهان» تألیف کردیم.
طغیانی در پایان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بر درگیری کشور در جنگ اقتصادی تأکید کرده بودند و نیاز بود تا ادبیات جنگ اقتصادی تعریف شود و به سفارش سازمان پدافند غیرعامل پژوهشی با محوریت مبانی نظری دفاع اقتصادی انجام دادیم که هماکنون یکی از منابع درسی کارشناسی ارشد رشته پدافند غیرعامل است.
انتهای پیام/فارس