سرویس: اجتماعی 12:30 - دوشنبه 15 مرداد 1397

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

آب چاه از لحاظ بهداشتی و میکروبی سالم است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با توجه به کمبود آب در تابستان امسال جهت تأمین نیاز مردم آب چاه به آب مصرفی اضافه می‌شود که البته از نظر سلامت مشکلی ندارد و به لحاظ بهداشتی و میکروبی سالم است.

به گزارش اصفهان شرق، کمال حیدری در نشست خبری رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با پرونده‌های الکترونیک سلامت اظهار کرد: نظام تحول سلامت دغدغه بیماری‌های غیرواگیر را دارد که در 15 برنامه و 10 برنامه پشتیبان برنامه‌ریزی شده است، یکی از نکات اصلی موفقیت این است که پرونده سلامت الکترونیک تشکیل داده شود که در همین راستا سامانه سیب تشکیل شد.

وی با بیان این که اطلاعات ثبت شده در پرونده الکترونیکی سلامت باعث می‌شود وضعیت سلامت فرد احصا شود و اگر فرد بیمار است از عوارض جلوگیری شود، افزود: برای 40 درصد از جمعیتی که در استان اصفهان ثبت نام کردند پرونده تشکیل داده شده است، البته این طرح در شهرستان‌ها بیشتر موفق بوده ولی در کلان‌شهر اصفهان موفقیت آن کمتر بوده است؛ کلیه مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشت سامانه سیب را دارند و بخش‌های خصوصی و خیریه‌ها هم توجیه شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: از بین 14 گام تعیین شده در این طرح ‌4 گام اول در زمینه بهداشت و 4 گام بعدی در حوزه ارجاع است، بعد از تشکیل پرونده برای بیماری‌های غیرواگیر که در بحث ارجاع از خدمات تخصصی هم استفاده خواهد شد و از غرب اصفهان شروع می‌شود در نظر است تسهیلات به طور هدفمند به افراد برسد، یکی از دغدغه‌های نظام سلامت در رابطه با هزینه‌های بی‌موردی است که چالشی برای بیمه‌ها است، وضعیت سلامت جامعه با پرونده سلامت الکترونیک هدفمند می‌شود.

وی با اشاره به استقبال کمتر مردم در کلان‌شهر اصفهان از طرح تحول نظام سلامت، گفت: در این رابطه با اصناف و ادارات هم جلساتی تشکیل شده که افراد را ترغیب به تشکیل پرونده سلامت کنند؛ در گام‌های آخر مطب‌های خصوصی هم باید به سیستم وصل شوند و از خیریه‌ها نیز جهت مشارکت در این طرح دعوت شده است.

حیدری با بیان این که دغدغه آتی جهان و کشور سلامت سالمندان است، عنوان کرد: وضعیت جمعیت کشور به سمت سالمندی می‌رود و رشد جمعیت در کشور زیر سطح جانشینی است که نیاز به کار بیشتر دارد؛ در کشورهای پیشرفته هر 15 سال سالمندی را تعریف می‌کنند در حالی که این موضوع در کشور ما 10 ساله است، این حوزه نیاز به کار بیشتر خصوصاً در بخش اجتماعی دارد، درصد رشد سالمندی اگر بالای 8 درصد شود زنگ خطر به صدا در می‌آید و این در حالی است که در استان اصفهان این میزان بالای 10 درصد است و در وضعیت خطر قرار داریم.

وی تصریح کرد: در برنامه‌های سلامت این رده سنی 74 درصد کل سالمندان را در بحث تغذیه آموزش داده‌اند و 32 درصد نیز سایر آموزش‌ها را دیده‌اند، در طرح تحول نظام سلامت یکی از گروه‌های اصلی سالمندان هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این که بحث نگهداری سالمندان با بهزیستی است، ابراز کرد: هدف ما سالمند سالم است، بسته حمایتی از سالمندان را وزارت رفاه انجام می‌دهد، اما به دنبال این هستند که حمایت لازم از سالمندان در خانواده‌ها صورت گیرد.

وی در رابطه با سلامت آب شرب اصفهان اذعان کرد: با توجه به کمبود آب در تابستان امسال جهت تأمین نیاز مردم آب چاه به آب مصرفی اضافه می‌شود که البته از نظر سلامت مشکلی ندارد و به لحاظ بهداشتی و میکروبی سالم است و استانداردهای بهداشتی را هم دارد اما از لحاظ کیفیت شاید مثل قبل نباشد و طعمش را دوست نداشته باشیم، اگر نزولات الهی بیشتر شود این مسأله حل خواهد شد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.