هنجار شکنی بجای هنجار سازی
تلویزیونی که خالی از ایده شده است؟
هدف فرمول یک از دعوت این مهمانها فقط و فقط دیده شدن بود چه اینکه آوردن چنین چهرههایی در یک برنامه حداقل در خود شبکه های مجازی و برای خود فالورهای این افراد جذاب است اما واقعا چه شده که صداوسیما برای جذب مخاطب دست به هر کاری میزند و اعتقاداتی که سالها تبلیغش را میکرد اینگونه به تمسخر گرفته است.
به گزارش اصفهان شرق، چندی پیش فرمول یک برنامهای که با یک اسم دو وجهی سعی دارد تمام جذابیتش را برای جذب مخاطب استفاده کند در اقدامی تامل برانگیز چهرههای سطحی شبکههای اجتماعی را به برنامه خود دعوت کرد. اما این رفتارهای عجیب برنامه فرمول یک و سوالهای عجیبتر علی ضیاء مجری شناخته شده در این برنامه باعث شد تا اعتراض حتی هنرمندان و چهرههای مشهور به این نوع نگاه سطحی مخرب که صداوسیما در حال اشاعه آن است شدت بگیرد.
واکنشهای چهره های مشهور به این موضوع هم خود قابل تامل بود چرا که هر کدام در انتقاد از این برنامه صحبتهای کلیدی جالبی را مطرح کردند.اعتراض امیرمحمد زند(+) و المیرا شریفی مقدم از چهره های شناخته شده تلویزیون در این راستا بیشتر دیده شد…
هدف دیده شدن در فضای مجازی است!
اما هدف فرمول یک از دعوت این مهمانها فقط و فقط دیده شدن بود چه اینکه آوردن چنین چهرههایی در یک برنامه حداقل در خود شبکه های مجازی و برای خود فالورهای این افراد جذاب است اما واقعا چه شده که صداوسیما برای جذب مخاطب دست به هر کاری میزند و اعتقاداتی که سالها تبلیغش را میکرد اینگونه به تمسخر گرفته است. (خود فرمول یک هم همانگونه که گفتیم دارای استعاره است و دو مفهوم را تداعی میکند اول مسابقه اتوموبیل سواری فرمول یک و دوم فرمول درجه یک برای زندگی )
تلویزیون و عرصهای خالی از اندیشه ورزی
حقیقت آن است که تلویزیون مدتهاست از اندیشه ورزی خالی شده است. بعد از حضور سنگین سایه ماهواره بر فرهنگ کشور بحث رقابت با ماهواره باعث شد تا تلویزیون شعارزده دولتی که سالها در سایه بیرقیب بودن به یک کارتل تبدیل شده بود و برنامه سازی در آن تنها به عدهای خاص خلاصه شده بود به تکاپو بیفتند.
و بدتر اینکه دراین مسیر به ناگاه تلویزیونی که حتی برای جدید الورودها شروطی شبیه به راهزنان بیابان تعیین میکرد به بی پولی خورد و این بیپولی در کنار سیستم فرسوده و پر هزینه صداو سیما راه را برای ورود بازاریها به رسانه ملی باز کرد. تجاری که همانند سینما که نقش فروشی در ازای سرمایه گذاری در آن رواج یافته نتنها پیکر تنبل تلویزون را ورزیده نکردند، بلکه آن را وادار به پوشیدن لباسهای جلف برای دیده شدن کردند.
حضور افراد و چهره های زرد در صدا وسیما نیز بخشی از این اتفاق است. دراین بین صداوسیما که باید عرصه تضارب فکری باشد هم عملا دست از مناظراتی که برایش هزینه ساز است برداشت و بجز یکی دوبرنامه با مناظرات کم خطر حرکت خاصی در این عرصه برنداشت.
تکنیسینهای مقلد
اما این همه ماجرا نیست تلویزون از سوی دیگر پر شده است از تکنیسینهایی که خالی از ایده و نوآوری هستند و هنرشان تقلید کورکورانه و خرج ثروت ملی است. این موضوع متاسفانه حتی در برخی شبکههای جدید التاسیس مدعی نیز به وفور یافت میشود و تاسف بارتر اینکه این تکنیسینهای خالی از تفکر نام کارشان را مهندسی معکوس گذاشتهاند تا توجیهی بر بیهنری و نامدیریتی در صدا و سیما باشد.
اینجاست که اهل فن از تقلیدهای عجیب و غریب صداوسیماییها از شبکه های مختلف و حتی شبکه های به کلی معارض فارسی زبان انگشت به دهان می مانند و از اینکه چطور فضایی برای نوآوری و خلاقیت در صدا وسیما نیست. و جایی که خلاقیت وجود نداشته باشد همانند فرمول یک تن به زردسازی و زرد انگاری میدهد و فعالیتهای زردی که آسیبش به اجتماع و نسل آینده کم از تهاجم فرهنگی نیست یکی یکی روی آنتن می روند.
دوران پسا تلویزون
در نقد برنامه زرد فرمول یک نظرات چهره ها همانگونه که گفتیم جالب و تامل برانگیز است.
اما این همه ماجرا نیست شبکه های دیگر نیز با این مشکل روبه رو هستند. چه نام برنامه تربیتی باشد چه نام تفریحی به راحتی میتوان رگههایی از زردسازی و سطحی نگری برای جلب توجه عوامانه مردم را دید گویی صداو سیمایی که باید خود به فضای مجازی جهت دهد ابزاری در دست مجازی نویسان و مجازی بازان شده است.
همانطور که گفتیم قسمت زیادی از مشکل جدا از ناکارآمدیها و فسادیهای قبلی که خود حدیث هفتاد من است فعلا بیشتر از بی پولی سازمان و پارتی بازی و بسته بودن آن است مشکلی که اگر زودتر حل نشود همانگونه که پیشگوییهای برخی جامعه شناسان مطرح کرده اند، باید به دوران پسا تلویزون بیندیشیم. چه آنکه همین الان هم این فضا به راحتی حس میشود.
آیا کسی نیست که نهی از منکر کند
رسانه رسالت اولیهاش همانگونه که از نامش پیداست رساندن پیام است. و به همین دلیل اهلی رسانه را پیامبران خبر نامیدهاند که باعث میشوند مردم از جهل بیرون آینده و برای ساختن اجتماعی بهتر در آینده تلاش کنند ولی همین رسانه میتواند همچون شمشیر دو دم باشد که نتنها به اجتماع آگاهی ندهد بلکه باعث جهل آنها نیز شود آنها را تا انحطات کامل پیش برد.
واین فرق رسانه اسلامی و غیر اسلامی است. رسانه غیر اسلامی از هر چیز برای دیده شدن استفاده میکند چه این بحث دروغ و شایعه باشد چه زیباییهای زنانه و بازی با خط قرمزهای اجتماع.
انتهای پیام/ندای اصفهان