سرویس: غیر تولیدی » نقلی 18:30 - یکشنبه 20 بهمن 1392

اصغر فرهادی با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد؛ ا

دلم می‌خواهد که فیلم بعدی‌ام در ایران باشد/ انتقاد فرهادی به منتقدان

اصغر فرهادی گفت: به نظرم به احترام آن یک نفری که از فیلم لذت می‌برد، بهتر است که اگر فیلم را دوست نداریم، سالن را ترک کنیم یا بنویسیم.

به گزارش اصفهان شرق: در روز هشتم جشنواره بین المللی فیلم فجر در سینمای رسانه و در روزی که فیلم سینمایی «خانه پدری» اثری از کیانوش عیاری که سه سال در انتظار نمایش است، «اصغر فرهادی» نیز حاضر شد و به دیدن این فیلم نشست.

 

وی در جمع خبرنگاران، «خانه پدری» را فیلم بسیار خوبی شمرد و درباره فیلم های این دوره جشنواره گفت: امسال خیلی گرفتار بودم و نتوانستم بقیه فیلم‌ها غیر از «خانه پدری» را ببینم. باید سر فرصت و با آرامش فیلم‌ها را دید. حضور کارگردانانی از نسل های مختلف از یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره است و در کنار آن می توان گفت که بعد از یک دوره خیلی سخت و خیلی بسته‌ای که وجود داشت، فضایی به وجود آمده که شور جدیدی در جشنواره ایجاد شده است که این شور در میان سینماگران و مردم دیده می‌شود اما طبعا فیلم‌ها برای سال‌های قبل‌تر هستند.

 

فرهادی درباره برخی فیلمسازانی که از او در کارشان تقلید می کنند، بیان کرد: چون آن فیلم‌ها را ندیده‌ام، نمی‌توانم چیزی بگویم. ضمن آنکه نباید هر فیلمی که قصه‌گو بود، درامی داشت یا معمایی مطرح می‌کرد را سریع به این موضوع متهم کرد. به طور کلی من آن فیلم‌ها را ندیده‌ام که بخواهم درموردشان قضاوت کنم ولی اینکه هر فیلمی را که شرایطی داشت که گفتم، بگوییم کلیت نگاه آن فیلمساز شبیه من است را به نوعی بی‌انصافی در حق زحماتی می‌دانم که آن فیلمسازان می‌کشند.

 

وی اظهار کرد: خیلی دلم می‌خواهد که فیلم بعدی‌ام در ایران باشد و تلاشم هم این است اما قراردادی از قبل دارم که باید آن را انجام بدهم که خارج از کشور است. تلاشم این است که در فرصت بین این روز‌ها تا شروع آن کار پیدا کنم که بتوانم فیلمی را بسازم. امروز که این صحبت را می‌کنم به نظرم می‌رسد که خیلی این کار میسر نیست و فیلم بعدی در خارج از کشور و اروپا ساخته خواهد شد و بعد به ایران برمی گردم. من هیچ زمانی، داخل و خارج ایران را تقسیم نمی‌کنم. هر قصه‌ای که فکر کردم، قصه مناسبی است و دوستش دارم را کار می‌کنم اما در هر صورت میل قلبی‌ام این است که اینجا کار کنم.

 

این کارگردان سینما در مورد واکنش به رفتارهای معترضانه خبرنگاران و منتقدان نسبت به برخی فیلم های جشنواره، توضیح داد: به نظرم به احترام آن یک نفری که از فیلم لذت می‌برد بهتر است که اگر فیلم را دوست نداریم، سالن را ترک کنیم یا بنویسیم. نمی‌خواهم تماشاگر را محدود کنم. تماشاگر به همان اندازه که فیلمی را تشویق می‌کند، نباید انتظار داشته باشد که همه چیز گل و بلبل باشد. این حق طبیعی یک تماشاگر است که یک فیلم را دوست نداشته باشد و حتی نسبت به فیلمی تند بشود اما در داخل سالن هنوز فیلم تمام نشده، چه بسا لحظه‌ای که تماشاگر به عنوان تنبیه به آن می‌خندند، چند دقیقه دیرتر، پاسخ همان لحظه را بگیرد و دیگر خیلی دیر است که خنده‌اش را پس بگیرد. فکر می‌کنم رفتار منطقی این است که اجازه بدهیم فیلم تمام شود و بعد کاملا تماشاگر آزاد است که حتی به فیلم بتازد و این اصلا مشکلی نیست.

 

فرهادی خاطرنشان کرد: در هیچ کجای دنیا، نمایش‌هایی که برای رسانه‌ها و منتقدان است، گروه سازنده فیلم اجازه حضور در سالن را ندارند. من تاکنون ندیده‌ام که فیلمم را در جشنواره‌ای با منتقدان ببینند. اینجا شاید به دلیل اینکه هم منتقدان و هم مردم هستند این اتفاق پیش می‌آید. امیدوارم این مساله حل شود و گروه سازنده فیلم همزمان با منتقدان که نگاه دقیق‌تری دارند در سالن نباشند و جلسه پرسش و پاسخ با یک تاخیر انجام شود تا از نمایش فیلم کمی زمان بگذرد و منتقدان بتوانند به خوبی نکات فیلم را مرور و بعد در جلسه نقد و بررسی شرکت کنند.

منبع: شبستان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.