سرویس: اجتماعی 01:41 - جمعه 26 آذر 1395

در گفتگو با پژوهشگر برتر از آموزش و پرورش کوهپایه:

تولید محتوا، راه ورودم به پژوهش را هموار کرد/ مسئولان برای ایده های پژوهشی ارزش قائل شوند

الهه طاهری گفت: مسئولان امر ریشه یابی گسترده ای داشته باشند تا بتوان طعم پژوهش و فعالیت را به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته چشاند.

به گزارش اصفهان شرق، هفته پژوهش و فناوری با هدف تمرکز بر ابعاد مختلف امور پژوهش و فناوری در کشور شکل گرفت تا با بررسی نقاط قوت و ضعف در این رابطه، برنامه ریزی و راهکارهای بهتری از سوی متولیان امر در دستور کار قرار گیرد. قطعا اطلاع رسانی باب محور پژوهش، مصاحبه و ایجاد فضای معرفی پژوهشکده ها می تواند در ارتقاء شان و جایگاه پژوهش و در دامنه ای وسیع تر در راه تقویت و توسعه پژوهش و فناوری نقش مهی را ایفا کند.

هفته پژوهش فرصتی را برای ما فراهم کرد تا با الهه طاهری دانشجوی کارشناسی ارشد نرم افزار کامپیوتر و رتبه برتر استان در تولید محتوای آموزش و پرورش مصاحبه ای به شرح ذیل داشته باشیم.

خانم طاهری مُدرس هنرستان دخترانه در شهر کوهپایه و تودشک است و ابتدای تدریس هفت ساله اش را در این دو شهر آغاز کرده و اکنون نیز افتخار بودن در کنار دانش آموزان فعال و پرتلاش این منطقه را دارد.

وی عاشق تحصیل است و در این رابطه برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد نرم افزار کامپیوتر تحصیل می کند تا بتواند هنر نوشتن ایده هایش را به شایستگی بیاموزد.

پژوهشگر برتر استانی در زمینه تولید محتوا

این معلم نمونه شرق اصفهان به خبرنگار ما گفت: ورودم به پژوهش و بخش تولید محتوا یک فرصت مطلوب برای ارزیابی خودم بود و اکنون با انگیزه جدی تر علاقه دارم در این رابطه حاضر شده و بتوانم ایده های فکری خود در خصوص ارتقاء آموزش و پرورش را به طرح تبدیل کنم که در این مسیر به طور یقین حمایت فکری و معنوی مسئولان نیاز است.

خانم طاهری اشاره ای به طرح تولیدی اش داشت و اظهار کرد: زمانی که تصمیم گرفتم در زمینه محتوایی وارد شوم، در بخش نرم افزاری به دلیل مطالعات تحصیلی، وارد شده و حدود یک ماه وقت گذاشتم. کار کردن بر روی نرم افزار استوری لاین storyline را شروع کردم و رتبه برتر استان در زمینه آموزش پاورپوینت power point برای دوره ششم ابتدایی را کسب کردم.

وی با بیان اینکه پژوهش را باید به خوبی در خود پرورش داد، افزود: سعی من این است تا در فرایند آموزش، آینده ای را ترسیم کنم که اصول و عقاید ریشه ای را به فعلیت برساند و خواسته اصلی من، تحویل برخی ایده هایی است که به کار دانش آموز آمده و بتوان سیاست علم در کنار عمل را به ظهور رسانیم.

جلوگیری از موازی کاری در تولید طرح پژوهشی

معلم برتر استانی بیان کرد: باید پژوهش ها جنبه کاربردی داشته باشند و ترجیحا با کارگاه های بیرونی به منظور رفع مشکلات جامعه هماهنگ باشد به گونه ای که در کنار یک فرد پژوهشگر، یک فرد خلاق و طراح وجود داشته باشد که بتواند ایده را به روی کاغذ آورده و این ایده عملی شود تا دیگر افراد، طی سال های آینده به صورت موازی، این طرح را تکرار نکنند.

الهام طاهری با اشاره به اینکه یک کار با فایده هر چند کوچک هم باشد، می تواند به عنوان پژوهش مطرح شود، گفت: مسئولان در هر ارگانی با توجه به سیاست های کلی نظام باید، پژوهش های محوری را مد نظر قرار دهند و اعتبار بیشتری را به امر پژوهش اختصاص دهند تا بتوان به وسیله طرح و ایده، مسائل کشور از کوچک تا کلان حل کرد.

وی تاکید کرد: باید نگاه پژوهش محور را در دوره های دبستان تا دانشگاه و در نسل جوان نهادینه کنیم تا دانش آموزان انگیزه ورود به پژوهش را داشته باشند و اگر خواهان وجود، روحیه پژوهش در جوانان و نوجوانان هستیم، باید فرهنگ این را از دوران ابتدایی و دبیرستان به مدارس وارد کنیم.

پژوهش را باید در مرحله اول شناخت

معلم هنرستان کوهپایه با اشاره به اینکه سنگ بزرگ علامت نزدن است، متذکر شد: گاهی افراد فکر می کنند، امر پژوهشی در مراکز بزرگ دانشگاهی و با تجهیزات پیچیده محقق می شود ولی باید به این نکته توجه کرد که پژوهش را اول شناخته و با آگاهی کامل به آن وارد شد تا در وسط راه خسته و درمانده کنار نرویم.

وی با بیان اینکه معلمان برای اینکه پژوهش را فراگیرند نیاز به انگیزه لازم دارند، تصریح کرد: گاها معلمان از انگیزه کافی برخوردار نیستند و این به گونه ای است که برای موفقیت در امر پژوهش باید، دید وسیع به کار بست و ابتدا با مقدمه کار و فعالیت مفید آشنا شده تا به نتیجه مطلوب دست یابیم و از فرصت ها استفاده لازم را ببریم.

طاهری در ادامه مباحث مذکور، یادآور شد: در بین برخی معلمان مرد، به دلیل اینکه گاها در شغل دوم هم حضور دارند، ورود به کار پژوهشی کم تر است و می طلبد مسئولان امر ریشه یابی گسترده ای داشته باشند تا بتوان طعم پژوهش و فعالیت را به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته چشاند.

وی نوشتن آنچه از ذهن عبور می کند را، راهکار اصلی در کارهای آموزشی عنوان کرد و افزود: معلم باید به خوبی یاد بگیرد که چگونه طرح، تجربه و ایده ای که از ذهنش عبور می کند را در قالب مقاله و راهکار به نگارش درآورد و قطعا اگر معلمان به این سمت بروند، دانش آموزان نیز با انگیزه دو چندان در حیطه های عملی ورود پیدا می کنند.

انتهای پیام/ زهرا شجاعی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.