سرویس: دینی 10:35 - پنجشنبه 18 آذر 1395

امام جمعه موقت اصفهان:

پوشش منحصر به خانم‌ها نیست و در مورد مردان هم گفته می‌شود/ اگر حیا در وجود کسی بود، حجاب تولید می‌کند

امام جمعه موقت اصفهان گفت: حیا عامل تحصیل حجاب و حجاب عامل تأکید حیا است و این دو نظیر رابطه شاخ و برگ و ریشه درخت رابطه متقابلی دارند.

به گزارش اصفهان شرق، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی ظهر امروز در چهارمین نشست بررسی حجاب در مدرسه صدر بازار اصفهان با اشاره به اینکه در این جلسات به دنبال طرح ادله عقلی برای رعایت حجاب هستیم، اظهار کرد: این مسأله به این دلیل است که در محدوده‌ای از زمان بر بدحجابی اجبار کرده و در زمانی دیگر بر رعایت حجاب اجبار کردند.

وی افزود: ما در این جلسه می‌خواهیم بگوییم که اجبار وادار کردن از بیرون است، اما وقتی دلیل عقلی برای حجاب گفته می‌شود، التزام درونی است و شخص از درون حاکمی پیدا می‌کند که باید حجاب داشته باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: وقتی بیان ما بیان عقلی است به معنی الزام بوده و وقتی شخص عمل می‌کند، معنای التزام می‌دهد.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به طرح 8 دلیل عقلی توسط ایشان برای حجاب، اذعان کرد: این موارد در زمان‌ها و به انحای مختلف به صورت عنوان گفته شده، اما این نیاز دیده شد که هر کدام از این دلایل باید در حوزه به عنوان بهترین مرکز علمی توسط محققان و پژوهشگران تبیین شده و مورد بحث و بررسی قرار گیرند، چرا که آزاداندیش ترین مکان‌ها در دنیا حوزه علمیه است.

مهدوی با اشاره به اینکه حیا عامل تحصیل حجاب است، تبیین کرد: با دقت در این موضوع، می‌بینیم حیا عامل تحصیل حجاب و حجاب عامل تأکید حیا است و این دو نظیر رابطه شاخ و برگ و ریشه درخت رابطه متقابلی دارند، همان طور که تأثیر ریشه تولید کردن شاخ و برگ است ولی این شاخ و برگ، ریشه را تولید نمی‌کنند، بلکه آن را محکم می‌کنند.

وی با بیان اینکه رابطه حجاب و حیا رابطه علی و معلولی است، گفت: رابطه حیا و حجاب این گونه است که اگر حیا در وجود کسی بود، حجاب تولید می‌کند و در مرحله بعدی اگر حجاب رعایت شد، حیای دل را تأکید می‌کند، در غیر این صورت حیا کم می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود حیا و حجاب عقلی است به این معنا بوده که عقلای عالم می‌دانند هر کس حیا دارد این حیا او را به حجاب می‌رساند و در مقام عمل بهترین پوشش را دارند.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به اینکه بهترین پوشش برای بانوان حجاب است، خاطرنشان کرد: البته پوشش منحصر به خانم‌ها نیست و در مورد مردان هم گفته می‌شود که هر چه حیا بیشتر شود، موجب می‌شود حجاب بیشتری داشته باشد.

مهدوی تصریح کرد: اندازه، رنگ و حتی دوخت لباس هم باید مدنظر قرار گیرد؛ با حیاترین فرد کسی است که در پوشش او هیچ‌گونه تحریکی برای دیگران نیست.

وی در ادامه به بیان معنای لغوی حیا پرداخت و با اشاره به اینکه حیا از حی گرفته شده، به بیان مصادیق گوناگون حیا پرداخت و عنوان کرد: علامه مجلسی حیا را اینگونه معنی می‌کنند که حیا ملکه‌ای در درون نفس انسان است که موجب می‌شود نفس از کار قبیح خودداری کند و از اینکه خلاف ادبی انجام دهد، منزجر شود چون از سرزنش می‌ترسد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: انسانیت فقط به ظاهر نیست، بلکه به رعایت نکات اخلاقی است؛ حیا یک نوع حیات است، کسی که حیا دارد، زنده است و کسی که حیا ندارد، مرده است.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار داشت: کسانی که دم از بی حیایی می‌زنند عملاً از لحاظ اخلاقی زنده نیستند و به کسی انسان می‌گویند که با حیوان متفاوت باشد.

مهدوی در ادامه به بیان 14 عنوان مطلب روانشناسی پرداخت و تصریح کرد: همه این موارد از روایات گرفته شده و نشان دهنده مکتب غنی اهل و بیانگر این است که در حوزه روانشناسی دینی، بسیار قوی هستیم و از 1400 سال پیش این موضوعات را داشته‌ایم، بنابراین ما در فرهنگ خیلی جلوتر از غربی‌ها هستیم.

وی حیا را به دو دسته حیای عقلی و حیای حمق یا بی عقلی تقسیم کرد و گفت: حیای عقلی یعنی اینکه عقل به حیا و هر کار خوبی حکم می‌کند، ولی حیای حمق حیایی است که عدم وجود عقل به آن حکم می‌کند و به این معنی است که فرد از سؤال کردن حیا دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه کسی که حیا دارد عیوب او دیده نمی‌شود و حیا خیر و خوبی است، عنوان کرد: زینت در حیا است و حیا هر جا می‌آید آنجا را زینت می‌دهد، برعکس بی حیایی موجب زشتی می‌شود و فرقی ندارد، شاید بی حیایی از انسان بزرگی سر بزند.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به این صحبت که گفته می‌شود دل انسان باید پاک باشد، اذعان داشت: کسی که از مردم حیا ندارد، بدانید مخفیانه و از خدا هم حیا ندارد، یعنی وقتی قوه بازدارنده در فردی نباشد، در هیچ جا نیست و هر کس علنی کار زشت انجام می‌دهد، در خفا هم همین کار را انجام می‌دهد؛ اگر دلت پاک بود باید از رفتار قبیح دوری کنی.

مهدوی در ادامه مطرح کرد: طبق روایت حیا پنج عامل دارد که عبارت از حیا از گناه، حیا از کارهای تقصیر، حیای کرامت، حیای حب و حیای هیبت است.

وی در ادامه گفت: وقتی حیا از فردی گرفته می‌شود سه چیز از او دور می‌شود؛ در مرحله اول ایمان از او گرفته می‌شود و کسی که ایمان ندارد رحمت در وجودش نیست و خداوند دین اسلام را از گردن چنین فردی برمی‌دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که چه کار کنیم از خدا حیا داشته باشیم، مطرح کرد: بدانید که مطلع است، در همه جا حاضر بوده و قادر به مجازات شما است، از طرفی خدا به شما مهربان است بدون اینکه شما استحقاق داشته باشید و خدا عظیم و قریب است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.