سرویس: اقتصادی 13:50 - سه شنبه 11 آبان 1395

روحانی در صحن علنی مجلس:

در شرایط فعلی توان ایجاد اشتغال خالص در سال را نداریم/ هنوز به شکوفایی اقتصادی نرسیده ایم

گرچه ما امروز هنوز به شکوفایی اقتصادی نرسیدیم، اما شاخصه های آماری و ارقام به ما می گوید مسیر انتخاباتی ما مسیر درستی است در اقتصاد هدف ما ایجاد آرامش و اعتماد و امید به آینده بود، در یک سال اخیر امید مردم به آینده اقتصاد کشور بیشتر شده است…

به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز در صحن علنی مجلس که به منظور گرفتن رای اعتماد برای سه وزیر پیشنهادی حضور یافته بود، ابتدا بابت تلاش و فعالیت نمایندگان مجلس در طول پنج ماه گذشته خسته نباشید و خداقوت گفت و اظهار کرد: بین دولت و مجلس در طرح و لوایح و نسبت به حضور وزرای دولت در مجلس شورای اسلامی همکاری خوبی صورت گرفته است.
رییس جمهور خاطر نشان کرد: تردید ندارم هماهنگی بیشتر و همفکری بیشتری به نفع مردم و خواست ملت بزرگوار ایران است، دولت یادزهم در آغاز کارش و شروع فعالیتش با مشکلات بزرگی روبرو بود که شاید بتوان نام انها را بحران نامید.
وی تاکید کرد: هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز کار دولت کشور با تورم بیش از 23 درصد روبرو باشد در حالی که در آغاز این دولت با تورم 40 درصد روبرو بودیم.
به گفته وی، هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده است که کشور با رشد منتفی روبر باشد، دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با هشت فصل رشد منفی مواجه شد.
رییس جمهور عدم اشتغال خالص چند سال مداوم را از دیگر بحران هایی است که دولت یازدم در زمان آغاز به کارش با آن روبرو بود و ادامه داد: دولت یازدهم با مشکلات دیگری چون قرارداشتن ایران تحت ذیل فصل هفت سازمان ملل بود، ما با مشکلاتی شبه بحران کار خود را آغاز کردیم، به همین دلیل دولت ناچار بود در اولین قدم های فعالیت های خودش به بحث سیاست خارجی و بحث اقتصادی توجه کند ضمن اینکه دولت معتقد است زیر بنایی ترین مسئله، بحث فرهنگ است اما به دلیل شرایط خاص این دولت توجهات به این بود که ما از معضل خاص سیاست خارجه عبور کنیم.
روحانی اضافه کرد: ملت بزرگ ایران، با حضورش در انتخابات عتدال را انتخاب کرد، و این فریاد را یکبار دیگر در اسفند 94 را تکرار کرد، مسیر را به همه ما نشان داد که چگونه باید معضلات ملی و مطالبات مردم را با چه شیوه ای به حل و فصل کنیم.
وی اظهار کرد: دولت در زمینه اقتصاد کلان، قدم های خوبی برداشته است که امار و ارقام گواه آن است، ما از تورم بالای 40 درصد به تورم یک رقم و زیر هشت درصد رسیده و از رشد منفی -6.8 به رشد اقتصادی مثبت رسیده ایم.

رییس جمهور ادامه داد: در مسئله اشتغال گرچه بسیار عقب هستیم، اما بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر به عنوان نیروی فعال وارد بازار کار شدند، گرچه دولت در شرایط فعلی توان ایجاد اشتغال خالص در سال را ندارد ولی طبق مرکز آمار اشتغال خالص دولت بهار امسال نسبت به سال گذشته 700هزار نفر بوده است که رقم قابل ملاحضه ای است ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب یعنی یک میلیون 200 هزار نفر فاصله دارد.
روحانی اشتغال را به عنوان موضوع اول در کشور دانست و عنوان کرد: باید اهتمام بیشتری خرج دهیم، تمام تلاش دولت در شش ماه دوم ایجاد اشتغال از طریق تحرک لازم از طریق بنگاه های کوچک و متوسط است.
وی تصریح کرد: گرچه ما امروز هنوز به شکوفایی اقتصادی نرسیدیم، اما شاخصه های آماری و  ارقام به ما می گوید مسیر انتخاباتی ما مسیر درستی است در اقتصاد هدف ما ایجاد آرامش و  اعتماد و امید به آینده بود، در یک سال اخیر امید مردم به آینده اقتصاد کشور بیشتر شده است.
رییس جمهور از رشد اقتصادی سه ماهه می گوید و ادامه می دهد: مسیر اقتصاد کلان ما درست است و شرایط روابط خارجه ما در دنیا به ما می گوید مسیر انتخابی سیاست خارجه ما مسیر درست انتخاب شده است.
وی تاکید کرد: ما امروز افتخار می کنیم به اقدام ملی ملت ایران به رهنمودهای رهبری و دست یابی ایران به حقوق حقه خود در برابر حکومت های مستکبر جهانی که بالاترین دستاورد آن گسترش انتخاب آزاد برای ملت ایران است.

وی در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: کسانی که دور ما دیوار کشیده بودند در فروش مقدار بشکه نفت، امروز ملت ایران به آنها ثابت کرد که دارای انتخاب است که یک میلیون یا دو میلیون بفروشد، صادرات نفت خام ما در دو ماه اخیر از دو میلیون پا فراتر گذاشته است.
رییس جمهور ادامه داد: اینکه ملت ایران به چه کسی نفت بفروشد، در اختیار ملت ایران است، دیگر نمی توانند به ما امر و نهی کنند و باید گفت برجام راه انتخابی ملت ایران را برای تعامل برای جهان، برای صادرات، برای واردات و برای انتخاب نوع مشتری و  نوع کالا باز کرده است.
به گفته وی، امروز رقابت در جهان برای تحریم بیشتر علیه ملت ایران وجود ندارد و جهان به این نکته رسیده است که باید با زبان تکریم و احترام و با ملت ایران سخن بگوید، ما دیگر مجبور نیستیم که کشتی هایی که برای ایران کالا حمل می کنند به بنادر کشورهای دیگر پهلو بگیرند.
وی تاکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که کسانی که از ایران هراسی سخن می گفتند، زبانشان به لکنت افتاده است و شنوندگان آنها هر روز کمتر می شود.
روحانی خاطر نشان کرد: آنچه برای ما مهم بود به عنوان رسالت دولت از سوی مردم، عبور از بحران ها و شبه بحران ها بود، شرایط مناسب  روابط خارجی با دنیا و مسیر درست برای حرکت اقتصادی برای داخل، آرامش در اقتصاد و گشایش در روابط خارجی، هر روز می گذرد و ما گشایش جدیدی را مشاهده می کنیم.

به گفته روحانی، حتی در برابر بدعهدی برخی از کشورها که همواره در طول تاریخ بدعهد بوده اند، آنها را مجبور به انجام تعهداتشان می کنیم.

وی تاکید کرد: دولت از نقد، فشار و تخریب هراسی ندارد، آنجه برای دولت مهم است خشنودی خدا، عزت ملی، پیشرفت کشور است و اگر کسانی از اقتدار ملی خوشحال نمی شوند باید در ذهن و افکار گذشته خود جستجو کنند.
رییس جمهور روحانی اظهار کرد: به تعبیر رهبری برای مبارزه با آسیب های اجتماعی باید حتی کسانی که دین ندارند و به دین اعتقادی ندارند، باید در این میدان مبارزه وارد شوند، باید با همه توان برای مقابله با اسیب های اجتماعی آماده شوند.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.