سرویس: اجتماعی 12:45 - جمعه 07 آبان 1395

در نشست سواد رسانه‌ای مطرح شد

تأخیر در انتشار اخبار به شایعات مجازی جان می‌دهد

کارشناس رسانه گفت: عموماً در فضای مجازی شایعات زمانی رخ می‌دهد که خبری با تأخیر رو خروجی می‌رود و باعث دامن زدن هر شخصی به آن اتفاق می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، مصطفی زارعی در نشست سواد رسانه‌ای جوانان اصفهان در خصوص برخی از شایعات در شبکه‌های مجازی تصریح کرد: عموماً در فضای مجازی شایعات زمانی رخ می‌دهد که خبری با تأخیر رو خروجی می‌رود و باعث دامن زدن هر شخصی به آن اتفاق می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت فضای رسانه در موقعیت‌های خاص عنوان کرد: در زمان‌های خاصی از سال مانند عید نوروز که رسانه ملی و دیگر رسانه‌های داخلی بازدید قابل توجهی دارند شبکه‌های خارجی برای جذب مخاطبان برنامه‌هایی ویژه‌ای را مثل حضور هنرمندان خارجی و کنسرت‌ها را اجرا می‌کنند.

کارشناس رسانه در ادامه اضافه کرد: اگر در بعضی از مواقع در رسانه شاهد چهره‌هایی می‌شویم که شاید زمانی ممنوع تصویر بوده یا مشکلی داشته، بر اساس شرایط حاکم جو رسانه در آن زمان است.

وی با اشاره به برنامه‌های ویژه‌ای که رسانه‌های خارجی برای جذب مردم دارند افزود: استفاده از استارها در مناسبت‌های ویژه سال مانند عید نوروز در این رسانه‌های بیگانه امری معمول است ولی با توجه به شرایط حاکمی که در این فضا برای آن‌ها وجود دارد اگر حتی وارد کشور ما هم شوند بیشتر از یک سال در بورس نخواهند بود؛ درحالی که هنرمندان داخلی ما سال‌ها است در بین مردم محبوب هستند.

زارعی از تولید روزانه 15 میلیون اتفاق و خبر در دنیا خبر داد و گفت: از این میزان خبر می‌توان 10 رسانه و پایگاه خبری برتر را در جریان سازی اخبار مؤثر دانست که سرخط‌ها از آن‌ها صادر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به فضای رسانه‌ای حاکم بر انتخابات سال 88 تصریح کرد: در زمان انتخابات آن سال، مایکل جک سن فردی که بر ضد ظالمان سیاه پوست بود و با تغییراتی که در این مسیر برایش به وجود آمد به عنوان چهره‌ای مطرح در دنیا جا گرفته بود و فوت وی راه نجاتی برای ایران در وضعیت انتخاباتی بود که ثانیه به ثانیه آن توسط رسانه‌های خارجی گزارش می‌شد و فضا را برای تخریب انتخابات تشدید می‌کرد.

کارشناس اجتماعی با این مثال از سایه‌افکنی یک خبر بر دیگر اخبار مهم و به حاشیه راندن آن‌ها گفت و افزود: در آن زمان خبر این شخصیت، به‌ عنوان خبر رتبه یک رسانه‌های مطرح جهان قرار گرفت و انتخابات ایران از رتبه یک به رتبه 4 و 5 نزول کرد.

وی در این بحث پایان خاطرنشان کرد: نیز در این جریانات توانست با جریان سازی مناسب جداسازی میان افرادی که رأی دادند، با آن‌هایی که در کف خیابان‌ها ریختند انجام دهد و جو رسانه‌ای غالب را به دست گیرد؛ اما متأسفانه به علت اینکه در کشور ما رسانه‌ها مناسبتی و تاریخی هستند پس از مدتی این جریان سازی را رها کرد که نهایتاً وضعیت به حالت اول برگشت کرد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.