سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:02 - پنجشنبه 03 بهمن 1392

با تدابیر دولت یازدهم؛

بارقه ی امید در دل تولید کنندگان کفش اصفهان پدید آمد

امروزه بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه مصرفی صنعت کیف و کفش در داخل کشور تولید می شود و این موفقیت قابل توجهی در عرصه تولید داخلی است که با تلاش و همت جوانان ایرانی در راستای رسیدن به خود کفایی و پیشرفت حماسه اقتصادی محقق شده است.

کیفیت خوب در کنار قیمت مناسب همه جا مشتری دارد، زمانی که کیفیت از سوی تولیدکننده ارایه می شود، مسؤولین نیز باید برای کاهش قیمت تمام شده به کمک تولیدکنندگان بیایند.

تولیدات کفش در ایران قابلیت رقابت با کشورهای مطرح در صنعت کفش را دارد و همچنین در کشور های آسیایی بسیار پر طرفدار است اما برخی تولیدی ها به دلیل مشکلات مالی و دشواری مسیر حمایت دولت امکان صادرات را ندارند.

واردات بیش از حد کفش های چینی با کیفیت پایین و قیمت های به ظاهر ارزان نیز یکی دیگر از مشکلات اساسی تولیدکنندگان داخلی بود که با اطلاع رسانی های مکرر مردم به این باور رسیدند که کفش ایرانی از نظر کیفیت بهتر و بادوام تر است.

رئیس اتحادیه کفاشان شهر اصفهان در ارتباط با مشکلات واحد‌های تولید کفش می گوید: بر اساس آمارگیری اتحادیه کفاشان اصفهان، ۴۷۰ واحد صنفی کفش در این شهر فعالیت می‌کنند که از این تعداد حدود ۴ واحد تولید کفش در اشل صنعتی استان اصفهان فعال است و مهم‌ترین مطالبه این واحد‌ها تسهیل دریافت وام‌های کم‌بهره مدت‌دار است.

اکبر زاهدی می افزاید: این واحد‌ها انتظار دارند با توجه به پایین بودن قدرت واحد‌های شهرستانی برای تامین نقدینگی، دولت جدید فرآیند دسترسی به این وام‌ها را برای تولید کنندگان تسهیل دهد.

وی یادآور می شود : ۴۰۰ واحد زیرزمینی تولید کفش نیز در شهر اصفهان فعالیت می کنند که اگر از امتیازهایی که به قالی بافان ارایه می شود، بهره مند شوند به رونق هر چه بیشتر تولید کمک شایانی می شود.

وی مشکلات مرتبط با نیروی کار و درصد های بالای بیمه تامین اجتماعی و دارایی را از دیگر مشکلات واحد‌های تولیدی دانسته و ادامه می دهد: در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته، دولت با ایجاد انگیزه برای جذب نیروی کار کمک بزرگی به صنعتگران و کارفرمایان برای پرداخت هزینه‌های بیمه‌ای می‌کند ، این در حالی است که در کشور ما میزان حق بیمه برای کارگاه‌هایی که ۵ نفر نیروی کار دارند به نسبت مناسب است، اما با افزایش تعداد کارگران شرایط برای کارفرما سخت‌تر می‌شود.

وی معتقد است بالا بودن نرخ مالیات عامل دلسردی بسیاری از کارفرمایان فعال در صنعت تولید کفش شده است چرا که به دلیل بالا بودن نرخ مالیات و هزینه‌های دارایی و ایجاد موانع مختلف بر سر راه تولید، بسیاری از تولید کنندگان ورشکسته  بدهی کلانی به این  ادارات دارند و این موضوع سبب شده تا آن‌ها رغبتی برای فعالیت نداشته باشند.

زاهدی پیرامون برخی موارد قوانین کار که باعث شده کارفرمایان تعداد کارگران خود را به حداقل برسانند، پیشنهاد داد صندوق ذخیره سنوات کارگران تشکیل شود و کارفرمایان حق سنوات کارگران خود را پایان هر سال به این صندوق واریز نموده تا با کارگران خود دچار مشکل نشوند.

زاهدی بیان می کند: چنانچه اداره دارایی و تامین اجتماعی سهم پرداختی تولید کنندگان کفش را کاهش دهند باعث ایجاد انگیزه در فعالان تولیدکننده کفش می شود.

تولید کنندگان کفش به مواد اولیه مرغوب دسترسی ندارند

صنعت کفش تا سال گذشته تنها موضوع تحریم ها را داشت که چندان فشاری بر تولید کنندگان این بخش وارد نکرد اما از سال جاری مشکلات جدیدی گریبان این صنعت را گرفت که واردات مواد اولیه و حتی دمپایی پلاستیکی از جمله این موارد محسوب می شود.

رئیس اتحادیه کفاشان شهر اصفهان  عدم دسترسی به مواد اولیه مرغوب از جمله چرم، آستر، زیره، یراق آلات و دیگر مواد اولیه را یکی از مشکلات تولیدکنندگان این صنف یاد کرده و بیان می کند: عدم کیفیت این مواد اولیه یادشده باعث پایین آمدن کیفیت کفش های تولید شده می شود.

با اشاره به مشکلات حمل و نقل کارگاه‌های تولیدی،می گوید: تولید کننده شهرستانی ناگزیر است که هزینه حمل و نقل بیشتری پرداخت کند تا بتواند محصول خود را به بازار‌های فروش برساند و این هزینه‌های حمل و نقل سبب شده تا قدرت رقابت تولید کننده کاهش یافته و بر قیمت محصول نهایی اثر بگذارد.

زاهدی بکارگیری ماشین آلات فرسوده را از دیگر مشکلات تولید کنندگان می داند و بیان می کند: از رده خارج بودن دستگاهها و ماشین آلات کفاشی و چرم سازی و عدم دسترسی تولیدکنندگان به قالب ماهیچه استاندارد و دیگر ماشین آلات کفاشی مشکل مهمی بر سر راه فعالیت تولیدکنندگان کفش به شمار می رود.

وی دسترسی نداشتن به تکنولوژی روز و طراحی و مدل گیری به روش های جدید ، نداشتن توجیه اقتصادی در تولید کفش که باعث بیکاری کارگران و تغییر شغل کارفرمایان شده است و همچنین سوء استفاده برخی از عمده فروشان و بنکداران از تولیدکنندگان و عدم پرداخت بهای کفش ارایه شده یا پرداخت چک های طولانی مدت که در نهایت منجر به ورشکستگی تولید کننده می شود را از جمله دیگر مشکلات تولیدکنندگان کفش در اصفهان برشمرد.

رئیس اتحادیه کفاشان شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر کارگران تحصیل کرده در صنف تولید کفش بسیار اندک هستند، ادامه می دهد: علیرغم امضای تفاهم نامه این اتحادیه با اداره کل فنی و حرفه ای استان اصفهان جهت آموزش علاقمندان به این حرفه، بایستی رشته کفش در دروس راهنمایی و دبیرستان و مقاطع بالاتر در نظر گرفته شود تا با جذب علاقه مندان به حرفه تولید کفش و شناسایی بازارهای هدف بازار تولید کفش را رونق بخشیده و زمینه صادرات هر چه بیشتر به کشورهای دیگر را فراهم کنیم.

اختصاص وام های کم بهره ضروری است!

در ۱۵ سال گذشته، سهمیه تولید در صنعت کفش استان اصفهان از ۴۵ تا ۵۱ میلیون به ۱۱ میلیون جفت کفش یا دمپایی کاهش داشته است .

رئیس اتحادیه کفاشان شهر اصفهان ضمن تایید این آمار ، از کاهش ۴۰ میلیونی تولید در صنعت کفش این استان طی ۱۵سال گذشته خبر می دهد و می افزاید: با سیاست های اقتصادی دولت تدبیر و امید در حوزه صنعت کفش رونق تازه ای به واحد های تولید کننده کفش بخشیده شود و بارقه ای از امید در دل تولید کنندگان کفش پدید آمد

این فعال صنفی در ادامه با اشاره به رکود حاکم بر صنعت کفش استان اصفهان، بیان می کند: این رکود که ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه، کمبود نقدینگی، به روز نبودن ماشین آلات واحدهای تولیدی، واردات کفش‌های چینی و عدم آموزش کارگران است، تولید کفش استان را به شدت کاهش داده است.

به گفتهٔ زاهدی، تولیدکنندگان کفش اصفهان برای نوسازی ماشین آلات واحد‌هایشان، نقدینگی ندارند و لازم است وام‌های کم بهره به آنان اختصاص یابد.

وی تصریح می کند: در صورتی که دولت برای رفع کمبود‌ها کمک کند صنعت کفش استان، ظرفیت اشتغالزایی دوبرابری نسبت به شرایط موجود را دارد.

به هر حال آنچه مسلم است اینکه صادرات در صنعت کفش اهمیت زیادی دارد و دولت باید بازار هدف در سایر کشور‌ها را شناسایی کند تا وجهه صادراتی صنعت کفش استان تقویت شود.

با حمایت بیشتر مسؤولان از تولیدکنندگان ضمن مطرح شدن کالای ایرانی در بازارهای جهانی، افزایش صادرات و ارز آوری به داخل کشور و از همه مهمتر ایجاد اشتغال را خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه کفاشان شهر اصفهان امیدوار است دولت یازدهم با توجه بیشتر به صنعت کفش، رونق و اشتغال‌آفرینی آن کمک بزرگی به حیات این صنعت و تحول اساسی آن داشته باشد و با تقویت رابطه دولت و تولیدکنندگان و تدابیر ارزنده در‌های صنعت کفش بیش از پیش بر روی تولیدکنندگان باز شود.

گزارشگر: راضیه کشاورز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.