سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:58 - پنجشنبه 03 بهمن 1392

آیا کسی برای تحقق حماسه اقتصادی تلاش می کند؟

اگر در برنامه ریزی های کوتاه مدت جامعه نگرشی بر تحقق سند چشم انداز بیست سال توسعه و نیل به اهداف ایران ۱۴۰۴ داشته باشیم بدون شک با مواردی همچون تحقق حماسه اقتصادی برخوردهای شعارگونه نخواهیم کرد…

 مسعود جعفریان صدیق/ در حالی دهمین ماه سال جاری را سپری کردیم که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال جاری را سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام گذاری نمودند.

بنا به صحبت های مسوولان مختلف کشور حماسه سیاسی با حضور مردم در یازدهمین دوره ریاست جمهوری و انتخابات شوراها و همچنین در مناسبت های دیگر همچون روز قدس محقق شد و این امر بدون شک پشتوانه ای تاثیرگذار برای تحقق حماسه اقتصادی است.

رویکردی که متاسفانه در سطوح مختلف جامعه در برخورد با نام گذاری سال ها توسط رهبری برخوردی شعارگونه بوده است که با ابتدای سال در همه ی سطوح پررنگ تر می باشد و هر چه ماه های پایانی نزدیک می شود رنگ کمتری می گیرد.

اقتصادی

رهبری در دیدار امسال خود با دانشجویان در ماه مبارک رمضان با بیان اینکه حماسه‌ى اقتصادى یک عنوان است، افزودند: «درباره‌ى حدود این عنوان می شود فکر کرد، بحث کرد؛ راهکارهاى رسیدن به این حماسه را می شود بحث کرد. محیط هاى دانشگاهى و دانشجوئى می توانند در این زمینه فعال باشند. اینها جزو بحث هائى است که می تواند سرنوشت کشور را تغییر دهد. البته حماسه‌ى اقتصادى یک مسئله‌ى زودگذر نیست؛ اینجور نیست که حالا ما چند ماه حماسه‌ى اقتصادى به راه بیندازیم و به نتائجى دست پیدا کنیم»، و در نهایت ماموریت هایی را برای اقشار مختلف تبیین نمودند.

زمانی که بخواهیم موضوعی محقق شود نیازمند یک خرد جمعی و همت جمعی هستیم که این موضوع نیازمند یک برنامه ریزی قوی و اتاق فکر در جهت نیل به آن اهداف است.

اگر در برنامه ریزی های کوتاه مدت جامعه نگرشی بر تحقق سند چشم انداز بیست سال توسعه و نیل به اهداف ایران ۱۴۰۴ داشته باشیم بدون شک با مواردی همچون تحقق حماسه اقتصادی برخوردهای شعارگونه نخواهیم کرد.

چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت مهمترین مشکل واحدهای صنعتی را عدم اعتبارات دانست و با بیان اینکه نیازمند همکاری بیشتر بانک مرکزی هستیم زنگ خطری به صدا درآمد که آن همتی که باید در جهت تحقق حماسه اقتصادی باشد، وجود ندارد.

تولید و خودکفایی در زمینه های مختلف از شاخص ترین اصول تحقق حماسه اقتصادی است در صورتی که هر روز شاهد حضور کالاهای چینی و اخیرا هندی به لطف سود سرشار بازرگانان و تجار ایرانی هستیم که این امر تولیدکنندگان را با مشکلات زیادی روبرو نموده است.

هزینه های سرسام آور سازمان های دولتی و تابع یکی دیگر از ارکان مانع تحقق حماسه اقتصادی است که می توان با برنامه ریزی های بهتر در این جهت حرکت نماییم.

عدم توجه به سرمایه گذاری های عموم مردم و موانع سخت سرمایه گذاری از دیگر عوامل است و نیازمند قوانین هستیم که در این زمینه ها تسهیل شود.

مقام معظم رهبری نام گذاری سال ها را بر مبنای یک برنامه ریزی و تحلیل شرایط بیان می کنند ایشان در مرداد سال ۱۳۹۱ در جمع کارگزاران نظام می فرمایند: «این شعارهاى سال حلقه‌هائى بود براى ایجاد یک منظومه‌ى کامل در زمینه‌ى مسائل اقتصاد؛ یعنى اصلاح الگوى مصرف، مسئله‌ى جلوگیرى از اسراف، مسئله‌ى همت مضاعف و کار مضاعف، مسئله‌ى جهاد اقتصادى، و امسال تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه‌ى ایرانى. ما اینها را به عنوان شعارهاى زودگذر مطرح نکردیم؛ اینها چیزهائى است که می تواند حرکت عمومى کشور را در زمینه‌ى اقتصاد ساماندهى کند؛ می تواند ما را پیش ببرد. ما باید دنبال این راه باشیم».

همانطور که در بیانات رهبری می بینیم نام گذاری سال های گذشته همه در راستای تحقق حماسه سیاسی بوده است و واقعیت این است که در سال جاری باید علاوه بر برداشت نتایج سال های گذشته اتفاق ویژه و متفاوت از روال عادی محقق می شد؟

همه ی این موارد باعث می شود که موانع تحقق حماسه اقتصادی هر روز پررنگ تر شود و با نزدیک شدن به پایان سال منتظر نام گذاری سال جدید باشیم و امیدوار باشیم که معجزه ای رخ بدهد و نام گذاری سال محقق شود. به نظر شما نامگذاری امسال به چه اسمی تعلق خواهد گرفت؟

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.