سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:00 - چهارشنبه 25 دی 1392

ساز آموزش و پرورش برای «پنج‌شنبه‌ها» کوک نیست

سؤال اینجاست که بین «لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌‌ها» با اینکه «دانش‌آموزان هر ۶ روز هفته به مدرسه می‌روند ولی یک روز بدون کیف و کتاب هستند»، چه تفاوتی است؛ به نظر می‌آید ساز آموزش و پرورش برای تعیین تکلیف پنج‌شنبه‌های مدارس کوک نیست.

به گزارش اصفهان شرق، این روزها موضوع تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس از موضوعات داغ آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

موضوعی که با انتشار خبری از وزیر آموزش و پرورش مبنی بر «لغو تعطیلی پنج‌شنبه های مدارس از سال آینده» آغاز شد و با اظهارات متفاوت مسئولان دیگر و حتی آقای وزیر ادامه یافت.

در خبر وزیر آموزش و پرورش آمده است: «در سال تحصیلی 94-93 تعطیلی پنج‌شنبه‌ها لغو خواهد شد و به جای آن یک روز جایگزین در هفته دانش‌آموزان بدون کیف ‌و کتاب به مدرسه می‌روند و فعالیت می‌کنند».

فانی ادامه داد: «از سال تحصیلی آینده مدارس یک روز از شش روز هفته را به غیر از جمعه پذیرای دانش‌آموزان بدون کیف‌وکتاب هستند که روز این برنامه آزاد در هر یک از مدارس به تشخیص مسئولین آن مدرسه است».

وی افزود: «در روز بدون کتاب دانش‌آموزان به فعالیت‌های هنری یادگیری مهارت های زندگی می‌پردازند».

وزیر آموزش ‌و پرورش اظهار داشت: «کارگروهی از معاونت پرورشی آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،معاونت تربیت بدنی، معاونت ابتدایی ومتوسطه ،در حال بررسی این طرح است».

فانی خاطرنشان کرد: «این طرح در ابتدا برای مدارس مقطع ابتدایی و اول متوسطه اجرایی خواهد شد».

آنچه مسلم است، تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس بر اساس طی یک مراحلی اجرا شده است و اگر بخواهیم این مراحل را زیر سؤال ببریم، آموزش و پرورش را زیر سؤال برده‌ایم.

آیا می‌توان عنوان کرد که وزیر سابق آموزش و پرورش شخصاً و بدون طی هیچ مراحلی به تعطیلی مدارس در روزهای پنج‌شنبه اقدام کرده است؟ و آیا مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بدون بررسی کارشناسی صادر شده است؟

شورای عالی آموزش و پرورش در هشتصد و سی و چهارمین جلسه خود که در تاریخ 5 اسفند 89 برگزار شد، مصوبه‌ای با موضوع «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» داشته است.

در بند “یک ” ماده «2» این مصوبه با اشاره به نکات ضروری در تنظیم «برنامه هفتگی» دانش‌آموزان آمده است: «برنامه آموزشی و تربیتی هفتگی مدرسه در قالب 25 جلسه آموزشی برای کلیه پایه‌های تحصیلی منحصراً در 5 روز اول هفته سازماندهی و اجرا شود».

در ماده «4» این مصوبه نیز تصریح می‌کند: «مدارس ابتدایی می‌توانند روزهای پنج‌شنبه برای طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی و تربیتی از قبیل «فعالیت‌های مکمل و فوق‌برنامه شامل اردوها، بازدیدها و فعالیت‌های ورزشی»، شرکت معلمان در گروه‌های آموزشی و آموزش‌های ضمن‌خدمت، ارتباط با خانواده‌ها، دوره‌های آموزش خانواده و نظایر آن دایر باشند».

به گزارش فارس، معنای این مصوبه چیست؟ اینکه برنامه آموزشی و تربیتی هفتگی مدارس تنها در 5 روز اول هفته برگزار می‌شود، و اینکه مدارس می‌توانند در روز پنج‌شنبه برنامه‌ها فوق برنامه داشته باشند، آیا به این معنا نیست که روز پنج‌شنبه به دست مدارس سپرده شده است؟

آیا کلمه «می‌توانند» به معنای اجبار است؟ و این کلمه به این معنا نیست که به مدارس برای برگزاری یا عدم برگزاری برنامه‌های فوق برنامه اختیار داده شده است؟

* خبری که تکذیب شد!

پس از آنکه وزیر آموزش و پرورش ماجرای لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را مطرح کرد، برخی مسئولان آموزش و پرورش نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند که جای بسی تأمل است.

علی زرافشان معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش به یکی از رسانه‌ها گفت: «خبری که از قول وزیر اعلام شده به درستی منعکس نشده چرا که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده می‌خواهد نحوه استفاده از روز پنجشنبه را تغییر دهد».

وی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی و متوسطه به قوت خود باقی است، گفت: «تعطیلی پنجشنبه‌ها لغو نمی‌شود، بلکه نوع اجرای آن تغییر خواهد کرد».

پس از انتشار این خبر نیز، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش که فعلا در سکوت خبری سپری می‌کند، در سایت مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش در خصوص انتشار خبر لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌ها از سوی وزیر آموزش و پرورش، گفت: «بر اساس دستور وزیر آموزش و پرورش کمیته‌ای با مسئولیت معاونت پرورشی و فرهنگی و با حضور نمایندگان معاونت‌های تربیت‌بدنی و سلامت، آموزش متوسطه، آموزش ابتدایی، مشارکت های مردمی، کانون پرورش فکری کودکان و تشکل‌های دانش‌آموزی تشکیل شده که در خصوص طرح پیشنهادی با عنوان یک روز مدرسه بدون کیف و کتاب، مطالعه و تحقیق شود».

وی با بیان اینکه در این کمیته مقرر شده این طرح سال تحصیلی آینده در تعدادی از مدارس داوطلب، در دو دوره ابتدایی و متوسطه اول به صورت آزمایشی اجرا شود، تصریح کرد: «در پایان سال تحصیلی و اخذ نتایج ارزیابی، در صورتی که این طرح  با موفقیت انجام شود، پس از بررسی های نهایی و رفع هرگونه اشکال و انجام مصوبات قانونی، به صورت تدریجی به مدارس دیگر تعمیم داده خواهد شد».

اما وزیر آموزش و پرورش هم پس از خبر اولی، از تصمیم‌گیری درباره پنج‌شنبه مدارس بعد از تحقیق و پژوهش و اجرای آزمایشی آن خبر داد.

* ایجاد نگرانی در بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان و معلمان

مدت‌هاست که آموزش و پرورش به خبرنگاران اجازه نمی‌دهد که در حاشیه برنامه‌ها با آقای وزیر صحبت کنند و هیچ نشست خبری نیز از زمان تصدی پست وزارت توسط علی‌اصغر فانی برگزار نشده است.

اینکه در فضای عدم برگزاری نشست خبری یا گفت‌وگوی اختصاصی، رسانه‌ای مجوز گفت‌وگو با وزیر را می‌گیرد اما خبری از وزیر آموزش و پرورش منتشر می‌شود که مسئولان آموزش و پرورش آن را تکذیب می‌کنند جای بسی تعجب دارد.

چرا که صحبت از یک خبر نیست بلکه صحبت از بیش از 12 میلیون دانش‌آموز، حدود یک میلیون فرهنگی و خانواده‌های دانش‌آموزان است که اکثر جمعیت کشور را درگیر می‌کند.

از سویی سؤال اینجاست که بین «لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌‌ها» با اینکه «دانش‌آموزان هر 6 روز هفته به مدرسه می‌روند ولی یک روز بدون کیف و کتاب هستند»، چه تفاوتی است؛ اصل قضیه که پنج‌شنبه‌ها تعطیل نخواهد بود، پابرجاست.

به نظر می‌آید هنوز ساز آموزش و پرورش برای تعیین تکلیف پنج‌شنبه‌های مدارس کوک نیست و خبری اعلام شده است که هنوز در کارگروه مربوطه به تصمیم‌گیری نهایی نرسیده است و تنها موجب ایجاد نگرانی در خانواده‌ها شده است.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.