سرویس: اقتصادی 15:10 - دوشنبه 21 فروردین 1396

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان مطرح کرد

ضعف جدی تیم اقتصادی دولت در حفظ رقابت‌پذیری تولید ملی/ دولت جدیت لازم برای مبارزه با قاچاق را نداشت

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به عملکرد غلط تیم اقتصادی دولت در حفظ رقابت‌پذیری تولیدات داخلی گفت: یکی از گله‌های صاحبان صنعت، افزایش هزینه‌های تولید و کاهش رقابت‌پذیری تولیدات داخلی است.

به گزارش اصفهان شرق، سید ناصر موسوی لارگانی در رابطه با عملکرد دولت در کنترل قاچاق اظهار کرد: دولت ادعا می‌کند در سال 1395، عدد قاچاق را از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار رسانده است اما وضعیت صنایع و بازارها، این اعداد را تأیید نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: با فرمانی که سال گذشته مقام معظم رهبری در رابطه با مبارزه با قاچاق فرمودند و تأکید کردند که هر جا محموله قاچاق پیدا شد باید سوزانده شود؛ انتظار می‌رفت حجم قاچاق به میزان بیشتری کاهش یابد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند؛ در جاهایی که باید با قاچاق مبارزه می‌شد، این مبارزه با جدیت انجام نشد و در مقابل آن، به موضوعات کوچک‌تری نظیر جمع‌آوری اجناس قاچاق از مغازه‌ها و جریمه مغازه‌داران پرداخته شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان، با اشاره به مبادی ورودی کالای قاچاق اظهار داشت: در مرزهای کشور بعضاً جاهایی وجود دارد که کانتینرها قاچاق به‌ راحتی وارد کشور می‌شود و دولت وظیفه دارد بر این موضوعات تمرکز کند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم جدیت دولت در مبارزه با قاچاق تصریح کرد: نمی‌توان تنها یک دستگاه نظیر گمرک را متهم به کم‌کاری کرد زیرا گمرک نیز از دولت و مجلس انتظار دارد برای به‌ روزرسانی تجهیزات نظارتی نظیر سامانه‌های اشعه ایکس کمک کنند؛ اما با تجهیزات فعلی نیز عملکرد این دستگاه‌ها راضی‌کننده نیست.

موسوی با اشاره به وجود قاچاق خرد نظیر کوله‌بری و بازارچه‌های مرزی خاطرنشان کرد: بسیاری از مرزنشینان نجیب کشور از روی ناچاری به این مشاغل رو آورده‌اند و دولت باید برای کاهش این نوع قاچاق، ابتدا زمینه‌های اشتغال در شهرهای مرزی را فراهم کند؛ مضافاً، حجم کوله‌بری و روش‌هایی نظیر آن، در برابر قاچاق کشور عدد درخوری نیست.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در رابطه با نیمه‌تمام ماندن طرح‌های مبارزه با قاچاق در سال قبل گفت: موضوع قاچاق لوازم‌خانگی موضوع بسیار مهمی است که حجم بالایی از قاچاق آن، با دور زدن قانون و از طریق مبادی قانونی صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که کالای مشابه آن به‌ وفور در کشور در حال تولید است و در طرح قبلی که در اواسط سال گذشته کلید خورد، در مقطع کوتاهی با جدیت دنبال شد اما مانند بسیاری از طرح‌های دولتی، نیمه‌تمام رها شد و عاملان قاچاق که می‌دانستند این طرح‌ها مستمر نیست؛ هیچ مشکلی را متحمل نشدند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با اجرا نشدن صحیح قوانین مرتبط با حمایت از تولید ملی و مبارزه با قاچاق تصریح کرد: از نظر قانونی، بسترهای مناسبی فراهم شده و برای مثال، قانون رفع موانع تولید که می‌تواند بسیاری از مشکلات تولید را حل کند پس از گذشت سه سال از تصویب، همچنان اجرا نمی‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در خاتمه با اشاره به عملکرد غلط تیم اقتصادی دولت در حفظ رقابت‌پذیری تولیدات داخلی خاطرنشان کرد: در بازدیدهایی که از صنایع داریم، یکی از گله‌های صاحبان صنعت، افزایش هزینه‌های تولید، ارزان تمام شدن واردات و کاهش رقابت‌پذیری تولیدات داخلی است که همه این اتفاقات، حاصل اقدامات غلط تیم اقتصادی دولت در این زمینه است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.