رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان
معافیتهای مالیاتی ابزار حمایتی مسؤولان از تولید ملی/تولیدات ملی پوشاک خیلی بهتر از نمونههای خارجی است
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان در گفتوگو با فارس در آستانه سال جدید از وضعیت این صنف در سال گذشته و کیفیت بالای پوشاک ایرانی نسبت به پوشاک خارجی گفت.
به گزارش اصفهان شرق، امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نام نهادهاند، نامی که همه مردم را اعم از مسؤولان و دیگر اقشار مردم را مخاطب خود قرار میدهد، چرا که تنها راه برونرفت از وضعیت فعلی اقتصاد ایران، حمایت تمام قد از تولیدات ملی است.
* معافیتهای مالیاتی برای تولیدکنندگان، ابزار حمایتی مسؤولان از تولید ملی است
نگاهی به سیاستهای اقتصاد دیگر کشورهای دنیا از جمله وضع تعرفههای سنگین واردات برای محصولات خارجی و معافیتهای مالیاتی و گمرکی برای تولیدکنندگان داخلی نشان میدهد که تنها وسیله شکوفایی و پویایی اقتصاد هر کشور حمایت از تولیدات داخلی آن است، حمایتی که اگر کامل انجام شود منجر به افزایش کیفیت محصولات داخلی نیز میشود و از این رو حمایت جدی مسؤولان میتواند کلید حل مشکل اقتصاد کشور باشد.
طرف دوم این حمایت که همان مردم هستند نیز برای شکوفایی اقتصادی که خود در آن زیست میکنند، لازم و ضروری است؛ حمایت از ساخت ایران یعنی اشتغال جوانان بیکاری که به خصوص در این ایام نوروز و دید و بازدیدهای عید در بین بستگان خود میبینند، حمایت از کالای ایرانی یعنی صحبت از شکوفایی اقتصادی و گشایشهای مالی برای همه مردم به جای صحبت از رکود و گرانی و بیکاری دردید و بازدیدهای عید.
پوشاک در میان محصولات، از آن دسته کالاهایی است که همه مردم کم و بیش با آن سر و کار دارند و حمایت از آن نه تنها موجب رفع رکود بازار میشود که با تلاش جدی میتواند پا به رقابتهای جهانی بگذارد و برند ایرانی را به تن مردم دیگر کشورها نیز ببینیم.
* افزایش کیفیت پوشاک ایرانی در سالهای اخیر
ابراهیم خطابخش رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان در گفتوگوی تفصیلی از مشکلات پیش روی صنعت پوشاک کشور گفت و راه حل آن را نیز تنها حمایت از ساخت ایران دانست.
*تا چه میزان کالای قاچاق در بازار پوشاک وجود دارد؟
خطابخش: ورود کالای قاچاق همواره بوده و هنوز هم هست و تا به حال یاد نداشتم که اعلام کند ورود کالای قاچاق به کشور صفر شده است و این مورد در خصوص پوشاک هم وجود دارد اما ما واحدهای صنفی خود را بازرسی میکنیم و اگر واحدی کالای قاچاق داشته باشد آن را جمعآوری میکنیم که البته این میزان بسیار کم شده است.
وضعیت تولید پوشاکمان در این چند سال بسیار بهتر شده است و محصولات ایرانی کیفیت بیشتر و بهتری پیدا کرده است و اگر حمایتی از این تولیدکنندگان صورت گیرد و امیدوار به حمایت باشند وضعیت بسیار بهتر خواهد شد.
*بزرگترین مشکل صنف پوشاک چیست؟
خطابخش: بزرگترین مشکل پوشاک چه در تولیدکنندگان و چه فروشندگان، اداره دارایی است که سازمان امور مالیاتی کشور باید بیشترین حمایت را از تولیدات ملی و داخلی داشته باشد. این مالیاتها در سال 96 به حدی زیاد و کمرشکن بود که بسیاری از تولیدکنندگان و حتی فروشندگان، واحدهای کسبی خود را تعطیل کردند و اگر این روند ادامهدار باشد باید منتظر تعطیلی واحدهای دیگری هم باشیم اما در کل کاهش واردات و بیشتر شدن بازرسیها به بهتر شدن کیفیت محصولات منجر شده است.
* دستورالعمل قانونمند شدن برندهای خارجی پوشاک چه تأثیری بر تولیدات داخلی داشته است؟
خطابخش: تا پیش از سال 95 که دستورالعمل فعالیت رسمی و مجوز دار پوشاک خارجی در ایران صادر شد بسیاری از افراد بودند که تنها تابلوی یک شرکت خارجی را داشتند اما مجوز نداشتند و فعالیت غیرقانونی داشتند که ابلاغ این دستورالعمل باعث شد تعداد این فروشگاههای غیر مجاز کاهش یابد و همان تعداد نماینده نمانامهای خارجی که بودند هنوز هم هستند و چیزی اضافه نشده است.
قانونمند شدن فعالیت برندها باعث شد تا حدود 20 نمایندگی غیر مجاز تعطیل شود و امروز بیشتر از 15 نماینده برند خارجی در اصفهان نداریم و دیگر فعالیت این نمانامهای خارجی قانونمند شده و از این رو وضعیت بسیار بهتر شده است؛ این کار روی تولید داخلی نیز تأثیر مثبت گذاشته و کیفیت تولیدات ایرانی بهتر و بیشتر شده است.
*کیفیت محصولات ایرانی در مقایسه با پوشاک خارجی را چگونه ارزیابی میکنید؟
خطابخش: بارها اعلام کردیم که یکی از مشکلات اصلی عدم تبلیغات ملی برای محصولات ساخت ایران است و اگر وقت گذاشته شود، فرهنگسازی لازم انجام شود و در خصوص مصرف کالای ایرانی تبلیغ شود، حجم تولیدات ملی بسیار بیشتر هم میشود و در نتیجه مشکلات کمتر هم میشود.
اگر خدا را گواه بگیریم، تولیدات ملی پوشاک خیلی بهتر از نمونههای خارجی است اما به دلیل هزینههای بالا برای تولید یک محصول از جمله دستمزد بالا، هزینه تولیدات ملی گرانتر تمام میشود، بیمه، مالیات، هزینههای جاری و … سبب افزایش قیمت تمام شده یک محصول میشود.
*چرا مردم به سراغ کالاهای خارجی میروند.
خطابخش: اگر هزینههای تولید کمی کاهش یابد محصولات همین اصفهان و نه حتی تولیدات تهران، با نمانامهای خارجی قابل رقابت و برتری است و یکی از دلایلی که مردم به سراغ جنس خارجی میروند قیمت پایینتر آن است پس لازم است در خصوص کاهش هزینههای تولید یک محصول داخلی، همه تلاش کنند.
*بازار سال 96 پوشاک چگونه بود؟
خطابخش: سال 96 بازار خوبی نداشتیم، سالهای قبل همیشه از بهمن ماه شب عید پوشاک هم آغاز میشد اما امسال تا اواسط اسفند هم خبری نبود، هر چند خیابانها شلوغ بود اما کسی آن چنان خریدی نمیکرد و دفتر فروش واحدهای صنفی حاکی از یک فروش سینوسی بوده است، یک روز فروش کم بود و یک روز فروش نسبتاً خوب بود.
البته بازار شب عید نسبت به بقیه ایام سال 96 بهتر شده بود اما آن چیزی نبود که کاسبان انتظار آن را داشتند، بازار 96 نسبت به سالهای قبل بدتر بود، فروش زمستانه سال 96 هم بسیار کم بود که رکود بازار، بالا بودن قیمتها، کاهش قدرت خرید مردم و البته سرد نبودن زمستان باعث شده بود تا فروش زمستانه بسیار کمی داشته باشیم.
انتهای پیام/فارس