سرویس: اجتماعی » حوادث 12:32 - پنجشنبه 05 دی 1392

بدخیم تر از بی بی سی!

در کنار بی بی سی فارسی شبکه من و تو با پسوند فرهنگی و سرگرمی وارد تهدیدات نرم علیه جمهوری اسلامی ایران شد. تفاوت اصلی این شبکه با بی بی سی هجوم به سبک زندگی اسلامی بود…

 

میلاد ذوالفقاری / بی بی سی فارسی [bbcpersian] شبکه خبری ماهواره ای است که از زیرمجموعه های سرویس جهانی بی بی سی می باشد و بودجه این شبکه خبری بطور مستقیم از سوی وزارت خارجه انگلیس تامین می شود این در حالی است که بخش مدرسه روزنامه نگاری آکادمی بی بی سی فارسی در صفحه اصول اخلاقی و ارزش های خود در دو بخش به استقلال و بی طرفی تاکید می کند. برای نمونه در بخش اسقلال این را بیان می دارد که: « استقلال نظری به تنهایی کافی نیست و باید در عمل هم نشان داد که مستقل فکر و عمل کنیم.»

اما شبکه بی بی سی فارسی از زمان شروع پخش تلویزیونی اش جمهوری اسلامی را وارد منازعات قدرت نرم کرد. آنچه که در بخش های متعدد بی بی سی فارسی مشاهده شده است دروغ گو نامیدن رسانه ملی در فتنه ۸۸ و تخریب گسترده مسئولین نظام و انتشار اخبار جهت دار از سوی این شبکه حکومتی انگلستان می باشد.

152162_147

اگر در گذشته مجموعه تلویزیون های ماهواره ای لس آنجلسی بطور مستقیم به مقابله با مسئولین بر می خواستند و در آن از دروغ گرفته تا توهین مشاهده می شد، حالا شبکه تلویزیونی وارد مقابله با جمهوری اسلامی شده است که از آخرین تکنیک های عملیات روانی در حوزه خبر و رسانه بهره می برد که این در تکنیک [ تصویربرداری، استدیوهای مدرن، ارتباط های وب کمی، پوشش خبری مناسب و…] و تاکتیک [حضور خبرنگاران ایرانی همچون فرناز قاضی زاده، کسری ناجی، نفیسه کوهنورد، فرداد فرحزاد و…  که سابقه فعالیت در رسانه های داخلی را دارند، بهره وری از کارشناسان سیاسی و مسئولین سابق اجرایی جمهوری اسلامی نظیر حسین باستانی،‌ عطاء الله مهاجرانی، فاطمه حقیقت جو و…]  استفاده می نماید و به خاطر همین تکنیک ها و تاکتیک های خبری بی بی سی بود که نیوز ویک[Newsweek] در سال ۲۰۰۹ میلادی این شبکه را هیجدهمین شخصیت قدرتمند در ایران قلمداد کرد.

اما بعد؛ در کنار این شبکه خبری و سیاسی شبکه دیگری نیز از سال ۲۰۱۰  بنام من و تو [Manoto] وارد این حربه ی رسانه ای علیه جمهوری اسلامی شد. این بار من و تو نه با یک پسوند شبکه خبری و سیاسی، بلکه از آن به عنوان یک شبکه فرهنگی و تفریحی یاد می شود بطوری که در دانشنامه ویکی پدیا  فارسی درباره بی بی سی فارسی اینچنین آمده است که: «بخش فارسی بی‌بی‌سی زیرمجموعه‌ای از  سرویس جهانی بی بی سی است؛ شبکه با بودجه ۲۳٫۴ میلیون دلاری وزارت امور خارجه و مشترک‌المنافع بریتانیا اداره می‌شود. البته بخش فارسی بی‌بی‌سی مدعی است با این وجود، رویکرد مستقلی نسبت به وزارت امور خارجه انگلیس راجع به رویدادها دارد. درحالیکه برخیرسانه‌های ایرانی معتقدند این شبکه در راستای حفظ منافع انگلستان تبلیغ می‌کند. رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی، بخش فارسی بی‌بی‌سی را به عنوان اهرمی علیه منافع و امنیت ملی ایران قلمداد می‌کنند.» مشخص است که این نوشته به راحتی بار سیاسی را باخود دارد اما آنچه درباره شبکه من و تو آمده است چیز دیگری است: « من و تو (Manoto)‏ یک شبکهٔ تلویزیونی متنوع و سرگرم‌ کنندهٔ فارسی‌ زبان وابسته به شبکه تلویزیونی مرجان است. این شبکه تلویزیونی به پخش برنامه‌های سرگرم‌کننده فرهنگی و تفریحی به زبان فارسی می‌پردازد. این شبکه برنامه‌های گوناگون فارسی‌ زبان مانند سرگرمی، مستند، ورزشی، و اخبار دارد.» که در اینجا  در ذهن مخاطب عبارت شبکه فرهنگی و تفریحی به راحتی نقش می بندد.

Manoto-Logo1

وحید یامین پور [کارشناس مسائل رسانه] در سومین دوره آموزشی «این عمار» بسیج دانشجویی دانشگاه صنعت، شبکه من و تو را خطرناک تر از بی بی سی می داند و بیان می کند که: « امپراطوری رسانه ای غرب بعد از فتنه سال ۸۸ بیشتر تمرکز خود را بر ایجاد شبکه هایی متمرکز کرده است که به ترویج سبک زندگی آمریکایی می پردازند… خطر این شبکه ها به مراتب بیشتر از شبکه های سیاسی مانند بی بی سی و غیره است زیرا تاثیرات شبکه هایی مانند بی بی سی مقطعی بوده اما تاثیر شبکه هایی مانند “من و تو” در طول زمان بوده و به آرامی هدف خود را تحصیل می کند.»

همانطور که دکتر یامین پور بیان کرد سبک زندگی چیزی است که من و تو آن را هدف قرار داده است و این در حالی است که یکی از کلیدی ترین بیانات رهبر انقلاب انقلاب اسلامی در چند سال گذشته پیرامون سبک زندگی اسلامی است.

یکی از پایه های اصلی سبک زندگی اسلامی حیا می باشد که به تعبیر دکتر حسن عباسی [رئیس مرکز دکترینال امنیت بدون مرز] برای تمدن اسلامی– ایرانی حیا مطرح است و اگر حیا زده شود این تمدن نابود می شود و شبکه من و تو نیز یکی از اهدافش از بین بردن حیا در میان جامعه هدف می باشد که از مجموعه برنامه های بفرمایید شام [امتیاز آن از شبکه تلویزیونی آی تی وی سراسری (ITV Global) انگلستان خریده شده است] تا آکادمی موسیقی گوگوش  پیگیری می شود.

از نکات جالب  در سال گذشته  انتخاب یک خواننده محجبه جزء برترین ها در آکادمی موسیقی گوگوش بود بطوری که واکنش های فراوانی را میان کاربران فضای مجازی در پی داشت و گاها از آن بعنوان یکی از حربه های جدید شبکه من و تو مطرح می شد و نشان از جهت گیری  جدید این شبکه لندن نشین بود.

mahvareh

همچنین از شبکه من وتو، در سال ۸۹ مجموعه سفرنامه های شخصی انگلیسی زبان پخش میشد، که یک محقق در ممالک اسلامی از جمله ایران در جستجوی واقعیات معماری اسلامی بود. در یکی از قسمت های این برنامه که در شهر اصفهان ضبط و تهیه شده بود، محقق نقاشی های ساختمان ها و عمارات باستانی اصفهان را تصویربرداری کرده بود و برروی آنها صحبت می کرد. از میان آن همه معماری اصیل اسلامی و ایرانی موجود در اصفهان، نقاشی هایی با موضوعات میگساری و رقص و آغوش گرفتن را انتخاب کرده بود و چنین توضیح می داد:

«…در گذشته ایرانیان بسیار روشنفکر و اجتماعی بودند و در تمامی مهمانی هایشون شراب جزیی از سفره هایشون بود(!) این را می توان از نقاشی های به جا مانده بر روی دیوار های عمارتهای این شهر فهمید. ولی با ورود اسلام به این سرزمین عقاید بسیار پیش پا افتاده و عجیب و غریبی در بین مردم دهان به دهان پیچید تا اینکه امروزه نمی توان در خانواده های ایرانی رنگی از آرامش و شادمانی های گذشته را دید…»

در روزهای اخیر اظهار نظر یکی از مجریان سابق شبکه من و تو در صفحه شخصی اش در یکی از شبکه های اجتماعی درباره سوء استفاده های غیر اخلاقی  باز سیل انتقادات گسترده ای را روانه این شبکه وارد کرده است و پیش از پیش دست های پشت پرده در این شبکه نمایان می شود هرچند که پیش از این نیز تمایلات همجنسگرایانه بین مجریان این شبکه  تلویزیونی دیده شد بود.

به هرحال شبکه من و تو فاز جدیدی از تهدیدات نرم علیه جمهوری اسلامی است  و با گذشت زمان بر حجم برنامه های سیاسی این شبکه افزوده می شود و به تحلیل عده ای از کارشناسان رسانه،‌ شبکه من و تو از سوی سرویس اطلاعاتی انگلیس پشتیبانی می شود هرچند که عدم استفاده از اسپانسرهای تبلیغاتی در کنار هزینه های بالای این شبکه ذهن ما را نیز به سوی این نظر می کشاند.

و در آخر این که بهترین راه برای مقابله با هجمه رسانه ای، ایجاد تمدن اسلامی با همان ویژگی های متعالی است که تمام شئون زندگی یک مسلمان را در بر می گیرد. نظر شما در این مورد چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.