توصیه هایی برای پزشکان برآشفته از سریال «در حاشیه »
بیان واقعیتهای تلخ یک جامعه و یا نسبت به یک فرد در قالب طنز بهتر و بیشتر میتواند به اصلاح و بهبود آن ها کمک کند چرا که اگر در قالب های دیگر همراه با الفاظی پیچیده نسبت به فرد یا گروهی اعلام شود واکنش های نامناسب تری به همراه خواهد داشت.
به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از فارس، همه او را با نام ساعت خوش و پرواز 57 شناختند. ساعت خوشی که تبدیل به لحظاتی خوش میشد. قالب طنزگونهای که در کارها استفاده میشد این را به مخاطبش اعلام میکرد که برای بیان مسایل اجتماعی از قالب طنز نیز میتوان استفاده کرد. اما این قالب طنزگونه برای بیان مشکلات اجتماعی مردم بهعلت تلخی بیش از حد، داد همه را درآورد. از سازمان ثبت احوال تا هنرمندانی که توقع نمیرفت بهاین میزان ظرفیت نقد پذیری آن ها هم پایین باشد.
با این حال، بازی خیرهکننده مدیری و رویکرد حرفهایاش در ساخت آن مجموعه، با بهکارگیری بازیگران شناختهشده و مکثهای حسابشده روی موقعیتهای داستانی برای جاانداختن آنها، چنان مرد هزار چهره را محبوب کرد که ساختن دنباله ــ مرد دوهزار چهره ــ اتفاقی طبیعی بود. سیل مجدد شکایتها امّا نشانداد همچنان نمیشود بهواقعیتهای پیرامونی بهاین راحتیها نزدیک شد.
مدیری اینبار با نام دیگری پا به میدان گذاشته است. سریال طنزی که این روزها مانند اسمش حاشیه های زیادی ایجاد کرده است. حواشی که اینبار شاید بسیار تلختر از موارد دیگر به سراغ مهران مدیری و دستاندرکاران همیشگیاش میآید، تا آنجا که کار به شکایت جامعه پزشکی از سریال طنز «در حاشیه» و نوشتن نامههای رسمی رئیس سازمان نظام پزشکی به رئیس رسانه ملی میرسد. لحن و بیان شکایتآمیز جامعه پزشکی و انتقاد شدید آن ها مبنی بر نادیده گرفتن حقوق پزشکان و احترامی که جامعه باید برای این قشر قایل شود تلویزیون را مجبور میکند تا با پخش مصاحبهای با پزشکان و عوامل سریال به سازمان نظام پزشکی ثابت کند که هدف این سریال بیاحترامی و هتک حرمت به این قشر نیست؛ همانطور که جریان سریال این را تا قسمت دهم به مردم ثابت کرده بود. سرپرست گروه نویسندگان سریال «در حاشیه» نیز در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: تلاش ما گوشزد کردن سودجویی ها و بدی ها بود.
نقدپذیری و فرهیختگی
پس چرا عدهای نسبت به این طنز خرده گرفتند و هدف این سریال را تخریب پزشکان و از بین رفتن اعتبار آن ها در نزد مردم دانستهاند؟ همان طور که مدیری نیز پیش از این در خصوص این مجموعه بیان کرده بود: «طنز و کمدی در ذات خود ماهیت ویژهای دارد و تعبیرهای متفاوتی از آن برداشت میشود. در نگارش این مجموعه طنز، ما در خلق شخصیتهای داستان سعی کردیم تا با ظرافت و مهارت خاصی موضوعات را مطرح کنیم تا حساسیت ایجاد نشود. 30 درصد از شخصیتهای ما در این مجموعه پزشکان و پرستاران متعهد و با وجدان هستند و ما سعی داریم پیامهای مختلف این مجموعه را در کنار انتقادات مطرح کنیم که با نگاه طنز آمیخته شده است.» به راستی چرا در این بین عدهای دچار سوءتفاهم شده و به این خاطر به شکل انتقادی نسبت به موضوع حساسیت نشان میدهند؟ اشکال کار کجاست؟
باید گفت بالا بردن روحیه طنز و انتقادپذیری در عین حال که ممکن است همراه با بیان واقعیت باشد نباید مسألهای شود که ما را وادار به عکسالعمل های این چنینی کند. بیان واقعیتهای تلخ یک جامعه و یا نسبت به یک فرد در قالب طنز بهتر و بیشتر میتواند به اصلاح و بهبود آن ها کمک کند چرا که اگر در قالب های دیگر همراه با الفاظی پیچیده نسبت به فرد یا گروهی اعلام شود واکنش های نامناسب تری به همراه خواهد داشت. اگر ما به این حقیقت واقف باشیم که انتقاد نه تنها میتواند منجر به بهبود عملکرد هر فردی شود بلکه موجب بهبود روندها و فعالیت ها نیز می شود دیگر چنین واکنش هایی رخ نخواهد داد.
انتقاد نه تنها ما را نسبت به نقاط ضعف آگاه میسازد بلکه نشاندهنده موفقیت ما نیز خواهد بود. چرا که اگر جامعه و یا فردی موفق نباشد هیچگاه انتقادی شکل نخواهد گرفت و به دنبال اینکه انتقادی شکل نگیرد رشد و پیشرفتی متوجه فرد یا جامعه و یا سازمانی نخواهد بود؛ یکی از نشانه های فرهیختگی نقدپذیری است.
چگونه روحیه انتقادپذیری را بالا ببریم؟
1) مهم ترین اقدام ما در وهله اول تغییر نگرش ما نسبت به انتقاد است. اینکه باید دانست که انتقاد باعث بهبود و رشد سریع ما خواهد شد. در حالیکه عدهای تصور میکنند انتقاد باعث تخریب شخصیت فرد یا سازمانی میشود؛ روانشناسان معتقدند انتقاد باعث بهبود و موفقیت خواهد شد. تغییر نگرش و دیدگاه ما نسبت به کسی که از ما انتقاد میکند باعث تقویت این تصور در ما می شود که او نه تنها کینه و حسادتی نسبت به ما ندارد بلکه میخواهد به رشد و موفقیت بیشتر ما کمک کند.
2) یکی از دلایل مهمی که برای نپذیرفتن انتقاد مطرح میشود داشتن روحیه غرور است. غرور یکی از عواملی است که باعث میشود ما در همان وهله اول احساس کنیم شخص قصد تخریب ما در بین اعضای دیگر سازمان، گروه و یا افراد را دارد. پس به او اجازه نخواهید داد نسبت به عملکرد و یا نقطه ضعفی از شما انتقادی داشته باشد. اینکه ما احساس کنیم در هیچ زمینهای نقص و کاستی نداریم بیشتر به غرور و خودخواهی خود دامن زدهایم لذا اگر فردی نسبت به ما انتقادی داشته باشد پذیرا نخواهیم بود.
3) بپذیریم هیچ کس کامل نیست. به هر حال باید قبول کرد هیچ کس به طور مطلق خوب و یا بد نیست. اگر قبول کردیم که در عین موفقیت باز هم نواقصی در کار پیدا خواهد شد که دانستن و آگاه شدن از این نواقص به رشد و موفقیت روزافزون ما کمک خواهد کرد پس دیگر نه تنها از انتقاد کننده و انتقاد او ناراحت نمیشویم بلکه به سراغ نقد خواهیم رفت. چرا که دانستهایم نقد لازمه موفقیت و رشد در هر حرفهایست.
بایستی روحیه انتقادپذیریمان آنقدر بالا رود که خودمان به سراغ نقد رفته و از افراد هر از گاهی بخواهیم شیوه و روش ما را نقد کنند. جامعهای که در آن روحیه انتقادپذیری ترویج داده میشود نشان از سالم بودن روح و سلامت روانی افراد دارد.