سرویس: غیر تولیدی 19:19 - دوشنبه 30 تیر 1399

بهترین قانون از دیدگاه علامه طباطبایی شریعت اسلام است

معاون پژوهشی خانه مشروطه اصفهان گفت: از دیدگاه علامه طباطبایی برای این که تزاحم نیازها موجب اختلال در عدل و اعتدال نشود، قانون نیاز است و بهترین قانون، بی‌شک شریعتی است که از جانب خدا آمده است و عهده‌دار امر این شریعت، امامان و بعد از آنان فقیهان هستند.

به گزارش اصفهان شرق؛ سومین لایو اینستاگرامی ایستگاه اندیشه با بررسی اندیشه سیاسی علامه طباطبایی شامگاه یکشنبه ۲۹ تیرماه برگزار شد.

محمود فروزبخش در ابتدای این برنامه اظهار داشت: بحث علامه درباره سیاست از جنس فلسفه سیاسی است و وی برقراری اجتماعی را برای برطرف نمودن نیازها ضروری می‌دانسته است.

معاون پژوهشی خانه مشروطه اصفهان ادامه داد: از دیدگاه علامه طباطبایی برای این که تزاحم نیازها موجب اختلال در عدل و اعتدال نشود، قانون نیاز است و بهترین قانون، بی‌شک شریعتی است که از جانب خدا آمده است و عهده‌دار امر این شریعت، امامان و بعد از آنان فقیهان هستند.

وی تصریح کرد: علامه احکام اسلامی را به دو صورت ثابت و متغیر تقسیم کرده است که احکام ثابت مطابق با فطرت انسان بوده و همواره بدون تغییر است اما احکام متغیر متناسب با زمان، از طرف اولی‌الامر قابلیت تغییر دارد و اصل حکومت اسلامی اگر چه از احکام ثابت است اما چگونگی و کیفیت آن از احکام متغیر است و بنا به هر عصر و تمدنی قابل تعریف است. همچنین علامه برقراری شورا و رأی مردم را در جایی صحیح می‌داند که شریعت اظهار نظر قطعی نکرده باشد.

فروزبخش  تصریح کرد: علامه معتقد است که اگر دموکراسی امروز خوب جواب می‌دهد به خاطر ده‌ها سال آزمون و خطاست و ما نیز باید به حکومت اسلامی فرصت دهیم و بدانیم که اگر خوب بر روی اصول بمانیم در نهایت پیروزی با اسلام است.

وی گفت: علامه به هیچ وجه در سال‌های آخر عمرش در سیاست کنش‌گری نداشته است و اواخر عمر وی به شدت بیمار بود و نسبت خود با انقلاب اسلامی را به طرز خاصی تعریف کرده بودند تا جایی که شاگردان ایشان چهل سال بار اصلی فکری جمهوری اسلامی را بر دوش کشیدند و می‌شود گفت علامه هرگز از شأن فیلسوف سیاسی فراتر نرفت و به صورت خاص از اندیشه سیاسی خاصی صحبت نکرد.

فیروزبخش در خصوص نسبت سیاسی علامه و امام توضیح داد: علامه در نظام فلسفی خود به کلیات ولایت‌فقیه می‌رسد و شکل آن را به طور کامل به فقیه واگذار می‌کند؛ در فلسفه اسلامی واگذاری امر سیاست به فقها سابقه داشته است و می‌شود گفت علامه طرحی کلی در ذهن داشته و در امر اجرا امور را در اختیار امام خمینی می‌دیده است. به خصوص آن که وی امام خمینی را بسیار قبول داشت و این جمله از علامه نقل شده که «خمینی بر ملکوت مسلط است».

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.