سرویس: تولیدی » مقاله و یادداشت 16:11 - شنبه 16 فروردین 1393

زهرا حسینی

کشاورزان شرق اصفهان منتظر تحقق وعده ی دوم دیدار معاونین وزیر نیرو

دیدار نمایندگان کشاورزان با وزیر نیرو آغاز خوشحالی در مسیر پیگیری مستمرانه خواسته های به حق کشاورزان شد ولی آنچه در این راستا می باشد خبرهایی در راستای سفر معاونین وزیر نیرو در سال92 و وعده ی دوم این دیدار در بهار 93 است.

اصفهان شرق– زهرا حسینی

شرق اصفهان را با زحمت کشاورزان و برداشت های غلات وصیفی کاری هایش شناختیم، آن روز که آب بود و کشاورز بود.

کشاورزانی که با توان بازوی خود کشت و کار می کردند و در این مسیر دلخوش به حقابه ی شیخ بهایی بودند که حق آنها را به درستی ترسیم کرده بود، آن زمان کشاورزان حقابه ی خود را در قالب آبی پر بار دریافت و با توان بازوی خود زندگی در راستای قناعت را سپری می کردند، افرادی که زکات برداشت های خود را قبل از بردن به حیاط منازلشان از پیش پرداخت می کردند تا برکت مالشان با رحمت الهی همراه شود.

آن زمان خود کفایی از گندم داشتیم و تیتر اصلی ما در زمین کشاورزان قرار می گرفت.

کشاورزانی که با نگرشی ژرف گونه برای حفظ و سربلندی نظام عرق می ریختند و امروز با خشکی زمین این رفتار در درونشان خشک نشده است.

کم کم با آوای زرد خشکسالی زمین ها کمتر زیر کشت رفت و برداشت ها در زیر چتر بخل آسمان کم رنگ شد و آن زمان حقابه ی کشاورزان به آب زایندرود خروشان خلاصه می شد، حقابه ای که آب حقش بود و با نبود آب می بایست میزان را با چیز دیگر می سنجید.

بهای آبی که کشاورز با صدق دل در زمان پرآبی پرداخت می کرد، با خشک شدن کانال های منتهی به زمین کشاورزی محو شد و این در حالی بود که میبایست نگاه را عمیق می کردیم که در خشکسالی نه تنها زمین خشک میشد، بلکه سوی چشم کشاورز به خاموشی می رفت و در این راستا وظیفه ی افرادی دلسوز کشور بود که ترازویی را در سنجش قرار می دادند که خسارت را به آنها و در ازای برداشت ترسالی آنها ادا کنند.

حال آب نبود ولی کشاورز بود

صنف کشاورزی نمایندگانی را در خود قرار داد که در راستای حقوق کشاورزان از هیچ کوششی فرو گذار نبود و در دیدار با وزیر نیرو و صحبت های شیوا و گیرای نمایندگان کشاورز بود که وزیر به درستی و دقت این حق را از کشاورز پذیرفت و خسارت در نبود آب را قبول کرد.

وزیر نیرو در راستای تلاش برای کشاورز گام برداشت.

خسارت به کشاورزان پرداخت شد ولی نه در قالب حقابه بلکه در قالبی به نام حق معیشتی…….

کشاورز قانع بود و کمک معیشت را پذیرفت.

139205271536567861006363

ابهام در آمدن وزیرنیرو: دیدن مطلب

شنیده ها حاکی بر این شد که وزیر نیرو به اصفهان خواهد آمد و ابهامی در کشاورزان دیده می شد که از نزدیک وزیر را خواهند دید و وزیر در راستای شرایط کشاورزان شرق اصفهان قرار می گرفت.

شاید در زمزمه های آمدن وزیر نیرو به اصفهان کشاورزان بارها متنی را در ذهن خود می نوشتند تا به نمایندگان خود منتقل کنند.

ولی سال به پایان خود نزدیک می شد و تیتر آمدن وزیر به زردی گرایید.

انتظاری که در تهران محقق شد

وزیر به شرق اصفهان نیامد ولی جلسه ای در این راستا گرفته شد و استاندار با تدبیر استان اصفهان در جلسه حاضر شد ولی خبری از شرکت نمایندگان صنف در دیدار وزیر نبود.

نمایندگانی که بی صبرانه منتظر دیدار وزیر نیرو بودند فقط برگزاری جلسه وزیر با مسئولین مربوطه را شنیدند.

ولی باید دانست که مسئولین برای کشاورزان و به نفع آنها جلسات را برپا می کنند و مکان برای ما مهم نیست، حال اصفهان باشد یا تهران.

کشاورزان هم باید بدانند که استاندار در اوایل خدمت خود به مهم خواندن شرق اصفهان اشاره داشت.

معاونین وزیر نیرو در اصفهان

دیداری در اواخر سال92 در استانداری اصفهان محقق شد، دیداری که نمایندگان کشاورزان استان و مسئولین ذیربط حضور داشتند.

وعده عملی شد و معاون وزیر به اصفهان آمد و صحبت های خوبی پیرامون آب مطرح شد و حال منتظر نتیجه …….

مطلب را اینجا بخوانید

ابهام دوباره بر آمدن معاونین وزیر نیرو در سال 93

شنیده ها گواه بر این امر بود که سال 93 دیدار معاونین وزیر نیرو به اصفهان تحقق می یابد و این وعده ی دوم معاونین در راستای مشکلات آب می باشد. حال کشاورز دوباره چشم به راه آمدن معاونین وزیر نیرو که حقابه را به رسمیت شناخت و از حق کشاورز دفاع کرد می مانند…

باید نگریست که اگر آب نیست زندگی ادامه دارد و می بایست نگاهمان را در پرتو زندگی افرادی که زمینشان خشک شد و معیشتشان را تنگ قرار داد، داشت تا راهی به سوی زدودن غم از چهره ی کشاوزان شرق اصفهان باشد و در این مسیر استاندار اصفهان بارها تاکید بر شرق اصفهان و رفع مشکلات مردم داشته اند و کشاورزان در این راستا می بایست قدم هایی صحیح و سالم را بردارند و پیرو قانون باشند.

 

1 نظر در مورد “کشاورزان شرق اصفهان منتظر تحقق وعده ی دوم دیدار معاونین وزیر نیرو”

  1. سلمان گفت:

    من برام سوال هست که چرا تهران نمایندگان نبودند…………..

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.