سرویس: دین و اندیشه 12:46 - دوشنبه 17 آبان 1395

حجت الاسلام مهدوی ارفع در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

نگذاریم تشیع انگلیسی و اسلام متحجرانه اربعین را به دست بگیرند/برای ثواب بردن به پیاده روی اربعین نمی رویم

این کارشناس دینی گفت: امام حسین(ع) به ما یاد داد اگر از خودت گذشتی آزاد می شوی و الا امام بلد بود مذاکره و توافق کند. همه اولیا می گویند به سمت کربلا بروید. چرا؟ برای اینکه ثواب ببریم؟ نه؛ بلکه برای اینکه درس تولید شده توسط حضرت را در جهان توزیع کنیم.

به گزارش اصفهان شرق، نشست «اربعین حماسه ای از جنس مهربانی» به همت جامعه اسلامی دانشجویان و با سخنرانی حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع  در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع در آغاز این جلسه گفت: امیرالمومنین علیه السلام قبل از جنگ صفین زمانی با سربازان خود از سرزمینی در عراق عبور می کردند که در نقطه ای توقف می کنند. اندکی به خاک آن زمین نگاه کردند، گریستند و گفتند اینجا مکانی است که در آینده عاشقان حقیقی خدا در آن به خاک و خون کشیده می شوند.

حجت الاسلام مهدوی افزود: تلاقی تاریخی این واقعه در زندگی علی علیه السلام نقطه تامل در جایگاه سیاسی کربلا است. علی علیه السلام زمانی این حرف را با آن حالت هیجان زدند که از جنگی برمی گردند که یاران بی بصیرتشان، جنگِ در آستانه پیروزی را به یک سازش احمقانه تبدیل کردند و حکمیتی بوجود آمد که خون به دل حضرت و طالبان حقیقت شد. از دل این حکمیت بزرگترین دشمنی ها برای علی علیه السلام توسط سربازان دیروزشان شکل گرفت که یکی از جلوه هایش مدت کوتاهی بعد، جنگ نهروان بود.
طلایه دار نهضت  جهانی نهج البلاغه افزود: این تلاقی تاریخی برهه حساسی است، و زمانی نیست که حضرت به حکومت رسیده که در اولین جنگ مردم کوفه خوب درخشیدند. بلکه در روزگاری است که علی علیه السلام از دست امت خود کم کم خسته شدند و ادبیات ایشان به گلایه و نفرین و گاها آرزوی مرگ تبدیل شد. در چنین زمانی حضرت در یک ادبیات عاشقانه ی رمزی، فرمودند «عاشقان حقیقی خدا اینجا شهید می شوند».

حجاب زمان
وی گفت: داستان سید الشهدا علیه السلام مثل بقیه وقایع که عمیق هستند با گذر زمان (اگر زمانه رو به جلو باشد) در هر دوره یک لایه از آن برداشته می شود. حتی جزییات دین در عرصه انسانهای نخبه اینطور است و هرچه زمان می گذرد یک لایه از حجابش برداشته می شود، عده ی بسیار کمی در گذشته ها می توانند آینده را هم ببینند و اکثر مردم گرفتار حجاب زمان هستند و باید زمان بگذرد تا بفهمند آنچه باید می فهمیدند.

مهدوی ارفع تببین کرد: فهم آنها اشتباه یا لااقل ناقص بوده. لذا دعوا و جنگ تاریخی بین کسانی که نگاه با بصیرت تری به حقایق دارند و انسانهای سطحی همیشه بوده و هست. الآن بعد از گذشت ۴ دهه از خورشید انقلاب اسلامی، فهم خیلی از مسایل عوض شده است و عده ای این را از قبل می فهمیدند مثل امام (ره) که در بصیرت و فهم بی نظیر است.

سخنران تصریح کرد: در روزگاری که خیلی از مراجع معظم تقلید به واسطه اینکه می دیدند زمانه اصلا امکاناتی در اختیار دین نمی گذارد که بخواهند احکام فقهی رفتارهای اجتماعی را بگویند، و حتی امر به معروف و نهی از منکر را در رساله ها مطرح نمی کردند، امام خمینی در نجف در دهه ۴۰ ولایت فقیه درس می داد.
وی افزود: این برای خیلی ها جای سوال و حتی بعضا جای تمسخر داشت، مثل کشتی ساختن نوح (ع) در بیابان که برای عده زیادی سوال بود. روزی که به امام گفتند با کدام سرباز می خواهی قیام کنی فرمود «سربازان من در گهواره ها هستند» و کار به جایی رسید که کشتی انقلاب فقه و مرجعیت را نجات داد و به تعالی رساند. امروز مراجع تقلید ورود به احکامی می کنند که قبل از انقلاب موضوعش در مخیله خیلی هایشان نمی آمد.

مصیبت یا حماسه؟
مهدوی ارفع گفت: بعضی از وقایع آنقدر عمیق و دقیق هستند که کسی که در دلِ ایمانش بصیرت نداشته باشد نمی تواند جلو جلو ببیند. قصه حسین بن علی علیه السلام و کربلا هنوز مبتلا به حجابهای زیادی برای اکثریت است. لذا بعضی ها به ندرت از دل این مصیبت اعظم نگاه حماسه و عرفان در آوردند. اکثریت هنوز معطل خیلی از وجهه های کتک و سر بریدن هستند، در حالی که خدایی که این واقعه را از روز ازل در لوح محفوظ ثبت کرده گفته این مصیبتی است که باید برای آن شکر کنید و همه را در این خماری گذاشت که بین مصیبت و شکر چه نسبتی هست؟

این کارشناس دینی افزود: بین مصیبت و شکایت نسبت معلوم است، بین نعمت و شکر هم نسبت واضح است، اما بین مصیبت اعظم و شکر عظیم چه نسبتی هست، که در سجده و در نزدیکترین حالت بین عبد و معبود، به شما می گوید خدا را بر نعمت این مصیبت حمد کنی؟ در دل این مصیبت اعظم نعمت عظمی خوابیده است و اگر سید الشهدا پا به این عرصه نمی گذاشت این نعمت عظمی نصیب بشریت نمی شد؛ نعمت بیدار شدن مظلومین در مقابل مستکبرین ولو مستضعفین در اقلیت باشند.
وی افزود: پیروزی حسین علیه السلام و یارانش چند صد سال بعد معلوم می شود و صدای آن ۲۲ بهمن ۵۷ درآمد. ما نتیجه پیروزی خون بر شمشیر را دیدیم. از نگاه یزید و آدمهای سطحی در صحنه کربلا امام علیه السلام از بین رفت، از نگاه یزید کربلا فقط مصیبت است اما از نگاه الهی و نگاه زینب کبری کربلا یک موج از انفجار نور است و راه را به همه نشان داد.

کربلا نقطه تلاقی اراده خدا با اراده موحدین

این مدرس نهج البلاغه گفت: امام حسین علیه السلام به ما یاد داد اگر از خودت گذشتی آزاد می شوی و الا امام بلد بود مذاکره و توافق کند. همه اولیا می گویند به سمت کربلا بروید. چرا؟ برای اینکه حال پیدا کنیم یا برای اینکه ثواب ببریم؟ نه. بلکه برای اینکه درس تولید شده توسط حضرت را در جهان توزیع کنیم. امام حسین علیه السلام خون خود را مرکب و پیکر خود را کتاب کرد و با آن درس آزادگی را نوشت. ما باید این درس رابفهمیم و هجا کنیم و به دنیا عرضه کنیم.
وی تاکید کرد: اربعین و این راهپیمایی خارق العاده اش معلوم می کند که بشارت خدا و ائمه دارد به نقطه پایانی خود نزدیک می شود. حالا تمام بشر باید متوجه شوند که در این وانفسای جهالت مدرن هیچ راهی جز راه حسین بن علی علیه السلام نیست. فهم این داستان مثل فهم خیلی از معارف دیگر یا با بصیرت حاصل می شود یا با مرگ و ورود به برزخ.
مهدوی گفت: امام (ره) انقلاب کرد در حالی که عده ای از دوستان نزدیکش در لحظه آخر هم می گفتند این انقلاب پیروز نمی شود. امام با اطمینان حرکت کرد و با اطمینان هم حرکت خود را به پایان رساند.
وی اعلام کرد: کسی اگر بخواهد جهش شخصیتی کند و افق خود را بالا ببرد و در حجاب زمان گرفتار نشود باید این نکته را بداند که هنر کسانی که می توانند هزار سال قبل اقدامی را در صفحه شطرنج عالم انجام دهند (که تا هزار سال کیش و مات کنند) این بود که متوجه اراده پروردگار بودند. مهدوی ارفع توضیح داد: اینکه دقیقا تو الآن کدام مهره را باید تکان دهی و به چه قیمتی، که یک گام از پیروزی نهایی را تو بسازی، ولو به ظاهر شکست بخوری. این هنر زیادی می خواهد، اینکه کسی اراده خداوند در هستی را بفهمد و با سلولهای وجودش باور کند و نیازهای زمانه خود را ذیل این اراده الهی شناسایی کند. لذا امام گرچه نگاه جهانی داشت اما اصرار داشت از ایران شروع کنیم.

قرآن را برای ثواب نمی خوانیم

مهدوی ارفع اضافه کرد: اربعین برای ما یکی از بزرگترین نشانه هایی هست که نشان می دهد درست زمانه خود را فهمیدیم. نگاه ما به اربعین این نیست که ثواب دارد پیاده تا کربلا برویم، همان طور که تا به حال اشتباه می فهمیدیم که قرآن را برای ثواب بخوانیم، قرآن را می خوانیم که عمل کنیم که دنیا را بسازیم. کربلا نقطه تلاقی اراده خدا با اراده تمام موحدان هستی است، لذا در روایت آمده است که هیچ یک از انبیا نبودند مگر اینکه در کربلا خونی از آنها ریخته شده است. اینجا باید هر کدام سری زده باشند تا بتوانند کاری در عرصه بشریت انجام دهند.

تشیع انگلیسی و اسلام متحجرانه
وی گفت: اربعین را از این زاویه بنگرید که باید بهترین اقدام را در اربعین داشته باشیم، نباید بگذاریم طیف های دیگر مثل تشیع انگلیسی و اسلام متحجرانه اربعین را بدست بگیرند. ما نباید بگذاریم این صحنه توسط منحرفین ویرایش شود و این راه تنها راهی است که اگر یقین داری خطر دارد هم باید بروی. اگر پول نداری باید قرض کنی و بروی.
مهدوی ارفع تاکید کرد: هرچه جمعیت بیشتر و البته شعارها و پیام ها انقلابی تر باشد خیلی اقدامات سیاسی آسان تر می شود. خیلی در فضای فکری کار راحت تر می شود، بشر اول نمود می بیند و بعد دنبال ریشه های نمود می گردد. این اندیشه تنها کلیدی است که قفل جاهلیت مدرن را می تواند باز کند. شعار امام حسین علیه السلام هیهات من الذلت است.

حرکت ما باید پیام داشته باشد
وی گفت: ما در اربعین یک کار سیاسی، فرهنگی، اعتقادی و تمدنی در پیش داریم. حرکت عبادی صرف نیست. ما قرار گذاشتیم در طریق الحسین فضای تبلیغ نهج البلاغه داشته باشیم، دلیلش هم این است که شرایط امروز بسیار شبیه شرایط تاریخی حکومت علی علیه السلام است. شناخت علی علیه السلام و زمانه اش بسیار راهگشاست. قصد داریم نهج البلاغه را به عنوان ریشه ای ترین و عمیق ترین منبع اشتراک ملل جهان به هر زبانی تبلیغ کنیم.
مهدوی هشدار داد: جریاناتی که دستشان در جیب ملکه انگلیس است برای این حرکت نقشه و طراحی دارند. اگر بخواهند اربعین را به انحراف بکشند ما باید سالها به سر بزنیم که عقب افتادیم. در اربعین خدمت به زائر ارزشمند است اما ما خادم محتوای اربعین کم داریم.

وی در پایان راهیان سفر اربعین را به رعایت چند نکته دعوت کرد: از هر آنچه باعث ایجاد تفرقه بین ما و بقیه ملل می شود بپرهیزید و به طور مستقل مرچم موکب ها را علم نکنید و زیرمجموعه مردم عراق کار کنید. بگذارید آنها احساس کنند خودشان دارند جریان را اداره می کنند. باید برسیم به جایی که عاشورا و غدیر ظرف وحدت و یکپارچگی تشیع و اسلام شود.

انتهای پیام/دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.