سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:50 - چهارشنبه 12 شهریور 1393

با حضور خادمان حرم رضوي

پرچم متبرك شده در حرم حضرت علي(ع) در مقبره بابا ركن الدين به اهتزاز در مي آيد

مدير مجموعه فرهنگي مذهبي تخت فولاد اصفهان از برگزاري هفته فرهنگي، مذهبي و گردشگري تخت فولاد خبر داد و گفت:‌ در آيين افتتاحيه پرچم متبرك شده در حرم حضرت علي(ع) باحضور خدام رضوي در مقبره بابا ركن الدين به اهتزاز در مي آيد.

به گزارش اصفهان شرق؛حجت الاسلام منوچهر مهروي پور، مدير مجموعه فرهنگي مذهبي تخت فولاد اصفهان به مناسبت  هفته فرهنگي، مذهبي و گردشگري تخت فولاد که از “16-22 شهريور” در اين مجموعه برگزار مي شود گفت: آيين افتتاح اين هفته همزمان با آخرين روز حضور خدام رضوي در اصفهان و با اهتزاز پرچم متبرك شده در حرم حضرت علي(ع) در مقبره بابا ركن الدين برگزار مي شود.

 وي ادامه داد: هفته فرهنگي، مذهبي و گردشگري تخت فولاد در بخش هاي نمايشگاه صنايع دستي، فروشگاه لوازم التحرير ونرم افزار، عكسخانه،‌بخش كودك ،‌تورگردشگري و نمايش فيلم هاي مستند و معرفي مشاهير تخت فولاد برگزار مي شود.

 حجت الاسلام مهروي پور تصريح كرد: در قسمت صنايع دستي كه به صورت كارگاهي برگزار مي شود، اساتيد بر جسته صنايع دستي حضور خواهند داشت.

 مدير مجموعه فرهنگي مذهبي تخت فولاد اصفهان گفت: در هفته فرهنگي، مذهبي و گردشگري تخت فولاد فروشگاه هاي لوازم التحرير اسلامي،‌نرم افزار و كتاب نيز داير مي شود.

 حجت الاسلام مهروي پور، گرفتن عكس يادگاري از ميهمانان را از برنامه هاي بخش هاي عكسخانه دانست و افزود: تور گردشگري به صورت رايگان در اين هفته براي بازديد از تخت فولاد برگزار مي شود.

 در جنوب شرقی شهر اصفهان، گورستان تخت فولاد یکی از مهم ترین گورستان های تاریخی جهان اسلام با گنجینه یی ارزشمند از مقبره های مشاهیر و بزرگان ایران زمین قرار دارد.

تخت فولاد، جلوه گاه فرهنگ و تمدن ایران و گنجینه بی بدیل علم و دانش و هنر و ادب است که علاوه بر جایگاه والای زیارتی و معنوی، با وجود مزار بی شماری از مفاخر و مشاهیر علمی و ادبی و هنری در آن، اهمیت به سزایی در حوزه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دارد و وجود مجموعه ای از آثار و ابنیه ارزشمند تاریخی و عناصر فاخر هنری همچون خوشنویسی، سنگتراشی، نقاشی و… در این زمین قدسی، آن را به آرامستانی بی نظیر تبدیل کرده است.

بابا رکن الدین، میرفندرسکی، سیدالعراقین، آقاحسین خوانساری، میرمحمد اسماعیل خاتون‌آبادی (صاحب تفسیر کبیر)، آقا جمال‌الدین خوانساری، مولانا محمدبن عبدالفتاح تنکابنی مشهور به فاضل سراب، بهاءالدین محمد اصفهانی معروف به فاضل هندی، حکیم آقامحمد بیدآبادی، آقامیرزا محمدباقر چهارسوقی (صاحب روضات الجنات)، مریم بیگم و بانو امین از بزرگانی هستند که در این گورستان دفن شده اند.

در واقع به دلیل وجود آرامگاه این بزرگان و تعداد بی شماری از عالمان، حکیمان، عارفان و هنرمندان و در سال های اخیر آرامگاه هزاران پرنده خونین بال دفاع مقدس بوده که به مرتبت این منزلگاه افزوده است.

اهمیت و ارزش قبرستان «تخت فولاد» تنها به قداست معنوی آن نیست، بلکه این مجموعه گرانقدر را می توان آینه تمام نمای فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی دانست.

وجود ابنیه های زیبای تاریخی از دوره های صفویه، زندیه، قاجاریه که با نمونه های عالی هنر کارشی کاری، آجرکاری، خوشنویسی، حجاری و… زینت یافته اند؛ همگی «تخت فولاد» را به گنجینه یی از سبک های گوناگون معماری و هنری بدل کرده اند و ارزش و اهمیتی ویژه به آن بخشیده اند.

پايان پيام/

منبع:شبستان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.