سرویس: اجتماعی 10:33 - یکشنبه 08 بهمن 1396

کارشناس محیط زیست:

سیاهه انتشار آلایندگی اصفهان تهیه شود

آلودگی هوا یکی از مباحث مهمی است که کلانشهرها با آن دست به گریبان هستند، مشکلی که تاکنون کسی به صراحت نتوانسته راهکار درمان قطعی آن را ارایه دهد و همه فعالیت های صورت گرفته طی سال های اخیر تنها مسکَنی مقطعی بوده است.

به گزارش اصفهان شرق، با ورود به فصل سرد سال و ایجاد پدیده وارونگی دما در کلانشهرها و شهرهای صنعتی کشور، بر شدت آلودگی هوا نیز افزوده شده و این پدیده سالهاست که دست از سر زندگی مردمان کلانشهرهای کشور بر نمی دارد. آلودگی هوا علاوه بر سلامت شهروندان، فعالیت های آنها را در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی تحت تاثیر قرار داده و روز به روز بر شدت این تاثیرگذاری افزوده می شود.

 این هوای دودی، نیاز به کنترل دارد و راهکاری که حجم آلاینده ها را تا رسیدن به وضعیت مطلوب کاهش دهد؛  محمدرضا طلایی، کارشناس محیط زیست و آلودگی هوا معتقد است که باید سهم هر منبع آلاینده را در این زمینه مشخص کنیم و سپس بررسی کنیم که بر اساس اولویت هر منبع چقدر در آلایندگی ها تاثیر گذار است. آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی ایمنا با این کارشناس محیط زیست است:

آلودگی هوا بر چه اساسی تعریف می شود و چه عواملی در ایجاد آن تأثیرگذار است؟

آلودگی  هوا در قالب توزیع غلظت های آلاینده در فاصله یک تا یک و نیم متری از سطح زمین  تعریف می شود؛ هرچه نرخ انتشار آلاینده ها بیشتر باشد شانس اینکه این منابع به سطح زمین بیایند نیز بیشتر می شود که علاوه بر نرخ انتشار این منابع آلاینده، عوامل جوی همچون وزش باد، بارش و دمای هوا نیز بر میزان آلودگی هوا تأثیرگذار است. بنابراین می توان گفت که انتشار آلاینده ها عامل ایجاد آلودگی هوا نیست.

راهکارهای کاهش آلودگی هوا چیست؟

برای اینکه یک راهکار را تست کنیم دو راه در پیش رو داریم اول اینکه به روش حدس و خطا عمل کنیم یعنی یک راهکار را اجرا کرده و نتایج آن را ارزیابی کنیم که در برخی مواقع ممکن است این روش جوابگو نباشد چون عوامل دیگری نیز در این جریان تأثیرگذار است. بنابراین ممکن است به طور مشخص نتوانیم سهم دقیق تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی هوا را تعیین کنیم.

و راهکار دوم؟

راه دوم مشخص کردن راهکار درست، تعیین سیاهه انتشار و تبدیل آن به غلظت های سطحی است، بنابراین پس از این مرحله است که به سراغ مشخص کردن سهم هر منبع آلاینده می رویم و تأثیرگذاری سهم هر منبع بر اساس اولویت آلودگی را تعیین می کنیم بر این اساس اگر مدارس شهر به طور 24 ساعته تعطیل شوند با وجود اینکه در ساعات ابتدایی روز با حجم کمتری از خودروها مواجه هستیم به طور قطع این مسأله بر روی اقتصاد شهر تأثیرگذار خواهد بود چراکه مسائل شهری همچون زنجیره به هم متصل هستند.

آیا نهادی برای ثبت شاخص های آلاینده هوا وجود دارد؟

داده های شاخص های های مختلف آلاینده ها به طور مرتب در طول روز از طریق شهرداری اصفهان ثبت و ضبط می شود البته این شاخص ها نیز در روزهای مختلف بر حسب سردی یا گرمی هوا، حجم ترافیک خودروها متفاوت است.

چگونه می توان با ارائه راهبرد کلان کاهش آلودگی هوا، کمترین ضربه را به شاخص های شهری وارد کرد؟

برای طراحی راهبردهای کاهش آلودگی هوا باید دقت لازم را به خرج داد و اطمینان حاصل کرد که با انجام این فرآیند کمترین ضربه به شاخص های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر وارد شود که لازمه این کار انجام سیر مطالعاتی مناسب و تعیین سیاهه انتشار آلاینده های هوا در این راستا است که در همه دنیا نیز صورت می گیرد.

ساخت و سازهای شهری تا چه اندازه بر افزایش آلایندگی هوا موثر است؟

اگر به این نتیجه برسیم که ساخت و سازهای شهری در افزایش تولید ذرات معلق در هوا موثر است می توان با ارائه راهکارهایی مثل پاشیدن آهک یا آب آهک بر روی گرد و غبار تولید شده از مصالح ساختمانی، تولید این ذرات را به میزان استاندارد رساند.

خودروهای شهری چه نقشی در تولید هوای آلوده دارند؟

 دانشگاه صنعتی شریف پژوهشی در ارتباط با میزان آلایندگی خودروهای شهری انجام داده است اما به این داده ها چندان نمی توان اعتنا کرد چراکه آنها تنها از طریق یک مدل نرم افزاری بدون در نظر گرفتن نوع تکنولوژی خودروها تولید شده است در حالی که خودروهایی که در ایران تردد می کنند بسیار خاص بوده و نوع سوخت و مدل این خودروها با استانداردهای جهانی متفاوت است به همین دلیل ما در اصفهان به سراغ تجربه و آزمایش بر روی خودروهای مختلف برای تعیین میزان آلایندگی شان رفته ایم.

به نظرشما بهترین راهکار برای رسیدن به شرایط ایده آل جوی چیست؟

تا رسیدن به بهترین راهکار برای کنترل و کاهش آلاینده های هوا چاره ای جز استفاده از تجربه های گذشته نداریم؛ البته این روش ها عوامل مختلف تأثیرگذار در فرایند آلودگی هوا را در نظر نگرفته اند اما تا حدی می توانند در کاهش آلودگی هوا موثر واقع شوند.

ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.