سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 14:04 - شنبه 27 تیر 1394

10 سال انتظار، 8 روز مهمانی

گاوخونی باز هم آب ندارد

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث‌فرهنگی ورزنه با انتقاد از اینکه حق‌آبه تالاب گاوخونی پس از 10 سال رسید اما تنها هشت روز جریان داشت، گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان باید به طور قانونی و با اعمال جریمه جلوی برداشت حق آبه تالاب را بگیرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ «رضا خلیلی‌ورزنه» اظهار کرد: آب زنده‌رود پس از 10 سال در تاریخ 10 تیرماه به تالاب رسید و فردای آن نیز جشن شکرگزاری برگزار شد اما این جریان تنها هشت روز تداوم داشت.

وی با بیان این‌که متأسفانه از 18 تیرماه تا به امروز جریان آب طبیعی رودخانه قطع شده است، افزود: البته گاوخونی هم‌اکنون مقداری آب دارد که علت آن جریان زه آب زمین‌های کشاورزی است که از بند شاخ کنار وارد آن می‌شود.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث‌فرهنگی ورزنه تصریح کرد: چند روزی است که حق آبه تالاب به باغ‌های منطقه غرب مانند شهرستان خمینی شهر داده شده و از سوی دیگر به طور شبانه در مناطق شرق نیز برداشت آب انجام می‌شود هر چند تجهیزات پمپاژ زیادی در ماه اخیر توسط مردم ورزنه جمع‌آوری شده است.

خلیلی ورزنه، تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان باید به طور قانونی جلوی افراد متخلف بایستد و آنان را جریمه کند تا کسی به خود اجازه برداشت از حق آبه تالاب را ندهد.

وی اظهار کرد: البته شورای شهرهای مسیر نیز تلاش زیادی در آزادسازی بخشی از زمین‌های حریم رودخانه برای دسترسی و مراقبت از آب انجام داده‌اند.

این فعال محیط‌زیست با اشاره به کشیک‌های داوطلبانه مردم شرق اصفهان برای ممانعت از برداشت‌ها، ادامه داد: قرار است نظارت بر مسیر رودخانه از شهر زیار تا بند رودشت بر عهده‌ی مردم زیار و از بند یاد شده تا گاوخونی بر عهده کشاورزان ورزنه باشد.

خلیلی ورزنه با یادآوری این‌که آب رودخانه فعلاً تا بند گلی در فاصله 90 کیلومتری تالاب جاری است، گفت: فعلاً از این بند آبی به سمت گاوخونی جریان ندارد.

منبع:مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.