یک محاسبه ریاضیاتی درباره موفقیت بیسابقه اکران نوروزی
هر فیلم اکران نوروزی چند صندلی فروخته است؟
هومن سیدی شب گذشته در برنامه هفت بر این باور بود که در صورت اختصاص سالنهای بیشتر به فیلمش، فیلم او به فروشی دو میلیاردی یا دو و نیم میلیاردی دست پیدا میکرد. آیا با توجه به وضعیت فروش این ادعا ممکن میبود؟
به گزارش اصفهان شرق؛ شب گذشته هومن سیدی و سعید سعدی، کارگردان و تهیهکننده فیلم «خشم و هیاهو» در برنامه «هفت» علت فاصله زیاد فروش فیلمشان در گیشه را عدم اختصاص تعداد مناسب سالن به فیلم دانستند. سیدی و سعدی بر این باورند در صورت عدالت در اختصاص سینما به فیلم، «خشم و هیاهو» میتوانسته به فروش دو میلیاردی دست یابد. این موضعگیری ذهن را به این سمت میبرد که چقدر این هنرمندان در این موضعگیری محق هستند.
رسیدن به یک جواب قطعی بسیار مشکل است؛ چرا که در فضای کنونی دسترسی به اطلاعات کامل از وضعیت فروش و سالنها مشکل است. لذا برای بررسی اجمالی از وضعیت فروش میتوانیم به معدود منابع موجود رجوع کرد و با استفاده از یک فرمول ساده دریافت که فیلم موفق بوده است یا خیر. در این فرمول ملاک را بر سایت سینماتیکت به عنوان مرجع فروش و اعلام گیشه قرار میدهیم. علاوه بر این وضعیت سینما تیکت اطلاعات خوبی از تعداد صندلیها و سانسها ارائه میکند که میتواند به مخاطب کمک کند، از وضعیت فیلم و امکانات فروشش کسب اطلاع کند.
در این فرمول در نظر گرفته شده چند عدد و رقم مورد نظر بوده است. عدد اصلی برای رسیدن به اصل موضوع میزان فروش فیلمهاست که تا لحظه نگارش این مطلب، میزان فروش ۲۲ روز در سایت سینما تیکت است. رقم بعدی متوسط قیمت بلیت فیلم مورد نظر است. برای رسیدن به این رقم تنها راه ممکن بررسی سالنهای سینمای نمایش دهنده فیلم است که در یک فرایند متوسطگیری به یک عدد میرسیم. این عدد واجد یک خطاست و آن هم فقدان درج قیمت بلیت برخی از سالنهاست. رقم سوم، تعداد سانسهای اختصاص یافته به اثر است. این مهم نیز با توجه به ثبت ناقص سینماها در سینما تیکت دارای خطاست. چهارمین رقم تعداد بلیت فروخته شده است که در جدول فروش ارائه نشده است و در نهایت در جدول سالانه ارائه میشود. لذا برای رسیدن به یک رقم متوسط میتوان رقم فروش را بر قیمت متوسط تقسیم کرد تا تعداد بلیت فروخته شده به طور میانگین به دست آید. رقم بعد تعداد صندلیهای اختصاص یافته به یک فیلم است که این عدد با تقسیم بر تعداد بلیت به رقم تعداد مرتبه در فروخته شدن یک صندلی خواهید رسید.
قابل توجه است که این ارقام واجد خطاست و علت آن در نقصان اطلاعات در سینما تیکت است؛ ولی درصد خطای میانگین چندان زیاد نیست که بتواند کلیت این بررسی را زیر سوال ببرد. بنابراین هر پنج فیلم اکران نوروزی را به تفکیک بررسی خواهیم کرد:
۱- ۵۰ کیلو آلبالو
فیلم مانی حقیقی موفقترین فیلم اکران نورورزی در رقم و عدد است. این رقم البته مختص به میزان فروش است. طبق اعلام سینما تیکت فیلم حقیقی تاکنون ۴,۱۰۴,۳۴۸,۶۹۷ تومان به فروش رفته است. قیمت متوسط یک بلیت «۵۰ کیلو آلبالو» با توجه به سینماهای در دسترس سینماتیکت ۶۷۰۰ تومان است. با یک تقسیم ساده میتوان دریافت این فیلم تاکنون ۶۱۲۵۸۹ بلیت فروخته است. با توجه به اینکه این فیلم ۷۸۲۵ صندلی در اختیار داشته، باید گفت هر صندلی ۷۸ بار به فروش رفته است. فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» هم اکنون ۱۲۴ سانس در اختیار دارد که در ۲۲ روز نمایش هر سانس به طور متوسط ۱۵۰۴۵۲۶تومان فروش داشته است.
۲- بادیگارد
دومین فیلم پرفروش سینمای نوروزی، تازهترین اثر ابراهیم حاتمیکیاست که تاکنون ۳,۰۲۳,۱۴۴,۹۹۹ تومان فروش داشته است. اما «بادیگارد» رکوددار داشتن سانس است. فیلم حاتمیکیا ۱۷۴ سانس در اختیار دارد. متوسط قیمت بلیت ۶۶۰۰ است که با تقسیم بر میزان فروش میتوان گفت «بادیگارد» ۴۵۸۰۵۲ بلیت فروخته است. با توجه به در اختیار داشتن ۹۷۴۱ صندلی – که باز یک رکورد به حساب میآید – هر صندلیش ۴۷ بار به فروش رفته است. هر سانس فیلم نیز ۷۸۹۷۵۴ تومان فروش داشته است.
۳- ابد و یک روز
سومین فیلم جدول «ابد و یک روز» است که تاکنون ۲,۶۶۵,۲۲۳,۷۰۰ تومان فروخته است. این فیلم متوسط قیمت بلیت ۶۶۰۰ تومان دارد. ۳۵۱۰ صندلی و ۹۶ سانس در اختیار دارد. با توجه به این ارقام فیلم ۳۹۲۳۵۴ بلیت فروخته است. با یک حساب ساده میتوان دریافت که هر صندلی ۱۱۱ بار فروش رفته است. هر سانس نیز ۱۲۶۱۹۴۳ تومان فروخته است.
۴- خشم و هیاهو
فیلم هومن سیدی تا این لحظه ۴۳۷,۳۶۶,۵۰۰ تومان فروش داشته است. فیلم ۳۶ سانس با ۱۶۹۰ صندلی در اختیار دارد. متوسط بلیت ۷۱۰۰ تومان است که این بالا بودن قیمت نیز به عدم اکران فیلم در شهرستان بازمیگردد. فیلم سیدی ۶۰۶۰۹ بلیت فروخته است. هر صندلی ۳۵ بار فروش رفته است. هر سانس نیز ۵۵۲۲۳۰ تومان فروش داشته است.
۵- کفشهایم کو؟
تازهترین اثر کیومرث پوراحمد ناموفقترین فیلم در اکران نوروزی به حساب میآید. این فیلم تاکنون ۲۲۱,۶۹۵,۰۰۰ تومان فروخته است. این فیلم ۲۹ سانس در اختیار دارد که در مجموع ۱۴۱۸ صندلی را پوشش میدهد. قیمت بلیت به طور متوسط ۷۸۰۰ تومان است تا فیلم «کفشهایم کو؟» گرانترین فیلم نوروزی شود. این فیلم ۲۸۴۲۲ بلیت فروخته است و هر صندلی ۲۰ بار فروش رفته است. لذا هر سانس ۳۴۷۴۸۴ تومان فروش داشته است.
نتیجهگیری
با توجه به گفتههای بالا حال باید به این سوال پاسخ داد که هومن سیدی چقدر میتوانست با تعداد سانس و سالن بیشتر موفق باشد. به نظر میرسد فیلم مانی حقیقی با فروش چهار میلیاردیش فیلم موفق نوروز بوده است؛ ولی با توجه به آنچه هومن سیدی معتقد است باید «ابد و یک روز» را موفقترین فیلم نوروزی دانست که هر صندلی در اختیارش ۱۱۱ بار بلیتش فروش داشته است؛ با اینکه «۵۰ کیلو آلبالو» دو برابر فیلم سعید روستایی بلیتفروشی داشته است. با این حال میزان فروش هر سانس میان دو فیلم بسیار نزدیک است. از این رو فیلم سعید روستایی را با این معیار باید برنده دانست.
اگر با همین منطق پیش رویم، فیلم ابراهیم حاتمیکیا موفقیت کمرنگی دارد. با وجود رکورددار بودن در تعداد سانس، فیلم حاتمیکیا در هر سانس به فروش یک میلیونی دو فیلم رقیب دست نمییابد. فروش تعداد صندلیهایش نیز با دو فیلم دیگر فاصله قابل توجهی دارد و قرار گرفتن در رده دوم این فیلم را باید منوط به تعداد بیشتر سالنهای در اختیار دانست.
حال بیایید فیلم «خشم و هیاهو» را با دو منطق پیش گرفته بررسی کرد. اگر ملاک را دیدگاه سیدی در نظر بگیریم باید گفت داشتن تعداد سالن بیشتر میتوانست به فروش فیلم کمک کند؛ چرا که سه فیلم بالای جدول تعداد سانس و صندلی بیشتری در اختیار داشتهاند؛ اما اگر از زوایه دیگری به اعداد نگاه کنیم این سوال مطرح میشود که چرا در همان تعداد سالن و صندلی ممکن، چرخه فروش کمرنگ است. چرا فیلم سیدی با متوسط فروش هر صندلی نزدیک به «بادیگارد» یا «ابد و یک روز» نمیرسد؟
فیلم سیدی در جلب مخاطب موفق نبوده است. فروش هر سانسش نسبت به فیلم «ابد و یک روز» نصف است؛ یعنی در یک وضعیت برابر، فیلم او ظرفیت جذب تنها نصف مخاطب فیلم رقیب خود را دارد. برای مثال اگر «خشم و هیاهو» تعداد سانس برابری با «ابد و یک روز» داشت، در نهایت با توجه به متوسط فروش در هر سانس فیلم به رقم ۱۱۶۶۳۰۹۷۶۰تومان میرسید که با رقم دو میلیارد نرسیده است و البته این تنها یک حدس است. تا امروز به رقم لذا به نظر تنها دلیل عدم فروش فیلم سیدی را نمیتوان در کمبود سانس و سالن جستجو کرد. این مساله درباره فیلم کیومرث پوراحمد نیز صادق است.
البته از این قیاس میتوان این استنباط کرد که ژانر آثار آن گونه که به نظر میرسد در فروش فیلمها تاثیر نداشته است و یک فاکتور منحصر به فرد نبوده است. البته این نتیجه تنها از اعداد و ارقام قابل استنتاج از سایت سینما تیکت است و میتواند واجد خطا باشد.