سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 15:19 - جمعه 06 آذر 1394

امام جمعه شهر محمدآباد:

اربعین یکی از نقاط عطف برای زنده نگاه داشتن قیام عاشورا است

امام جمعه شهر محمدآباد گفت:نیروهای انقلابی و اصولگرایی واقعی را افراطی می خوانند و با این عناوین قصد دارند آنها را از صحنه خارج کنند . راه مقابله با نفوذ دشمنان تأکید بر اصول انقلاب و اعلام آن در برابر دشمنان است.

به گزارش اصفهان شرق از جرقویه سفلی؛ امام جمعه شهر محمدآباد در خطبه اول نماز به بحث نفاق پرداخت و در این رابطه گفت: نفاق و دورویی در فضایی به وجود می آید که شخص نمی تواند آنچه را که در دل دارد اظهار کند و براساس آن عمل کند. در چنین فضایی آنچه برخی اشخاص آشکارا شنیده می شود و در عمل دیده می شود، چیزی نیست که در درون به آن اعتقاد داشته باشند.

حجت الا سلام هاشمی با توجه به پیشینه نفاق اظهار کرد: در بین مسلمانان، نفاق زمانی بروز پیدا کرد که پیامبر اکرم(ص) در مدینه حکومت اسلامی تشکیل دادند و مسلمانان دارای قدرت محدودی شدند که البته روز به روز توسعه پیدا کرد. تا زمانی که پیامبر اکرم(ص) در مکه بود جمعیت بسیار کمی به ایشان ایمان آوردند.

وی افزود: در مکه اسلام آوردن هزینه زیادی داشت؛ تازه مسلمانان که معمولاً از قشر ضعیف جامعه بودند، مورد آزار و اذیت اشراف و بزرگان مکه قرار می گرفتند؛ از قبیله و خانواده رانده و از برخی امتیازات اجتماعی محروم می شدند، برخی از آنها که بنده بزرگان و اشراف مکه بودند، مورد شکنجه قرار می گرفتند. به همین خاطر پیامبر اکرم از برخی مسلمانان خواست که برای رهایی از اذیت و آزار اهل مکه به حبشه مهاجرت کنند.

هاشمی خاطرنشان کرد: در مکه شرک و بت پرستی، بی دینی و هرزگی، هیچ محدودیتی نداشت، آنچه که خلاف جریان بود و مشکلاتی را ایجاد می کرد پذیرش اسلام بود. بر همین اساس در بین تعداد محدودی که ایمان آورده بودند نفاقی وجود نداشت.جامعه آن روز مکه به گونه ای بود که اظهار عقاید، افکار، گفتار، و اعمال غیر اسلامی محدودیتی را برای شخص ایجاد نمی کرد.

خطیب جمعه ادامه داد: ولی پس از هجرت پیامبر اکرم(ص) مدینه شهر اسلام و مسلمانان شد، آنچه آنجا رواج داشت توحید و بندگی خداوند بود. در چنین جامعه ای آنچه محدودیت داشت کفر و شرک و عدم اعتقاد به آموزه های اسلامی بود.

وی گفت: در چنین فضایی برخی از سر صدق و صفا به پیامبر اکرم ایمان آوردند؛ ولی برخی علاقه ای به اسلام و معارف آن نداشتند و ایمان نیاوردند و از طرفی اظهار آنچه را که در دل داشتند به صلاح خود نمی دیدند. از همین رو راه نفاق را در پیش گرفتند؛ یعنی در ظاهر با مسلمانان همراهی و اظهار ایمان به خداوند متعال و پیامبر اکرم کردند؛ بر زبان شهادتین جاری می کردند و در عمل به انجام تکالیف الهی می پرداختند، ولی در باطن و قلب خود هیچ اعتقادی به خدا و پیامبر اکرم و احکام دینی نداشتند و از هر فرصتی برای ضربه زذن به اسلام و حکومت نو پای آن استفاده می کردند.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی ادامه داد: انقلاب اسلامی ما نیز از این روند مستثنی نبوده و نسبت به قبل از انقلاب و در بحبوحه قیام حضرت امام و همراهی برخی از مردم با ایشان، چون هنوز رژیم پهلوی بر کشور حاکم بود و قدرت داشت، مخالفت با امام و راه او نه تنها ضرری نداشت، بلکه چه بسا از طرف رژیم مورد حمایت قرار می گرفت.

وی افزود: در چنین فضایی کسانی که وارد میدان مبارزه می شدند، از هر گونه شائبه ریا و دورویی دو بودند. ولی بعد از انقلاب و حاکمیت اسلام و افکار امام خمینی(ره) و رأی بالای مردم به نظام اسلامی مخالفت با ان کار ساده ای نبود و با خشم مردم مردم انقلابی روبرو می شد.

هاشمی در بیان نفاق ظاهری برخی افراد در زمان حیات امام راحل(ره) خاطرنشان کرد: لذا عده ای که به امام و راه او اعتقاد نداشتند و از طرفی به خاطر حفظ منافع مادی خود جرأت مخالفت نداشتند، راه نفاق را در پیش گرفتند؛ در ظاهر از امام و انقلاب و بعد از امام از رهبری دم می زنند، ولی در عمل خلاف راه امام و رهبری عمل می کنند.

امام جمعه شهر محمدآباد در خطبه دوم با اشاره به اربعین حسینی گفت: اهمیت و عظمت اربعین در این است که یاد شهادت امام حسین(ع) در این روز زنده شده و مبدئی شد برای اینکه مردم به زیارت شهدای کربلا بیایند. برای اولین بار زائران شناخته شده و حسین بن علی به کربلا آمدند؛ جابربن عبدالله انصاری و عطیه از اصحاب پیامبر و از یاران امیرالمومنین با این عمل سنت زیارت قبر شهداء و پایه گذاری شد.

حجت الاسلام هاشمی تصریح کرد: اربعین یکی از نقاط عطفی است برای زنده نگاه داشتن قیام عاشورا. اگر نهضت اباعبدالله الحسین در روز عاشورا تمام می شد و بعد از آن توسط خاندان او تبلیغ نمی شود و این همه اشراف عظیم بر این واقعه مترتب نمی شد. آنچه که به اندازه خود عاشورا مهم است رساندن پیام امام حسین (ع) که برپایی حق و عدل و دین خدا بود، به مردم در طول تاریخ است.

امام جمعه محمدآباد افزود: اگر قیام اباعبدالله با این نشاط و طراوت باقی مانده ثمره مجاهدتهای اهل بیت بعد از عاشورا و ارادتمندان این خاندان است. اگر امام علیه السلام و یارانش در کربلا شهید می شدند، اما بنی امیه موفق می شد، همانطور که خود امام حسین را و یاران عزیزش را از صحنه روزگار برداشتند و جسم پاکشان را در زیر خاک پنهان کردند.

خطیب جمعه در ادامه به بحث نفوذ دشمن پرداخت و بیان داشت دشمان ما درصدد نفوذ فرهنگی، اقتصادی در کشور است و در مواجه با آن باید به نکاتی توجه شود. اول حفظ وحدت، آنچه باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد و باعث شد انقلاب به راه خود تا الان ادامه پیدا کند، حفظ وحدت بود. وی در ایان رابطه ادامه داد: دشمن درصدد است در کشور دو دستگی ایجاد کند و در این راه از طبق منافق استفاده می کنند، یعنی برخی در کشور مجری هدف دشمن هستند.

هاشمی بیان داشت: نکته دوم اعتماد به نفس و دوری از ناامیدی است. امید و اعتماد به نفس سبب ناامیدی مخالفان و دشمنان است. دشمنان ما درصدد مخدوش کردن نشانه های امید و تبدیل آنها به نشانه های یأس و تردید و القای بن بست و سیاه نمایی و در نهایت گرفتن پویایی جامعه است.

خطیب نماز جمعه این هفته محمدآباد مطلب سوم در مواجه با نفوذ دشمنان را ایستادگی و عدم سازش در برابر دشمنان انقلاب و نظام دانست و خاطرنشان کرد: شاید بتوان صلابت و ایستادگی حضرت امام، مقام معظم رهبری و ملت ایران اسلامی را بر سر ارزش ها در برابر فتنه ها، قرون خواهی ها، فشارها و تهدیدهای دشمان جمهوری اسلامی، رمز موفقیت نظام در مهار جنگ نرم و دشمنان دانست.

هاشمی در بیان نظرات رهبری در مورد استکبار ستیزی عنوان داشت: همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است. رهبر انقلاب در این رابطه می فرمایند:«به صراحت اعلام می کنیم ما با استکبار و نظام سلطه و تسلط چند کشور بر جهان مخالفیم و نخواهیم گذاشت این چند دولت با سرنوشت دنیا بازی کنند». مسئولین هم باید در همین راستا حرکت کنند و اصول انقلاب را به صراحت در برابر دشمنان اعلام کنند.

هاشمی افزود: برخی افرادی که سابقه انقلابی دارند ولی از گذشته خود پشیمان هستند و دیگر خود توانایی مقابله با استکبار را ندارند، برای رسیدن به اهداف خود نقاط قوت نظام را مورد انتقاد قرار می دهدند و درصدد تضعیف آن هستند.

وی در پایان با اشاره به صحبت های اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: نیروهای انقلابی و اصولگرایی واقعی را افراطی می خوانند و با این عناوین قصد دارند آنها را از صحنه خارج کنند . راه مقابله با نفوذ دشمنان تأکید بر اصول انقلاب و اعلام آن در برابر دشمنان است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.