امام جمعه شهر محمدآباد:
انقلاب مشروطیت سرفصل جدیدی در نظام ایران گشود
حجت الاسلام هاشمی گفت: انقلاب مشروطیت سر فصل جدیدی در تاریخ ایران گشود و ریشه آن از یک سو، در رفتار مستبدانه و ظالمانه حکومت قارجاریه و از سویی دیگر تحولات اجتماعی ایران است.
به گزارش اصفهان شرق از محمد آباد، امام جمعه شهر محمدآباد در خطبه نماز جمعه این هفته در ادامه مباحث عجب و بزرگ شمردن اعمال، گفت: چه بسا انسانی که دارای عجب است، به مرحله ای برسد که کارهای بد خود را خوب قلمداد کرده و کارهای خوب دیگران را بد بشمارد.
خلاصه خطبه اول:
در ادامه مباحث عجب باید گفت: منشأ عجب نفس است. انسان فطرتاً خود را دوست دارد و اگر این حب ذاتی کنترل نشود باعث عجب و بزرگ شمردن اعمال خود می شود. انسان معجب چون خود را دوست دارد اعمال کم و کوچک خود را زیاد و بزرگ می شمارد و اعمال دیگران را ناچیز می داند و چه بسا انسانی که دارای عجب است، به مرحله ای برسد که کارهای بد خود را خوب قلمداد کند و کارهای خوب دیگران را بد بشمارد.حب نفس باعث می شود که انسان با انجام عمل کوچکی خود را طلبکار حق تعالی و مستوجب رحمت او بداند در صورتی که اگر انسان با دقت به اعمال خود بنگد و عقل خود را حاکم قرار دهد، در خواهد یافت که با این اعمال مستحقق ثواب و رحمت الهی نخواهد شد، چون که همه اعمال ما به خاطر رسیدن به لذتهای بهشتی است نه برای کسب رضایت الهی. اگر به ما گفته شود: در صورتی که اهل عبادت و طاعت الهی باشید فقط موجب رضایت الهی خواهد شد ، ولی در کسب لذتهای بهشتی هیچ تءثیری ندارد، چه اهل اطاعت و عبادت باشید و چه نباشید ، در هر صورت به انها دست رسی پیدا خواهید کرد ، ما اهل طاعت و عبادت خداوند نخواهیم بود. در همه اعمال ما شرک راه دارد چون آنها را برای رسیدن به نعمتهای بهشتی و دوری از عذاب جهنم انجام می دهیم ، ولی خداوند متعال به خاطر رحمت و تفضل بر بندگان ضعیف خدا ، از این شرک آنها در می گذرد . بنابراین انسان باید مراقب باشد تا بواسطه عجب، خود را از رحمت و فضل الهی محروم نکند.
هاشمی، انقلاب مشروطیت را یکی از مهم ترین وقایع تاریخ معاصر ایران دانست و اذعان کرد: این انقلاب سر فصل جدیدی در تاریخ ایران گشود و ریشه آن از یک سو، در رفتار مستبدانه و ظالمانه حکومت قارجاریه و از سویی دیگر تحولات اجتماعی ایران است.
وی جمهوریت را در چهارچوب شرع و دین عنوان و گفت: آنچه که باعث شد جهان سلطه در مقابل نظام ما دشمنی کند، اسلامی بودن نظام ماست.
امام جمعه شهر محمدآباد با اشاره به تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلام توسط سازمان کنفرانس اسلامی در 14 مرداد 1369 خاطرنشان کرد: این اعلامیه خلاصه ای از نگاه اسلامی به حقوق بشر است که در واکنش به اعلامیه جهانی حقوق بشر پس از جنگ جهانی دوم در سال 1948 تلقی می شود.
وی بشر را تسلیم و فرمانبردار در برابر خدا دانست و تصریح کرد: آنچه موجب پدید آمدن حقوق بشر اسلامی شد، فرهنگ خاص جوامع اسلامیست که قوانین و مقررات نیز بر آن مبنا تنظیم شده است، در حالی که اساس حقوق بشر جهانی بر تطابق با فرهنگ غرب و دین مسیحیت است.
هاشمی مساله حقوق بشر را یکی از موارد تعارض بین نظام اسلامی و غرب عنوان و گفت: نظام سلطه، حقوق بشری که مبتنی بر آموزه های دینی است را نمی پذیرد و آن را برخلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر می داند، به همین خاطر کشور ما را محکوم به عدم رعایت حقوق بشر می کنند.