سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:12 - یکشنبه 30 فروردین 1394

همه واکنش‌ها به اظهارات اخیر هاشمی؛

نگرانی امام در روزهای آخر جام زهر بود یا خاطرات جعلی؟/ سرعت حرکت آیت‌ا… در مسیر انحراف

هاشمی رفسنجانی با علم به بیانات امام خمینی (ره) در مورد خاطرات بعد از خود، اقدام به بیان خاطراتی از جانب ایشان می کند؛ این در حالی است که کسانی که استناد خود را اظهارات هاشمی قرار دهند به یک رفتار دوگانه از سوی امام خمینی(ره) خواهند رسید و اگر کسانی هم در رد سخنان هاشمی صحبت کنند متهم به افراطی گری خواهند شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از راه دانا، هفته گذشته بود که هاشمی رفسنجانی در همایش بانوی انقلاب باز هم صحنه را برای یکه تازی خود فراهم دیده و ضمن ایراد سخنرانی یک جانبه خود باز هم خاطراتی از جانب امام خمینی(ره) نقل کرد.

وی در جایی از صحبت های خود گفت: امروز همه مصیبت این است که چند زن بدحجاب در خیابان باشد؛ بله این مصیبت است و این زن‌ها باید حداقل حجاب اسلامی را داشته باشند اما مسئله این است که بقیه مسائل مانند زندان‌ها، ظلم‌ها، سرکوب‌ها و حق‌هایی که از مردم ضایع می‌شود، چه می‌شود؟

آیت‌الله هاشمی در ادامه اظهار کرده است که اگر می‌بینید برخی از خشک‌مقدس‌ها و دلواپسان اذیت می‌کنند، همان‌هایی هستند که قبلاً امام را هم اذیت می‌کردند.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از اظهارات خود نقل قول غیرقابل قبول دیگری نیز به حضرت امام(ره) نسبت داده و گفت: «امام به این نتیجه رسید که باید تا قبل از خودشان جنگ را تمام کنند. البته گفتند جام زهر را نوشیدم. اما دو سه ماه پس از جنگ به خود من گفتند که جام زهر برای من شیرین شد»

قسمتی از اظهارات هاشمی که درباره ظلم ها بود جای این سوال را مطرح کرد که عملکرد قوه‌قضاییه در این سال ها چگونه بوده است که آیت الله صدای اعتراض خود را بلند کرده است؛ این در حالی بود که بسیاری درباره قسمت دوم اظهارات هاشمی و نقل خاطره جام زهر ادعا کردند که این خاطرات با مبنای سیاسی اعتقادی امام خمینی(ره) کاملا در تضاد است.

این اظهارات هاشمی باعث شد تا خبرنگاران در اولین فرصت نمونه های آنها را از رحمانی فضلی وزیر کشور جویا شوند که وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره سرکوب و برخوردهای خشن در زندان‌ها و میزان صحت آنها گفت: مسئول زندان‌ها وزارت کشور نیست؛ اما براساس گزارشی که آقای آملی لاریجانی در جلسات شورای عالی امنیت ملی درباره زندان‌ها می‌دهند چنین چیزی نبوده و بر عکس بر نظارت دائم بر زندان‌ها اعلام رضایت کردند، حتی در جلسه اخیر که با مسئولان نیروی انتظامی داشتیم سوال کردم که آیا گزارشی از سرکوب و برخورد خشن توسط ماموران ناجا گزارش شده که گفتند حتی یک مورد هم نداشتیم.

وزیرکشور در واکنش به اظهارات هاشمی رفسنجانی گفت: خوشبختانه واقعا در داخل نیروی انتظامی سرکوب و زدن نداریم، باهر برخوردی خارج از روال قانونی، برخورد می‌شود.

اظهارات هاشمی در واقع نوعی اعلان جنگ با قوه قضائیه تلقی می‌شد؛ به طوری که آیت الله لاریجانی در این خصوص گفت: کدام دستگاه اجرایی است که می‌تواند ادعا کند از هر گونه خطا و اشتباهی مبراست؛ این طبیعی است که در هر مجموعه‌ای خطا و اشتباه رخ می دهد اما بزرگنمایی این اشکالات و سخن گفتن به گونه‌ای که القا شود گویی مبنای یک دستگاه بر ظلم و تخلف است، خبطی آشکار است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه «البته قوه قضاییه توجهی به این سخنان و نسبتهای خلاف ندارد» تاکید کرد: ایستادگی قوه قضاییه در برابر فشارها و رانت‌های سیاسی دلیل اصلی هجمه‌ علیه دستگاه قضایی است؛ البته اینجانب صلاح نمی بینم که در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت بگویم که چه چیزهایی در پشت صحنه این فشارهاست اما به هر حال صبر قوه قضاییه هم حدی دارد و اگر این حرفها و هجمه‌ها ادامه یابد چه بسا به مردم شریف ایران خواهیم گفت هجمه‌ها از کجا آب می‌خورد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه هم در این راستا گفت که چنانچه ادعاهای آقای هاشمی بدون استناد باشد می‌تواند در زمره تهمت و تشویش اذهان عمومی قرار بگیرد پس توصیه می‌کنم افراد اگر مطلبی مستند دارند ارائه دهند.

 

پعد از این  اظهارات رئیس قوه قضائیه در خصوص پشت پرده‌های خاطره‌گویی ها و عصبانیت های آیت ا… موج انتقادات گسترده تری به سمت هاشمی روانه شد.

سید حمید روحانی رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این خصوص گفت: آقای هاشمی قبلا هم دروغ هایی را به امام (ره) نسبت داده بود و نمونه بارز آن ادعای حذف شعار مرگ بر آمریکا بود که آقای هاشمی به نقل از امام(ره) گفت که شخص امام خمینی(ره) فرمودند که شعار مرگ بر آمریکا باید حذف شود؛ اما به آنچه که آقای هاشمی می گوید نه می توان اعتماد داشت و نه می توان آن را باور کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی کشورمان به تاثیرات سوء محاکمه مهدی هاشمی بر رفتار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت: هاشمی وقتی می بیند نور چشم و فرزند عزیزش به میز محاکمه کشانده شده، دست به چنین اقداماتی می زند چراکه هاشمی گمان می کرد که مردم فرزندش را روی دست گرفته و وی را حلوا حلوا می کنند. اما خیانت های وی مشخص و وارد مرحله محاکمه شده و همین امر موجب شده تا هاشمی رفسنجانی امروز روی به مطرح کردن خاطرات خود ساخته و فریبنده آورد.

ناصر ایمانی، یکی از کارشناسان سیاسی کشور نیز در پاسخ به این سوال که آیا جام زهر برای امام (ره) شیرین شد، گفت: آنچه که ما از امام می شناسیم و میدانیم این است که ایشان فرمودند این جام زهر است که من می نوشم و مجبور به این کار شدم. اما تلخ بودن جام زهر برای امام(ره) بر همه آشکار است. زهر تلخ است و کشنده و هیچ قرینه ای بعد از این بیانات از سوی امام(ره) نداریم که نشان دهد جام زهر برای امام(ره) شیرین شد. بنابراین بیان یکسری خاطراتی که هیچگونه شاهدی هم در آن نیست و مخالف کلیاتی است که ما از شخصیت امام(ره) می شناسیم، در جامعه نوعی تنش ایجاد می کند.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس هم به عنوان یک منتقد گفت: یکی از مشکلات آقای هاشمی این است که مطالب خود را به کسانی مستند می‌کند که اکنون دیگر در قید حیات نیستند.

وی با بیان این موضوع که به دنبال متهم کردن هاشمی نیست گفت: بهتر است هاشمی مطالبی مطرح نکند که منابعی برای تائید آن اکنون وجود ندارد، زیرا این نحوه رفتار، ارزش تاریخی کتاب‌های خاطرات ایشان را هم زیر سئوال می‌برد.

 

حجت الاسلام جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه این واکنش ها تصریح کرد: جای سوال است که چرا آقازاده های هاشمی هرگاه می خواهند درس بخوانند در لندن درس می خوانند و هرگاه می خواهند خانه خریداری کنند در لندن خانه می خرند؟

وی بیان داشت: زمان آزمایش و امتحان در هشت سال دفاع مقدس که فرا رسید بسیاری از مردم و مسئولین فرزندان خود را به صحنه آزمایش فرستادند و فرزندان خود را فدای انقلاب کردند، اما آقای هاشمی انقلاب را فدای زن، دختر و پسر خود کرده است.

 

در هر حال به نظر می رسد اظهارات اخیر هاشمی تا حدی خارج از چهارچوب و منطق افرادی که امام را از نزدیک دیده و می شناسند بوده است که موج انتقادات به سوی او روانه شده و کسی از جبهه کارگزاران و اصلاحات نیز نمی‌تواند در حمایت از آیت ا… سخنی به لب بیاورند.

در ادامه این ماجرا حمید انصاری، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) پس از چندین بار پرس و جوی خبرنگاران از وی در این خصوص از پاسخگویی طفره رفت و اظهار داشت: موضعی درباره این اظهارات ندارم. بنده در این خصوص صحبتی ندارم و اگر موردی هست با دفتر بنده هماهنگ کنید.

این در حالی بود که اگر این اظهارات صحیح بود بایستی اصلاح طلبان و گارگزاران در حمایت از هاشمی این اظهارات را تأیید می کردند.

 

محمد صادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز گفت: سوالی که این روزها باید پرسید این است که چرا موسسه تنظیم و نشر آثار نسبت به موضوعات مطرح شده توسط آقای هاشمی واکنش نشان نمی دهد. در حال حاضر در انتظار موضع گیری این موسسه هستیم.

وی همچنین افزود: البته باید به این نکته توجه داشت که اگر کسی به امام(ره) نسبتی دهد و نتواند آن را ثابت کند، اقدامی مجرمانه انجام داده و تخلف کرده است. چراکه بر اساس راهبردی که خود امام(ره) نیز مشخص کردند، اگر کسی از امام(ره) مسئله ای را مطرح کند بدون آنکه دست خط یا سندی داشته باشد، تخلف کرده و اظهارات وی قابل قبول نیست.

کوشکی در ادامه در رد ادعای هاشمی سخن گفت و خاطرنشان کرد: کسانی که حتی کوچکترین شناخت از حضرت امام(ره) داشتند یادشان هست که بعد از پذیرش قطعنامه، ایشان در هیچ دیداری با مردم سخن نگفتند. عملا امام(ره) در آن برهه دیگر پیام شفاهی جز پیام نوروز 68 نداشتند. آن زمان بارها شنیده شد که امام(ره) بعد از پذیرش قطعنامه 598 از خداوند طلب رفتن می کردند. مشاهده تصاویر امام(ره) در آن روزها و سکوت معنادار یکساله ایشان بیانگر همه مسائل است.

 

هانی زاده: صحت و سقم اظهارات هاشمی با نبودن شاهد و مستندات تاریخی مشخص نمی شود

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی، در رابطه با اظهارات هاشمی رفسنجانی در همایش بانوی انقلاب گفت: اظهارات هاشمی رفسنجانی به عنوان یک مبارز انقلابی می تواند ملاک قرار گیرد ولی چون شاهد اصلی این ماجرا در قید حیات نیستند این سخنان از سوی برخی شخصیت ها و نهادها مورد تحریف قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی مسئولیت کامل این اظهارات را بر عهده گرفته اند ، بیان کرد : هاشمی رفسنجانی گفته اند که خود پاسخگو هستند و از آنجایی که مستندات تاریخی وجود ندارد نمی توان به صحت و سقم این اظهار نظرها پی برد .

هانی زاده با اشاره به دستگاه‌های مسئول در این باره اظهار داشت: دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) هم در برابر این اظهارات هاشمی رفسنجانی پاسخی نداده است که معلوم شود این سخنان قطعی و اثبات شده هستند .

با گسترش انتقادها به هاشمی رفسنجانی و حتی توجیه های غیر قابل قبول وی که این حرف‌ها را همیشه مطرح می کرده است، برخی از کارشناسان سیاسی بیان کردند که این اظهارات به جایگاه هاشمی لطمه زده و وی را در یک سقوط سیاسی قرار می دهد.

 

سید محمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه نقل بعضی از خاطرات از فردی که از دنیا رفته و نمی توان صحت و سقم آنها را ثابت کرد، تردیدهایی را در جامعه ایجاد می کند،بیان کرد: به هر حال مواضع هاشمی رفسنجانی مورد نقد جدی قرار می گیرد و طرح این اظهارات به جایگاه وی لطمه وارد می کند.

فاطمه آلیا، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور هم در این رابطه اظهار داشت: پذیرش حرف های هاشمی رفسنجانی برای مردم راحت تر بود اگر از افراد و شخصیت های زنده شاهد مثال می آورد؛ اما اینکه از رفتگان و کسانیکه در بین مردم نیستند شاهد مثال می آورد در واقع تزلزل و بی استحکامی ادعاهای خود را می رساند.

وی همچنین به پشت پرده این اظهارات اشاره کرد و گفت: شکست های پی در پی هاشمی رفسنجانی در صحنه های سیاسی چند سال اخیر از جمله عدم پذیرش مردم به عنوان امام جمعه ی موقت تهران، تنزل جایگاه در مجلس خبرگان ، ناکامی ایشان در انتخابات سال۸۴ که همه بر اساس رای بوده است، باعث شده به دنبال یک عامل بیرونی بگردد تا خود را توجیه کند.

عملکرد هاشمی رفسنجانی و همچنین اظهارات وی در شرایطی که از یک سو شکست مجلس خبرگان و از سوی دیگر محاکمه مهدی هاشمی در دادگاه رقم خورده است، نشان می دهد که آِت ا… غرض ورزی ‌های خود را در این اظهار نظرهای خود دخالت داده است.

کارشناسان سیاسی کشور، هاشمی را یک ورشکسته سیاسی می دانند و با توجه به اینکه عمر سیاسی آیت ا… به پایان رسیده دیگر کمتر کسی به این اظهارات استناد می کند؛‌اما نگرانی اصلی این کارشناسان به خاطر این است که یکی از افرادی که تا کنون در خط امام (ره) حرکت می کرده است اینگونه دچار انحراف شده است.

 

روح الله حسینیان: هاشمی آرزوهای درونی خود را به اسم امام(ره) بیان می‌کند

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی در مجلس تأکید کرد: خاطرات هاشمی که او به نقل از امام خمینی(ره) بیان می‌کند، آرزوهای پوشالی هاشمی است که می خواهد به اسم امام تمام کند و هیچ دلیل، قرینه و شاهدی در رفتار امام برای صحت این خاطرات وجود ندارد؛ به نظر می رسد این همان آرزوهای درونی هاشمی است که به اسم امام(ره) و نزدیکان ایشان مطرح می کند.

روح الله حسینیان، نماینده مردم تهران در مجلس در این راستا  گفت: این اظهارات هاشمی را به جایی نخواهد رساند و انحراف تنها می تواند او را از متن خانواده شهدا، انقلاب اسلامی و آرمان های امام خمینی(ره) دور کرده و میان آنها فاصله بیندازد؛ مگر اینکه معجزه‌ای در حق هاشمی رخ بدهد که مانع از کج روی های او بشود.

وی به حقیقت تلخ شخصیت این روزهای آیت ا… اشاره کرد و گفت: چیزی که از صحبت‌های هاشمی بر می‌آید این است که به خاطر فاصله گرفتن از این انقلاب، راه دیگری را در پیش گرفته است که نتیجه‌ای جز فاصله گرفتن از خدا و خلق خدا به دنبال ندارد.

 

امام خمینی (ره) در واپسین سال‌های زندگی خود با علم به این موضوع که بعد از ایشان اختلاف نظرها و صحبت‌هایی از سوی ایشان مطرح می شود، در صحیفه سیاسی و عبادی خود فرمودند: اکنون که من حاضرم، بعضی نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست مگر آن‌که صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.

این بند از اظهارات رهبر کبیر انقلاب اسلامی نشان می دهد که امام خمینی(ره) پیش از رحلت و در زمان حیاتشان در قبال برخی نسبت های بی واقعیت و بدون سند حساس بوده و حتی این اخطار را ارائه کرده اند تا پس از رحلتشان نیز کسی اجازه بهره برداری از سخنان و اظهارات ایشان را نداشته باشد.

هاشمی رفسنجانی با علم به این بیانات امام خمینی (ره) اقدام به بیان خاطراتی از جانب ایشان می کند؛ این در حالی است که کسانی که استناد خود را اظهارات هاشمی قرار دهند به یک رفتار دوگانه از سوی امام خمینی خواهند رسید و اگر کسانی هم در رد سخنان هاشمی صحبت کنند متهم به افراطی گری خواهند شد.

به نظر می رسد پشت پرده این اظهارات هاشمی چیزی فراتر از یک خاطره گویی باشد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.