سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:35 - جمعه 18 مهر 1393

برادران مطرح کرد:

ارتباط گردشگری اصفهان با رودخانه زاینده رود/ پل های تاریخی در حال نابودی هستند

رئیس کمیته حقوقی مجمع گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه پل های تاریخی اصفهان در اثر خشکی زاینده رود در حال نابودی هستند، گفت: رودخانه زاینده رود از گذشته های دور تاکنون تاثیر انکار ناپذیری با گردشگری اصفهان داشته و اکنون نیز تاثیر خشکی این رودخانه بر صنعت گردشگری به خوبی مشهود است.

به گزارش اصفهان شرق؛ رضا برادران اصفهانی با اشاره به تشکیل مجمع گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی در اصفهان اظهار داشت: رودخانه زاینده رود از گذشته های دور تاکنون تاثیر انکار ناپذیری با گردشگری اصفهان داشته و اکنون نیز تاثیر خشکی این رودخانه بر صنعت گردشگری به خوبی مشهود است.

وی با اشاره به اینکه بنای پل های تاریخی اصفهان که دوام آنها بستگی با جریان آب دارد، افزود: به طور مثال پل تاریخی شهرستان با قدمتی 1200 ساله به علت ساختاری بر پایه ساروج در خشت و مصالح خود که نیازمند آب است در معرض نابودی و خطر جدی است.

رئیس کمیته حقوقی مجمع گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اصفهان با تاکید بر این نکته که مشکل آب اصفهان حل شدنی است، تاکید کرد: باید به مسئله آب از جنبه ملی بنگریم و از سویی  استفاده صحیح از  ظرفیت‌های آبی باقی مانده استان نیز بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه اهتراز از سیاسی کاری برای رفع معضل آبی اصفهان ضروری است، ادامه داد: می توان با مدیریت و برنامه ریزی صحیح خشکی زاینده‌رود را حل کرد و لازم است حاکمیت نیز در این زمینه اعمال قانون کند.

برادران با اشاره به اینکه کمیته حقوقی مجمع گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اصفهان به عنوان یک سازمان مردم نهاد خواسته ای قانونی در این ارتباط دارد، ابراز داشت: از مسئولان می خواهیم که برای حفظ تمدن اصفهان پیروی از طومار شیخ بهایی را به عنوان یکی از اسناد درخشان حوزه میراث فرهنگی که رژیم حقوقی آب زاینده‌رود را به درستی تعیین کرده است، مدنظر  قرار دهند.

وی اضافه کرد: لازم است برخی مدیران تصمیمات احساسی خود درباره آب را کنار بگذارند و به بازگشت دوباره آب به فلات مرکزی ایران و تجدید حیات زاینده‌رود کمک کنند چراکه این آب برای رودخانه، پل‌ها و مردم این شهر حیات بخش است.

رئیس کمیته حقوقی مجمع گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات آبی فلات مرکزی باید از کارشناسان بی‌طرف استفاده شود، ابراز داشت: کافی است در مورد آب ملی عمل کنیم و فرقی میان استان های مجاور قائل نشویم تا به نتیجه ای مورد توافق تمامی این استان ها برسیم.

وی با بیان اینکه براساس قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران و هیچ کسی حق ندارد حق‌آبه کشاورزان و حق‌آبه دار اصفهان را به کس دیگری ببخشد، ادامه داد: برخلاف دیدگاه برخی افراد ما تنها به فکر زیبایی دوباره شهر خودمان و به قیمت نابودی دیگر استان ها نیستیم بلکه به موضوع آب به صورت ملی نگاه می‌ کنیم.

برادران تصریح کرد: بنابر قانون کنوانسیون‌های بین المللی همانند کنوانسیون حمایت از میراث طبیعی که ایران در آنها عضو است تخریب محیط زیست، بیابان‌زایی و تخریب میراث بشری و فرهنگی ممنوع است.

وی با اشاره به تاثیر خشکی زاینده رود در نشت میدان نقش جهان و ترک خوردن پل های تاریخی گفت: گرچه فلات مرکزی و به‌ ویژه استان اصفهان با خشکسالی روبرو بوده است ولی نمی توان تمام تقصیرها را به گردن این موضوع انداخت بلکه تصمیم‌های غلط در تخصیص، بهره برداری و حفاظت از آب اتخاذ شده در این موضوع بسیار تاثیرگذار بوده است.

منبع:مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.