سرویس: غیر تولیدی 08:21 - دوشنبه 16 بهمن 1402

خواندنی؛

لین‌چان و غزه!

حکایت جنگجویان کوهستان، روایت برخاستن و به‌پاخاستن برای عدالت‌خواهی و ایستادن در برابر ظالمان است. چه اینکه چشم‌بادامی‌های ژاپنی، این سال‌ها اختیار و بختیارشان را به آمریکا و فرهنگ پوچ غربی سپرده‌اند و از همین تک رمان کهن چینی خودشان فاصله‌ها گرفته‌اند.

به گزارش اصفهان شرق، نامش جنگجویان کوهستان به ایرانی و «لب آب» به ژاپنی است؛ اما ما دهه شصتی‌ها آن را لین چان (لین چونگ) و به نام قهرمان شمشیرزن این مجموعه تلویزیونی قدیمی صدا می‌زدیم.

هر چند اول و آخر نفهمیدم این سریال چشم‌بادامی‌ها، ژاپنی یا چینی است؛ اما با یکی دو جستجو این‌گونه یافتم که سریال ژاپنی است؛ اما به سفارش کشور چین و بر اساس برداشتی از چهار رمان کلاسیک و مشهور ادبیات چین کهن ساخته شده است!

داستان نسخه اصلی از یک رمان چینی در مورد گروهی متشکل از ۱۰۸ یاغی در دوران «سلسله سونگ» در چین است که در منطقه‌ای مردابی به نام «لیانگشان پو» دور هم جمع شده و علیه ظلم و ستم دولت محلی می‌جنگند.

بگذریم که زیاده به دنبال چینی یا ژاپنی بودن این مجموعه دیدنی تلویزیون نیستیم و بیشتر به دنبال نیمچه تحلیلی از محتوای آن هستیم. مجموعه‌ای که همچنان باگذشت سال‌ها از پخش ابتدایی آن جذاب و دیدنی است و بینندگان پروپاقرصی دارد و هم اکنون هم از شبکه تماشا در حال پخش است.

«آتسو ناکامورا» یعنی همان بازیگر نقش لین چان در جنوب چین بزرگ به دنبال عدالت است و از هر موقعیتی برای جذب افراد به گروه مبارز خود بهره می‌جوید. گاهی در همان لحظه و نگاه اول آنها را به گروهش فرامی‌خواند و گاهی برخی همچون قاضی «سونگ کیانگ» را به خود وا می‌گذارد تا پس از فهم بهتر بی‌عدالتی حکومت وقت با نماد کائو چیو، خود به این درک برسد که باید به گروه لیانگ شام پو بپیوندد.

حکایت این گروه، روایت برخاستن و به‌پاخاستن برای عدالت‌خواهی و ایستادن در برابر ظالمان است. چه اینکه چشم‌بادامی‌های ژاپنی، این سال‌ها اختیار و بختیارشان را به آمریکا و فرهنگ پوچ غربی سپرده‌اند و از همین تک رمان کهن چینی خودشان فاصله‌ها گرفته‌اند.

عدالت واژه‌ای مقدس در بین ملت‌های مختلف است و با بررسی کلمات امیرمؤمنان علی (ع) در نهج‌البلاغه، دو تعریف از عدالت قابل‌برداشت است: رعایت حقوق دیگران و رساندن هر حقی به صاحب حق و نهادن هر چیزی در جایگاهی شایسته.

مرام مسلمانی، مرام عدالت‌خواهی و حق‌طلبی است و امروز پیاده‌کردن و هویدا شدن این مرام و مسلک در غزه و فلسطین، بیش از هر زمان و مکانی در تاریخ، لازم و بلکه واجب است و نیاز به لین‌چان‌های شجاع شبه یمنی، بیشتر!

انتهای خبر/ صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.