سرویس: اجتماعی 18:47 - یکشنبه 10 دی 1402

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد:

تأثیر قانون جوانی جمعیت در جلوگیری از سقوط کشور به سمت سیاه‌چاله جمعیتی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که حدود 40 درصد از قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به اجرا درآمد اظهار کرد: اجرای همین اندازه از این قانون جلو سقوط آزاد کشور به سمت سیاه چاله جمعیتی را گرفت.

امیرحسین بانکی‌پورفرد در گفتگویی با اشاره به تأثیر مثبت اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بر میزان فرزندآوری در کشور، تصریح کرد: با وجود این که حدود 40 درصد از این قانون در کشور اجرایی شد اما با اجرای آن بحمدلله تا حد زیادی جلو سقوط آزاد کشور به سمت سیاه چاله جمعیتی گرفته شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشور ما در مسأله جمعیت در سقوط آزاد به سر می‌برد تا جایی که ظرف مدت هفت سال از میزان تولدهای سالانه یک سوم کاسته شده بود و از یک میلیون و 580 هزار تولد در سال رسیده بودیم به یک میلیون و 40 هزار تولد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: با اجرای قانون جوانی جمعیت تا همین اندازه، جلو این سقوط آزاد گرفته شد و در سال گذشته تنها 40 هزار تولد در کشور کاسته شد که آن هم به دلیل کم شدن تعداد زن‌های در سن 20 الی 30 سال است.

وی اقدامات انجام شده در موضوع جمعیت را موجب رشد در شاخص‌های ازدواج و فرزندآوری بیان کرد و گفت: این مسأله در حالی است که همراهی کامل هم در بدنه دولت و هم توسط بانک‌ها برای اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده صورت نگرفت.

بانکی‌پورفرد اظهار کرد: شخض رئیس جمهور و وزرا با جدیت در مسأله جمعیت پای کار آمدند اما در رده‌های پایین‌تر نظام بدنه‌ای که خیلی با دولت همراه نیست و بازمانده از دولت‌های سابق و اسبق است، به دلایلی نظیر عدم اعتقاد یا عدم درک این موضوعات و یا به دلایلی دیگر همراهی لازم و کافی را با وجود اهمیت و اولویت مسأله به خرج ندادند.

این نماینده مجلس ادامه داد: مجموعه پرداختی بانک‌ها در این رابطه رقم قابل توجه و بالایی بود اما حسن اجرایی که باید بانک‌ها در این موضوع داشتند از آن‌ها دیده نشد به عنوان مثال با وجود این که آیین‌نامه بانک و قانون تصریح کرده بود که برای اعطای وام یک چک و یا یک نفر بیشتر برای ضمانت کافی است اما در عمل این موضوع را رعایت نکردند.

انتهای خبر/ صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.