سرویس: غیر تولیدی » تنظیمی 11:45 - جمعه 17 آذر 1402

ظلم و تعدی بر مظلوم و وظیفه‌ای که در قبال آن داریم

وزهاست که چشم جهانیان شاهد تقابل لشکر حق و باطل، رفتار وحشیانه و ضد حقوق بشری، نبردی نابرابر و کشتار بیرحمانه مردم مظلوم غزه و آوارگی آنان توسط رژیم خودکامه و برخوردار از تمام توان سیاسی، نظامی و اقتصادی و حمایت همه جانبه استکبار جهانی است. اما نافذترین گلوله‌ها تیری است که از دل مظلوم برآید و خدای قادر و توانا پشتیبان و مدافع واقعی این انسانهای مؤمن و مظلوم و معتقد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله دریکوند کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی در یادداشتی که برای این رسانه نوشت، به مسأله غزه و مظلومیت مردم فلسطین از نگاهی متفاوت‌تر پرداخته است؛ ظلم، ریشه ناهنجاری‌های اجتماعی

نفس ظلم و ستم، امری نکوهیده و قبیح و مخالف با فطرت و سرشت پاک انسان است، به گونه‌ای که ریشه تمام ناهنجاری‌های اجتماعی و جنگ.های خانمان سوز از بدو خلقت بشر تاکنون به این ویژگی ناپسند برمی‌گردد. خدای متعال نوع بشریت را هم از ظلم و تعدی بر مظلوم و هم از پذیرش ظلم منع نموده است.

ظلم و تعدی بر مظلوم

نسبت به ظلم و ستمگری، خدای متعال در آیات بسیاری با شدیدترین تهدیدات، ظالمان و بیدادگران را به آتش سوزان جهنم تهدید کرده است. اسرائیل غاصب و کودک کش و اعوان و انصارش همچون شیطان بزرگ، نماد واقعی ظلم و جور هستند. همان رژیم جعلی و سفاکی که این روزها با تصور جبران شکست غیر قابل ترمیمی که خود شکستی دیگر است، طی حملات کور، با اقسام سلاحهای ممنوعه، با جنایتِ قتل عام و نسل کشی، حمام خون به پا کرده و مرگ انسانیت و وجدان اخلاقی را رقم زد و خدای متعال با شدیدترین تهدیدات؛ «انا اعتدنا للظالمین نارا»؛ آنها را مورد خطاب قرار داده و سرانجامشان خشم الهی و آتش دوزخ است.

متاسفانه برخی دولت‌ها و حکام منطقه سال‌هاست که بر این شیاطین انسی تکیه نموده‌اند و شرافت و انسانیت را زیر پا نهاده، خدای متعال آنان را نیز مشمول همین حکم نموده و قهر و غضب خود را مشمول آنان نموده است، آنجا که فرموده است: «و لا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار».

در این بین، حکام زبون و خودفرخته‌ای نیز پا را فراتر نهاده و تعاون و همکاری و تقویت ظالمان و ستمگران را از وظایف بنیادین در نظام سیاسی خود دانسته که خدای متعال برای این طیف نیز شدیدترین عذاب و مجازات را وعده نموده و میفرماید: «و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان».

عده‌ای نیز با سکوت در برابر فسق و جور این شیاطین و عدم قطع رابطه با آنان، خود را شریک ظلم و جور شیاطین کرده‌اند که سیلاب ویرانگر و طوفان این حوادث هولناک، دامان آنها را نیز خواهد گرفت.

 

پذیرش ظلم و ستم

 

خدای متعال همچنان که ظلم و بیدادگری را محکوم نموده، خط بطلانی بر پذیرش ظلم و تعدی کشیده و پذیرش ظلم و تجاوز را مردود و هرگونه تعلل، مماشات و تسامحی در این رابطه را ممنوع می‌داند. فلسطین عزیز و رهبران موحد آن، با تأسی به دستورات الهی، مقاومت و جهاد در برابر ظلم و جور را مطابق با کلام وحی که فرمود: «أُذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علی نصرهم لقدیر»؛ فریضه‌ای الهی، تنها راه مقابله و حق مسلم فطری، طبیعی و عقلی خود دانسته که برخیزند و فریاد بزنند و علی رغم تحمل هزینه‌های مالی و جانی بسیار، تا پای جان و برای ادامه زندگی شرافتمندانه، در مقابل خوی درندگی این شیاطین که هفت دهه جنگ و تجاوز بر آنان روا داشته‌اند، همچون کوه استوار و مقاوم ایستادگی کنند. علاج این درد و رنج را «فاستقم کما امرت»؛ ایستادگی و مقاومت می‌دانند، تسلیم نشده، به خواسته‌های نامشروع ظالمان تن نداده و عزتمندی را بر ذلت و خواری ترجیح داده‌اند.

 

خدای متعال، مدافع انسان مؤمن و مظلوم

 

روزهاست که چشم جهانیان شاهد تقابل لشکر حق و باطل، رفتار وحشیانه و ضد حقوق بشری، نبردی نابرابر و کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم غزه و آوارگی آنان توسط رژیم خودکامه و برخوردار از تمام توان سیاسی، نظامی و اقتصادی و حمایت همه جانبه استکبار جهانی است. این روزها ضمن روشن شدن حق و حقیقت، باطل چهرهی کریه خود را نمایان کرده، آنچنان که این جنایات ددمنشانه و مصیبت جان کاه، قلب مردم مسلمان و موحد و نوع دوست دنیا را جریحهدار، مالامال از کینه، نفرت، بیتابی و انتقام نموده است. اما نافذترین گلوله‌ها تیری است که از دل مظلوم برآید و خدای قادر و توانا پشتیبان و مدافع واقعی این انسانهای مؤمن و مظلوم و معتقد است، آنجا که فرمودند: «ان الله یدافع عن الذین آمنوا ان الله لا یحب کل خوان کفور». این درندگان و اعوان انصارشان، در حقیقت به جنگ خدای قوی و عزیز برخاسته، جنگی که سرانجامش شکست حتمی و قطعی است.

دفاع از مظلوم، وظیفه همگانی

 

برنامه اسلام برای مبارزه با ظلم و جور روشن و مشخص است، چیزی که عقلانیت و خردورزی آن را تایید و همه آزادگان و خردمندان عالم آن را می‌پسندند و نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند. خدای متعال در مقابل این درندگان دیو صفت، وظیفه‌ای خطیر و بسیار مهم بر دوش بشریت نهاده و آنان را به یاری و دفاع همه جانبه از مستضعفین و مظلومین عالم فرا خوانده، می فرماید: «و ما لکم لاتقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین من الرجال و النساء و الولدان… چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده‌‏اند، پیکار نمی‏‌کنید؟

 

و امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا»؛ دشمن ستمگر باشید و یاور مظلوم و ستمدیده.

 

بی‌تفاوتی نسبت به این جنایات هولناک، ظلمی مضاعف به کودکان و زنان و آحاد مردم عزیز غزه و خیانتی آشکار به انسان و انسانیت است. بر اساس تعالیم دین و اطاعت از ولی امر، بایستی روحیهی غیرت و جوانمردی را در خود زنده نگه داریم و با تمامی توان در هر جایی که نیاز است حضور داشته باشیم، با ظالم کنار نیاییم، از مظلوم حمایت کنیم. مردم و ملت‌های آزاده، باید طوفان الاقصی را به طوفان خشم ملتها تبدیل کنند، خشمی که ریشهی اشغالگران را از بنیان براندازد، بلکه گوشه‌ای از درد و رنجِ هفت دهه ظلم و جور و آثار زیان‌باری که دیده و کشیده‌اند، کاسته شود.

 

وظیفه اهل علم

 

در این میان اهل علم از سراسر عالم اعم از؛ علما، دانشمندان، نخبگان جامعه، زبدگان، اصحاب رسانه، نویسندگان، شاعران و … بر اساس عهد و پیمان الهی که فرمود: «اخذ الله علی العلماء الا یقاروا علی کظَّة ظالم و لا سغب مظلوم»؛ وظیفه دارند به خاطر محرومیت و تحریم همه جانبه مردم مظلوم غزه، درد و رنج ناشی از گرسنگی، تشنگی، نبود امکانات مورد نیاز و فاجعه بهداشتی درمانی، اعتراض کنند و آه جگر سوز مردم مظلوم این سرزمین را به گوش جهانیان برسانند. بی‌رحمترین و سنگدل‌ترین انسان‌نماها در بیمارستان، با شهادت خیل عظیمی از مردم بی‌گناه که بیشتر آنان کودکان و زنان هستند، جوی خون راه انداخته‌اند، روزانه در حال بمباران مناطق مسکونی، آموزشی، درمانی و بیمارستانی و زیرساخت‌های غزه‌اند، آنچنان که وجدان بیدار هر انسان آزادهای را مملو از خشم و درد ساخته و دنیا را در شوک و بهت فرو برده است.

 

اهل علم می‌بایست ضمن اعلام انزجار، در راستای احقاق حق ملت مظلوم و درد کشیدهی فلسطین، رژیم اشغالگر و حامیانش که خود را طرفداران و مدعیان دروغین حقوق بشر و صلح دانسته، اما همه قواعد و اصول بشری و بینالمللی را زیر پا نهاده و شریک و همراه جنایت‌های جنگی رژیم سفاک شده، با تبلیغات گسترده؛ همچون خبرنگاران و راویان شهید و صادق وقایع و حوادث غزه، به طرق مختلف ماهیت ضد بشری، سبوعیت و وحشیگری و چهره پلید، خبیث و جنایتکار صهیونیست‌ها و اوج سفاکی و رذالتشان را به مردم دنیا نشان داده و آنان را در سطح عالم رسوا نمایند، تا بنیان ظلم بی‌انتها و نسل کشی وحوش صهیونیست، این غدهی چرکین و سرطانی برای همیشه پایان یابد.

 

وظیفه رهبران و حکام دولت‌های آزادیخواه

 

تمامی رهبران و همهی دولت‌های آزادی‌خواه و مستقل و تمامی مجامع بین‌المللی بالاخص تابع مذاهب اسلامی می‌بایست، در کنار ملت‌های نوع دوست و مسلمان و موحد خود و تحت تاثیر ملتهای با بصیرت خود، سکوت را بشکنند، جرئت بروز و ظهور پیدا کنند و با ورود در جبهه مظلومان، تحرکی در خور توجه از خود نشان دهند.

 

بجای قطعنامه و بیانیه، ضمن قطع روابط دیپلماتیک تجاری و اقتصادی خود با رژیم کودک کش، تحریم سیاسی رژیم جعلی و اخراج نمایندگان و سفرای رژیم صهیونیستی، با حمایت قاطع و به‌کارگیری همه ابزارهای لازم؛ علیه استثمار، ظلم و سلطه با صدای رسا فریاد بکشند و مخالفت خود را با این شیاطین، بدون اینکه از تهدید دشمن بترسند و بدون هیچ پنهان‌کاری‌ اعلام کنند.

 

در عمل و نه در حد شعار، با ظلم ظالم مقابله کنند، بنیان ظلمش را برچینند و مظلومان فلسطین را از زیر چنگالِ ظلم و جور این رژیم سفاک بیرون آورند نه اینکه بنشینند و بیکار بمانند. این وعده خداست که اگر حرکت کنید، متحد باشید و با دشمن مبارزه کنید، توفیق الهی شامل حالتان شده و دشمن مجبور به عقب نشینی خواهد شد، فرمود: «و لو قاتلکم الذین کفروا لولوا الادبار ثم لایجدون ولیا و لانصیرا».

 

ضمن تبعیت از امام و ولی امر مسلمین، با تضرع به درگاه خداوند قادر و منتقم، پیروزی کامل فلسطین عزیز و نابودى رژیم غاصب، سفاک، خونخوار و قصاب صهیونیستى را خواستاریم.

 

پایان پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.