سرویس: اجتماعی 07:52 - سه شنبه 02 خرداد 1402

مزایای استفاده از لیزر برای درمان بواسیر چیست؟

درمان بواسیر با لیزر یکی از بهترین و موفق‌ترین روش‌ها برای درمان این عارضه است. این درمان توسط جراح متخصص و برای بیمارانی استفاده می‌شود که به هموروئید خفیف دچار هستند.

لیزر مقعد در درمان بواسیر به چه صورت استفاده می‌شود؟ مزایای استفاده از لیزر برای درمان بواسیر چیست؟ درمان بواسیر با لیزر مقعد چه معایبی دارد؟ چه مراقبت‌هایی به درمان سریع‌تر بعد از لیزر کمک می‌کنند؟ بواسیر یکی از بیماری‌های رایج مقعدی است که دلایل مختلفی باعث بروز آن می‌شوند و درمان آن نیز با روش‌های گوناگونی امکان‌پذیر است که لیزر مقعد یکی از آن‌ها است. با توجه به اینکه این روش امروزه یکی از پرکاربردترین روش‌ها در درمان بواسیر است، این مطلب از مجله دکتر علیرضا ایزدی را به معرفی این روش و پاسخ به این سوال که آیا درمان بواسیر با لیزر مقعد خطرناک است یا نه اختصاص داده‌ایم.

 

درمان بواسیر با لیزر

بواسیر یا هموروئید نوعی عارضه در ناحیه مقعد است که به صورت رگ‌های خونی متورم و آسیب دیده در این ناحیه بروز می‌کند. بواسیر با درد زیاد همراه است و در بعضی بیماران به صورت توده‌ای داخلی در نزدیکی خروجی مقعد و در بعضی بیماران به صورت برآمدگی متورم بیرون از مقعد بروز می‌کند. بواسیر با درد، خارش و سوزش، مشکلات دفع مدفوع و بی‌اختیاری در دفع مدفوع بروز می‌کند. در زمان ابتلا به این بیماری، فرد دچار کم خونی شده و دائم احساس ضعف و خستگی دارد. عدم درمان بواسیر مشکلات جسمی و روحی زیادی برای بیمار ایجاد می‌کند، به همین دلیل به محض تشخیص بیماری باید برای درمان آن اقدام کرد.

درمان بواسیر با لیزر یکی از بهترین و موفق‌ترین روش‌ها برای درمان این عارضه است. این درمان توسط جراح متخصص و برای بیمارانی استفاده می‌شود که به هموروئید خفیف دچار هستند. لیزر مقعد یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای درمان بواسیر است. در درمان با لیزر از دو نوع لیزر پرتوان و کم‌توان استفاده می‌شود. لیزرهای پرتوان صرفا توسط جراحان با سابقه و در شرایط خاص بیماری استفاده می‌شوند و لیزر کم‌توان با پرتو مادون قرمز برای اکثر بیماران قابل استفاده هستند.

مزایا درمان بواسیر با لیزر

لیزر مقعد یکی از بهترین روش‌هایی است که در حال حاضر برای درمان بواسیر استفاده می‌شود. این روش درمان قطعی دارد و به سادگی قابل انجام است. در این روش جراحی به شیوه معمول جراحی یعنی استفاده از تیغ و بیهوشی انجام نمی‌شود و صرفا لیزری با پرتوهای مادون قرمز در محل غده تابانده می‌شود و با سوزاندن غده و خشک کردن رگ‌های متورم به درمان هموروئید کمک می‌کند. این روش نسبت به تمام روش‌های قابل استفاده برای درمان بواسیر کاربردی‌تر است و مزایای بیشتری دارد. از مزایا درمان بواسیر با لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

۱. انجام سریع‌تر جراحی

انجام سریع‌تر جراحی اولین مزیت درمان بواسیر با لیزر است. در این روش نیازی به بیهوشی بیمار نیست، در نتیجه پروسه انجام جراحی از نظر زمانی کاهش پیدا می‌کند. در لیزر درمانی اقداماتی مانند بخیه‌زنی محل زخم‌ها نیز از پروسه جراحی حذف می‌شود و در نتیجه زمان عمل کوتاه‌تر می‌شود.

۲. عدم نیاز به پانسمان بزرگ و نیازمند مراقبت

یکی دیگر از مزایای درمان بواسیر با لیزر مقعد، عدم نیاز به پانسمان بزرگ و نیازمند مراقبت است. در این جراحی نیازی به برش در محل غده نیست و در صورت لزوم یک برش جزئی در محل عارضه ایجاد می‌شود که پانسمان به خصوص و مراقبت سنگینی نیاز ندارد.

۳. کاهش خونریزی حین جراحی

با توجه به اینکه در درمان بواسیر با لیزر از برش با تیغ جراحی استفاده نمی‌شود یا برش ایجاد شده بسیار جزئی است، خونریزی که یکی از مشکلات رایج حین عمل‌های جراحی است، اتفاق نمی‌افتد. کاهش خونریزی حین جراحی یکی دیگر از مزایای لیزر درمانی بواسیر است.

۴. عدم نیاز به بستری بیمار

عدم نیاز به بستری بیمار و دوران نقاهت کوتاه‌تر یکی دیگر از مزایای درمان بواسیر با لیزر مقعد است. بیشتر بیمارانی که این جراحی را انجام می‌دهند بعد از یک تا دو روز قادر به انجام فعالیت‌های روزانه خود هستند. به علاوه این جراحی تقریبا به صورت سرپایی انجام می‌شود و نهایتا یک تا دو ساعت بعد از پایان جراحی به منزل باز می‌گردند.

۵. کاهش مشکلات بعد از جراحی

عدم نیاز به برش، نداشتن بیهوشی، مدت زمان کوتاه بعد از عمل و دوران نقاهت ساده موجب کاهش مشکلات بعد از جراحی بواسیر با لیزر می‌شوند و این مورد مهم‌ترین مزیت بعد از جراحی است. این موضوع موجب می‌شود که درصد موفقیت لیزر درمانی هموروئید بیشتر شده و ترمیم غده و محل بواسیر سریع‌تر اتفاق بیفتد.

معایب درمان بواسیر با لیزر

در کنار تمام مزایای گفته شده، لیزر درمانی برای رفع مشکل بواسیر هم معایب و عوارضی دارد. البته بیشتر معایب درمان بواسیر با لیزر موقتی هستند و به مرور زمان برطرف می‌شوند اما در صورت شدت پیدا کردن در دوره نقاهت یا عدم بهبودی با وجود مراقبت‌های کافی باید برای درمان آن‌ها نزد پزشک اقدام کرد. از مهم‌ترین معایب درمان بواسیر با لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. درد

درد یکی از عوارضی است که بعد از جراحی بواسیر با لیزر، احتمال بروز آن وجود دارد. درد ناشی از لیزر البته مانند درد دیگر روش‌های جراحی نیست و بیشتر به دلیل درمان بواسیر به مرور زمان است.

۲. دفع سخت مدفوع و ادرار

برخی بیماران پس از لیزر درمانی بواسیر دچار مشکلاتی مانند دفع سخت مدفوع و ادرار می‌شوند. این مشکل به دلیل انجام بی‌حسی در زمان لیزر رخ می‌دهد و مانند دیگر عوارض بعد از لیزر درمانی موقتی است و به مرور زمان برطرف می‌شود. بازگشت شرایط دفع ادرار و مدفوع به حالت عادی و رفع مشکل دفع سخت بعد از لیزر درمانی باید با تمام شدن اثر ماده بی‌حسی برطرف شود. در غیر اینصورت باید فورا به پزشک مراجعه کرد تا علت اصلی مشکل، مشخص شود.

۳. خونریزی

خونریزی یکی دیگر از مشکلاتی است که در بعضی بیماران بعد از لیزر درمانی رخ می‌دهد. با توجه به اینکه در لیزر هموروئید، رگ‌های خونی حذف می‌شوند احتمال خونریزی در این روش بیشتر است اما این عارضه هم موقتی است و به مرور زمان درمان می‌شود.

مراقبت های بعد عمل درمان بواسیر با لیزر

درمان بواسیر با لیزر مقعد  چندان سخت نیست و دوران نقاهت بعد از آن هم به راحتی سپری می‌شود. با این حال پس از این روش درمانی هم مراقبت‌هایی نیاز است که توجه به آن‌ها، موجب بهبودی سریع‌تر بیماران می‌شود. از مهم‌ترین مراقبت های بعد عمل درمان بواسیر با لیزر می‌توان به مصرف منظم داروها اشاره کرد. پس از این جراحی مانند دیگر جراحی‌ها، داروهایی برای بیمار تجویز می‌شوند که مصرف آن‌ها باید مطابق دستورالعمل پزشک و کاملا منظم انجام شود تا بهبودی هر چه سریع‌تر حاصل شود. استراحت کافی به خصوص در 48 ساعت اول بعد از لیزر و عدم انجام فعالیت‌های سنگین از دیگر مراقبت های بعد عمل درمان بواسیر با لیزر است. یکی دیگر از نکات مراقبتی بعد از لیزر درمانی بواسیر، استفاده از تشک یا رینگ نشیمن برای فشار وارد نشدن به ناحیه بواسیر است. روزانه 30 تا 60 دقیقه نشستن در تشت آب گرم هم در درمان سریع‌تر بیمارانی که از لیزر برای بواسیر استفاده می‌کنند، موثر است.

جمع بندی

لیزر مقعدی بهترین و کم خطرترین روش برای درمان بیماری بواسیر است. این روش عوارض کمی داشته و دوران نقاهت ساده‌ای دارد و بیمار با انجام آن خیلی زود، بهبود پیدا می‌کند. البته در نتیجه گیری از لیزر مقعدی برای درمان بواسیر، انتخاب پزشک مناسب هم از اهمیت زیادی برخوردار است. به نقل از خبرگزاری ها و تجربه بیمارانی که این درمان را انجام داده‌اند، یکی از بهترین پزشکان برای لیزر بواسیر، دکتر علیرضا ایزدی ، فوق تخصص جراحی سرطان و گوارش هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.